شناسهٔ خبر: 43641430 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خسارت آتش‌سوزی مراتع در خراسان شمالی افزایش یافته است

بجنورد-ایرنا- مدیرعامل جمعیت دوستداران طبیعت سبز کره زمین خراسان شمالی گفت: ضعف و سوء مدیریت بحران موجب شده تا خسارت‌های حادثه‌های آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

سیدحمید کشمیری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گلایه از نبود برنامه برای کاهش خسارت های ناشی از آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان گفت: یکی از مشکلات ، کمبود تجهیزات است و از توان نیروهای مردمی بویژه تشکل های مردم نهاد هم به خوبی استفاده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام منابع موثق، پارسال ۳۸ فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان رخ داد که در این حادثه ها، عرصه ها به مساحت بیش از۴۰ هکتار خسارت وارد شد.

کشمیری افزود: امسال بیش از ۱۰۰ فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان رخ داده است که در آن حدود ۳۵۰ هکتار عرصه های مرتعی و جنگلی استان در آتش سوخته است.

مدیرعامل جمعیت دوستداران طبیعت سبزکره زمین خراسان شمالی گفت:  یکی از گونه های با ارزش، درختان ارس است که امسال در آتش سوزی های عرصه های طبیعی در سالوک شهرستان اسفراین از بین رفت.

وی خاطرنشان کرد:  در اثر آتش سوزی های امسال فقط در منطقه کوه بهار شهرستان گرمه ۳۸ اصله درخت ارزشمند ارس نابود شد. آتش سوزی گرمه ۵۳ میلیارد و ۱۸۰ هزار میلیون ریال خسارت به منابع طبیعی استان وارد کرد.

کشمیری اظهار داشت: قریب به اتفاق آتش سوزی در عرصه های طبیعی، عامل انسانی دارد و بهره برداران از طبیعت، گردشگران و طبیعت گردان که اقدام به راه اندازی آتش می کنند، به هنگام ترک محل، آتش را خاموش نمی کنند و بعضا سبب بروز حادثه می شوند.

وی درباره خسارت آتش سوزی سالوک به وحوش گفت: مسوولان اعلام کرده اند که خسارت به وحوش در این حادثه مشاهده نشده است، اما امکان ندارد که آتش سوزی با این میزان وسعت، به وحوش خسارت نداشته باشد.

مدیرعامل جمعیت دوستداران طبیعت سبزکره زمین خراسان شمالی گفت: به یقین وحوش هم در این آتش سوزی، دچار خسارت شده اند، خزندگان همچون لاک پشت و مارها در این آتش سوزی فرصت فرار نداشته و تلف شده اند.

بیش از ۵۰۰ اصله ارس در آتش سوخت

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: در آتش سوزی هفته گذشته که در عرصه های سالوک شهرستان اسفراین رخ داد، ۲۵ هکتار از عرصه های طبیعی منطقه سوخت و از بین رفت و بیش از ۵۰۰ اصله درخت با ارزش ارس این منطقه در آتش سوخت.

محمدحسین صالحی با بیان اینکه ارس ها بعضا ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساله هستند افزود: علاوه بر درختان ارس، گونه های زرشک، نسترن، افرا و کرکو هم دچار حریق شد و گونه های بالشتکی مانند گون و کلاه میرحسن هم در آتش سوخت.

وی با تاکید بر اینکه ارزش ریالی خسارت های وارد شده به منطقه سالوک، بسیار زیاد است و هنوز برآورد دقیقی از آن در دست نیست گفت: دو سه نفر از روستاییان که برای برداشت زرشک کوهی به منطقه سالوک رفته بودند، عامل احتمالی این آتش سوزی شناسایی شده اند که به مراجع قضایی معرفی شده اند و بررسی ها در این زمینه ادامه دارد. 

صالحی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، مردم منطقه برای معیشت و تامین نیازهای اقتصادی، دست به دامان طبیعت هستند، از این رو برای برداشت گیاهان مرتعی از جمله زرشک کوهی، در عرصه ها حاضر می شوند.

وی خاطرنشان کرد: مردم روستاهای اطراف بخشی از درآمدهای خود را از طبیعت به دست می آورند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: متاسفانه روستاییان و بهره برداران، به هنگام حضور در طبیعت آتش روشن کرده و در زمان ترک محل، از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل نمی کنند و این امر سبب بروز حادثه می شود. 

تقویت تجهیزات آتش‌نشانی‌ عرصه‌های طبیعی 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی هم گفت: ۱۵ میلیارد ریال تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای مقابله با آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی استان امروز بین دستگاه‌های دخیل در این حوزه توزیع شد.

جواد نظری اظهار داشت: اقلام آتش نشانی شامل تجهیزاتی از جمله شلنگ آب، لباس ضدآتش،  آتشکوب، بیل، دمنده و کوله پشتی است که در ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، جمعیت هلال احمر و شهرداری های استان قرار گرفت.

وی با اشاره به وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی این استان گفت: در این زمینه استانداری پیگیر تامین اعتبار خرید تجهیزات اطفای حریق شد و موافقت شد از محل اعتبارات مدیریت بحران استان، ۱۵ میلیارد ریال اعتبار به این منظور تخصیص یابد.

تقویت تجهیزات آتش نشانی جنگل گلستان 

نظری با اشاره به نشست شورای راهبردی پارک ملی گلستان، گفت: در این نشست ایجاد سه ایستگاه ذخیره آب و یک ایستگاه آتش نشانی در جنگل گلستان و در حوزه جغرافیایی این خراسان شمالی، مصوب شد.  

وی افزود: علاوه بر آن برای سرعت دادن به مدیریت حوادث آتش سوزی، قرار است یک پد برای نشست و برخاست بالگرد در این استان برای مدیریت حوادث در جنگل گلستان، ایجاد شود.  

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با اشاره به آتش سوزی های اخیر در عرصه های سالوک شهرستان اسفراین گفت: در این حادثه، از این دفتر، کمک درخواست نشد و موضوع در شهرستان مدیریت شد.

بخش از شمال غربی پارک ملی سالوک اسفراین، روز سه شنبه هفته گذشته دچار آتش سوزی شد که این آتش توسط عوامل محیط زیست، منابع طبیعی، کوهنوردان و نیروهای محلی از اسفراین و شهرستان های همجوار مهار شد.

گون، کتیرا، ارس، زرشک کوهی و سیاه تلو از جمله گونه های گیاهی در منطقه سالوک است. 

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود.

قسمت شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، پازن و بز در کوهستان ها، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکارممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهمترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

نظر شما