شناسهٔ خبر: 43639359 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

مدیرعامل بانک صادرات:

استراتژی ورود و خروج پله ای، اصل مهم سرمایه گذاری در بورس/ ارزش ذاتی نمادهای بانکی بالاتر از ارزش بازار آنها است

مدیرعامل بانک صادرات ایران: "با تجربه ۳۰ سال حضور در بازار مالی کشور می خواهم یک پیام ویژه به سرمایه گذاران و سهامداران فعال در بازار سرمایه بدهم. طی ۳۰ سال گذشته بازدهی بازار سرمایه کشور در بازه های ۵ ساله، ۲ ساله یا ۲۰ ماهه هرگز کمتر از بازدهی ارز، خودرو، سکه طلا و مسکن نبوده و ممکن است گاهی در یک بازه چند ماهه بازدهی دلار یا سایر بازار ها از شاخص بورس پیشی بگیرد، اما بعد از ۲ سال بازدهی بورس قطعا کمتر از دلار، سکه و طلا نخواهد بود."

صاحب‌خبر -

حجت الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: شرایط اقتصادی کشور در نیمه دوم سال عموما متاثر از عدم تعادل های ساختار اقتصادی، محدودیت های بین المللی فضای تحریم و ویروس کرونا است و شیوعی که این ویروس پیدا کرده، قطعا اقتصاد را در شرایط ویژه ای قرار می دهد.

وی افزود: مهمترین موضوعی که اقتصاد ما در نیمه دوم سال با آن مواجه می شود، شیوع ویروس کرونا است و در نتیجه آن با کاهش عمومی تقاضا در سراسر دنیا مواجهیم و در همه کشورها از جمله ایران مقداری حجم اقتصاد کوچکتر می شود.

مدیرعامل بانک صادرات ادامه داد: اما با توجه به تدابیر جدیدی که اندیشیده شده، فکر می کنم در کل به نحو مناسبی از این گردنه عبور می کنیم. هرچند شرایط سخت است، ولی با توجه به استحکام زیر ساخت ها و پویندگی اقتصاد از این گردنه با موفقیت عبور  می کنیم.

حجت الله صیدی در پاسخ به این سوال که صنعت بانکداری در نیمه دوم سال چه سمت و سویی خواهد داشت؟ گفت: بخشی از شرایط آینده قابل پیش بینی بود، بنابراین صنعت بانکداری با آگاهی برای نیمه دوم سال برنامه ریزی کرد. ما در بانک ها برنامه ویژه ای برای عبور از این شرایط داریم. البته برای اولین بار با این شرایط مواجه نمی شویم، ما دوران جنگ، رکود اقتصادی جهانی در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی و تحریم های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را تجربه کرده ایم.

وی ادامه داد: همچنین صنعت بانکداری با انعطاف در وصول مطالبات، ارایه تسهیلات به کسب و کارهای مهم آسیب دیده از کرونا و استمهال بسیاری از مطالبات، به سرمایه در گردش شرکت های تولیدی نیز کمک کرد.  

مدیرعامل بانک صادرات افزود: امروز در شدیدترین فشارها هستیم، ولی برنامه های خاص خودمان را هم داریم. نزدیک به سه سال است که ما با این شرایط مواجه هستیم، ولی کشور توانسته هم نقدینگی را اداره و هم از منابع ارزی و درآمدهای ارزی به نحو مناسبی استفاده کند.

روز های خوش صنعت بانکداری در بازار سرمایه

حجت الله صیدی به چشم انداز صنعت بانکداری در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: صنعت بانک در بازار سرمایه مظلوم واقع شده و پتاتسیل های آن از سمت فعالان بازار گاهی آنطور که باید و شاید دیده نشده است.

وی ادامه داد: البته از روزی که اولین بانک در بورس پذیرفته شد و تا امروز، این صنعت با اقبال خوبی مواجه بود و حتی در ماه های اخیر نیز تعداد خریداران نماد های بانکی معمولا بیشتر از تعداد فروشنده ها بود، با این حال به نظر من ارزش ذاتی نماد بانک ها در بازار سرمایه به مراتب بیشتر از ارزش بازار آنها است.

مدیرعامل بانک صادرات افزود: فکر می کنم اگر ظرفیت ها، قدرت سودآوری و ارزش دارایی های صنعت بانکداری و همچنین شاخص های مختلفی که برای قیمت گذاری یک بنگاه در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد، در محاسبات لحاظ شود، قطعا ما با قیمت هایی به مراتب بهتر از ارزش فعلی نماد بانک ها مواجه می شویم. همه بانک های بزرگ کشور سهام شان حداقل باید ۲ یا ۳ دلار قیمت داشته باشد.

حجت الله صیدی به وضعیت بانک صادرات در بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به عملیات بازارگردانی تعریف شده، نماد بانک صادرات از جمله نقد شونده ترین سهام بازار است. اگر بخواهم بنیادی هم عرض کنم، می دانید که بانک صادرات طی یک برنامه ۳۰ ماهه از زیان خارج و وارد یک منطقه سود شد و در ۶ ماهه اول ۹۹ هم توانست بالای ۷۵ درصد زیان انباشته خود را پوشش دهد. همچنین شرکت تامین سرمایه بانک صادرات هم به زودی وارد بورس می شود.

بازار سرمایه و استراتژی حضور در آن

حجت الله صیدی در پاسخ به این پرسش که بازار سرمایه در نیمه دوم سال چه مسیری را طی می کند؟ گفت: اول اینکه شرایط امروز بازار قابل پیش بینی بود و روند فعلی طبیعت بازار است. پس از رشد های مستمر شاهد افت های مستمر هم خواهیم بود. گاهی عوامل موثر بر پیش بینی ها نیز پیچیده می شود. بنابراین سهامدار یا سرمایه گذار با احتیاط پیش می رود. اما خود من نسبت به آینده بازار بسیار خوش بین هستم. افت های امروز را هم افت های طبیعی می دانم. بازار گاهی چند ماه پشت سر هم مثبت یا منفی می شود. بنابراین فکر می کنم که اگر صبر داشته باشیم، روزهای خوش بازار هم می رسد. طبیعت بازار سرمایه این است و فراموش نکنیم سرمایه گذاران حرفه ای همیشه با صبر و تامل و آرامش در بازار فعالیت می کنند.

مدیرعامل بانک صادرات ادامه داد: نکته ای هست که گاهی به دوستان عرض می کنم، ولی متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد و آن بحث پرهیز از تحلیل تکنیکال در شرایط کنونی است.

وی با بیان اینکه تحلیل تکنیکال برای بازاری است که از کارایی بالا برخوردار باشد، افزود: البته بازار ما از حالت ضعیف کارایی بیرون آمده و به سمت کارایی نیمه قوی حرکت کرده است. در اوایل دهه ۷۰ و میانه های آن چند پژوهش انجام شد و بر اساس نتایج، بازار ما حتی در حالت ضعیف کارایی هم نبود. اما اکنون از حالت ضعیف عبور و به سمت نیمه قوی حرکت کرده ایم. اما چون فعلا شرایط بازار کارا در حالت قوی برقرار نیست، تحلیل تکنیکال در شرایط فعلی جواب دقیقی نمی دهد. ما در روزهای فعلی باید بیشتر در بازار بر اساس تحلیل بنیادی عمل کنیم. متاسفانه این روز ها همه عجول هستند و افق هفتگی دارند، بنابراین مناسب نیست که ما به تحلیل های تکنیکال روی بیاوریم.

حجت الله صیدی ادامه داد: همواره و به ویژه در شرایط فعلی، سرمایه گذاران باید زمان مناسب ورود یا خروج از یک سهم را با دقت تشخیص دهند. زمانی که بازار روبه رشد است، باید گام به گام در بازار ورود کرد، بعضا دوستان ما اشتباه می کنند، در بازار رو به رشد شروع به فروختن می کنند، یا زمانی که بازار رو به کاهش است و شاخص روند نزولی دارد، نگران می شوند و کل سهام را عرضه می کنند. این اشتباه رایج در بازار سرمایه است. اتفاقا افت قیمت، زمانی مناسب برای خرید است. زمانی که سهام بنیادی شروع به کاهش قیمت می کند و زیر ارزش ذاتی می رود، باید از آن استقبال بیشتری شود و در شرایط فعلی، سیاست گام به گام و ورود و خروج پله ای به سهام را اکیدا توصیه می کنم.

مدیرعامل بانک صادرات در پایان گفتگو با سنا گفت: با تجربه ۳۰ سال حضور در بازار مالی کشور می خواهم یک پیام ویژه به سرمایه گذاران و سهامداران فعال در بازار سرمایه بدهم. طی ۳۰ سال گذشته بازدهی بازار سرمایه کشور در بازه های ۵ ساله، ۲ ساله یا ۲۰ ماهه هرگز کمتر از بازدهی ارز، خودرو، سکه طلا و مسکن نبوده و ممکن است گاهی در یک بازه چند ماهه بازدهی دلار یا سایر بازار ها از شاخص بورس پیشی بگیرد، اما بعد از ۲ سال بازدهی بورس قطعا کمتر از دلار، سکه و طلا نخواهد بود.



*گفت و گو: امیررضا خطیر

نظر شما