شناسهٔ خبر: 43638860 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: کالا خبر | لینک خبر

جواد فلاح مطرح کرد؛

تحقق بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی با عرضه کل املاک وزارت دفاع در بورس کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران هفته گذشته از تصویب پذیرش یک قطعه زمین متعلق به سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح اتکا که عرضه کننده آن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است، خبر داد که در همین زمینه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، برقراری صحت و سلامت معاملات و مبارزه با فساد احتمالی در روند فروش املاک را اصلی ترین عامل ورود املاک وزارت دفاع به بورس کالا عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در این زمینه به «کالاخبر» گفت: پذیرش و عرضه املاک و اراضی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  در راستای تحقق بند ۱۹ سیاست های اقتصاد مقاومتی در راستای شفاف سازی و سالم سازی و کاهش زمینه بروز فساد و رانت در اقتصاد صورت می گیرد و از این رو وزارت دفاع و ‌پشتیبانی نیروهای مسلح درصدد شفافیت مبادلات املاک و اراضی از طریق عرضه در بورس کالا است.  
فلاح افزود: از آنجا که روند مبادلات در بورس کالای ایران به صورت شفاف و عادلانه است، عرضه املاک وزارت دفاع در بورس کالا به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی کمک می کند.
مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران ادامه داد: مکانیزم حراج الکترونیک بورس کالا برای فروش املاک نسبت به مزایده های سنتی به شیوه ارسال پاکت ارجحیت دارد و به سلامت اقتصادی منجر می شود.
فلاح در خصوص روش مزایده های پاکتی اظهار داشت: در این شیوه، متقاضیان خرید، رقم پیشنهادی خود را داخل پاکت گذاشته و پیشنهاد می دهند اما از سایر ارقام پیشنهادی خریداران اطلاعی ندارند اما در مکانیسم حراج الکترونیک بورس کالا، کلیه شرایط و جزییات املاک و اراضی و قیمت پایه کارشناس رسمی دادگستری قبل از معامله منتشر می شود و متقاضیان در زمان حراج امکان رقابت عادلانه و شفاف برای خرید ملک را دارند.
وی اظهار داشت: به این ترتیب وجود قیمت پایه منطقی و شفافیت حرف اول را در مبادلات املاک در بورس کالا می زند و این اتفاق به معنای تحقق بند ۱۹ سیاست های اقتصاد مقاومتی و سالم سازی اقتصاد است.
به گزارش «کالاخبر»، پس از اعلام مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در خصوص پذیرش یک قطعه زمین از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، این وزارتخانه دلایل پذیرش نخستین ملک و البته در ادامه عرضه کلیه املاک خود در بورس کالا را اعلام کرد. مواردی همچون کنار گذاشتن حالت سنتی و مزایده ای فروش املاک، حذف واسطه ها و انجام تشریفات مناقصه ها و مزایده ها، اطلاع رسانی سریع و آسان در سطح کشور، فروش املاک و اراضی به شیوه ای شفاف و رقابتی و برقراری صحت و سلامت معاملات و مبارزه با فساد احتمالی به عنوان اصلی ترین عامل ورود کلیه املاک وزارت دفاع و نیروهای مسلح به بورس کالای ایران عنوان شده است.

نظر شما