شناسهٔ خبر: 43641894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به احتمال افزایش شمار مرگ‌و‌میرهای کرونایی در فصل سرد هشدار داد

پاییز، قرمزتر می شود؟

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به آمار تکان‌دهنده مرگ و میر کرونایی در کشور در روزهای اخیر هشدار داد در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شمار قربانیان کرونا با توجه به آغاز فصل سرما از تعداد فعلی فراتر خواهد رفت.
به‌گزارش ایسنا ، سیماسادات لاری امروز در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران با اشاره به اعمال محدودیت‌های ضد کرونا در ۴۳ شهرستان کشور گفت: کانون بحرانی تهران شهرستان‌های دماوند و ورامین هستند. از سوی دیگر خوشبختانه با اجرایی شدن دورکاری ۵۰ درصد از کارکنان مشاغل دولتی در تهران تا انتهای آبان ماه امیدواریم وضعیت، کنترل شده‌تر پیش رود. لاری در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌بینی‌ها از وضعیت کرونا طی ماه‌های آتی تصریح کرد: تاکنون دیده‌ایم که با تغییر فصل و بویژه آغاز فصل سرما این بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند. در صورتی که همین روال را در پیش بگیریم و قوانین را به شکل جدی‌تر اجرا نکنیم، پیش‌بینی خوبی از وضعیت بیماری نخواهیم داشت.
25 درصد پرستاران کرونا گرفتند
وی درباره نیروهای پرستاری فعال در حوزه کرونا نیز گفت: تا تاریخ ۱۵ مهرماه سال‌جاری ۳۱۶۵ پرستار مرخصی استعلاجی گرفته‌اند و حدوداً از میان ۱۳۳ هزار پرستار و نیرو حدوداً ۳۱ هزار نفر به بیماری مبتلا شده اند؛ این یعنی ۲۵ درصد از جمعیت فوق بیمار شده‌اند.
درگیری ۶۹۴ بیمارستان با کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین خبر داد: ۶۹۴ بیمارستان با بیماری کرونا درگیر هستند که تاکنون ۲۶ هزار و ۹۶۹ تخت بستری عادی و ۵۹۰۰ تخت ویژه برای بیماران کرونایی اشغال شده است. همچنین ۱۸۶۸ تخت ایزوله نیز به این بیماران اختصاص داده‌ایم. در حال حاضر درصد تخصیص تخت‌ها به بیماران کرونایی نسبت به کل تخت‌ها ۳۱.۷۸ است.
رد شایعه پیوند اعضا از بیماران کرونا
وی در ادامه در خصوص شایعه‌هایی در خصوص پیوند اعضا از بدن بیماران کرونایی تأکید کرد: این مسائل پیگیری شده است و معمولاً توسط گروه‌های معاند در خارج از کشور اعلام می‌شود که صحت ندارد. وی درباره متوسط هزینه بیماران کرونایی اظهار کرد: متوسط هزینه یک بیمار که ۵ تا ۷ روز در بخش عادی بستری می‌شود ۸.۳ میلیون تومان است که در صورت بستری شدن در آی‌سی‌یو این عدد به ۱۷.۵ میلیون تومان نیز می‌رسد. البته این موارد به غیر از داروی رمدسیویر است که تحت پوشش بیمه نیست و در پروتکل‌های درمانی نیز نیامده است، اما ممکن است به تشخیص پزشک نیاز به مصرف آن باشد که به شکل بیمارستانی در اختیار بیمار قرار می‌گیرد. در مورد سایر هزینه‌ها نیز لباس حفاظتی در بخش عادی ۲۳۰ هزار تومان و در آی سی یو ۳۳۰ هزار تومان هزینه دارد.
رمدسیویر تأثیری در کاهش کرونا نداشته است
وی افزود: تاکنون براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی اینترفرون‌ها و رمدسیویر تأثیری در کاهش بیماری نداشته است اما براساس مطالعات کشورمان دگزامتازون و تأمین اکسیژن می‌تواند برای درمان بیمار مؤثر عمل کند.
او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت تولید واکسن کرونای ایرانی، گفت: حدوداً هشت شرکت در کشور در حال کار روی واکسن کرونا هستند و برخی نسبت به دیگری پیشی گرفتند.‌ ما در مرحله تزریق حیوانی هستیم و تا تزریق واکسن بر میمون پیش‌ رفته‌ایم و امیدواریم تا پایان پاییز بشود نمونه انسانی را تزریق کرد. وی ادامه داد: البته در دنیا تلاش‌های زیادی برای تولید واکسن کرونا شده است. هم هند با کمک انگلستان در حال کارآزمایی بالینی واکسن کرونا هستند و هم روسیه این اقدام را انجام می‌دهد. به‌هر حال همه این موارد زمان‌بر است و احتمال دارد تا یکسال دیگر به واکسن دسترسی نباشد. حتی اگر واکسنی هم تولید شود، قطعاً چندین سال طول می‌کشد که بتواند تمام جمعیت جهان را در بر بگیرد. بنابراین اگر واکسن هم تولید شده و وارد بازار شود، ممکن است فقط 20 درصد جمعیت کشور را در بر بگیرد. بنابراین همچنان توصیه ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا است.
هنوز نمونه‌ای از بیماری آنفلوانزا گزارش نشده
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره واکسن آنفلوانزا، گفت: خوشبختانه هنوز نمونه‌ای از بیماری آنفلوانزا از آزمایشگاه گزارش و تأیید نشده است. به هر حال 1.5 میلیون دوز از واکسن آنفلوانزا در بخش بهداشت توزیع شد و تزریق‌های آن به‌صورت هدفمند در حال انجام است.
پیگیری افراد مشکوک و مثبت کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت درباره پیگیری افراد کرونا مثبت نیز گفت: یکی از چالش‌های ما این است که اگر در آینده میزان تست را افزایش دهیم، اما برنامه‌ای برای تعقیب افراد مثبت نداشته باشیم و قرار باشد این افراد در جامعه حرکت کرده و بیماری را منتقل کنند، قطعاً تأثیرگذار نخواهد بود. آخرین خبرها حاکی از مذاکراتی است که وزیر بهداشت در این زمینه با وزیر ارتباطات داشتند. در حال حاضر هم آزمایشگاه‌های خصوصی به سامانه سیب متصل شدند و هم اطلاعات آزمایشگاه‌های خصوصی و هم دولتی و اطلاعات دقیق بیماران اعم از محل زندگی، محل کار و...اخذ تعهد از آنها برای قرنطینه دو هفته‌ای انجام می‌شود. وی ادامه داد: در حال حاضر 5500 نفر از این افراد توسط نرم افزار ماسک توانستند ردیابی شوند که در کجای کشور هستند و ترددهایشان ارزیابی شود. امیدواریم این کار سر و سامان بهتری بگیرد و بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم. این غربالگری و تعقیب افراد مشکوک و مثبت در پیشگیری از انتقال بیماری مؤثر خواهد
بود.

طرح مشترک امنیت سلامت محور در سطح شهر تهران آغاز شد
گشت ماسک

6 هزار خودرو جریمه شدند؛ 362 هزار نفر تذکر گرفتند

طرح مشترک امنیت سلامت محور در سطح شهر تهران از ظهر امروز با حضور سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت و علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در ستاد فرماندهی پلیس تهران آغاز شد. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در تشریح این طرح گفت: پلیس با تمام توان و در سطح تمامی رده‌ها و یگان‌ها اعم از راهور، پلیس پیشگیری، پلیس امنیت، پلیس اماکن و... در اجرای طرح امنیت سلامت محور که از چند روز پیش در پایتخت آغاز شده مشارکت خواهد داشت و حتی ظرفیت ۵۰ گشت امنیت اخلاقی را نیز در خدمت سلامت و اجرای این طرح در آوردیم. وی همچنین از ارائه بیش از ۳۶۲ هزار تذکر لسانی و جریمه بیش از شش هزار خودرو به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت خبر داد.  او با بیان اینکه ۱۵۰ گشت مشترک شکل گرفته و اقدام به گشت‌زنی در سطح شهر و بازدید و نظارت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی صنوف خواهد کرد، گفت: در این گشت‌ها علاوه بر پلیس تیم‌هایی از تعزیرات، صنوف، دانشگاه علوم پزشکی و... نیز حضور دارند و با تمام توان بر رعایت پروتکل‌ها نظارت خواهیم کرد. رحیمی ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۵ هزار عدد ماسک که در مرکز مهر سروش پلیس تولید شده به شکل رایگان در میان مردم توزیع شده است. رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه در همین مدت پلیس از ۲۴ هزار و ۵۰۵ واحد صنفی نیز بازدید کرده است، گفت: ۱۳ هزار و ۵۳۶ واحد صنفی تذکر دریافت کرده و ۷۱۰ واحد صنفی نیز که ضوابط را رعایت نکرده بودند اخطار اولیه پلمب گرفتند که از این تعداد ۱۳۹ واحد متخلف پلمب شدند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک از مقابل در منازل گفت: تمامی خودروهایی که بیشتر از یک نفر در آن حضور داشته باشند باید تمام سرنشینان ماسک بزنند. در همین راستا نیز 6 هزار و 22 مورد اعمال قانون خودرو به‌دلیل عدم استفاده سرنشینان از ماسک داشتیم.




برچسب‌ها:

نظر شما