شناسهٔ خبر: 43638842 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همت والای دل

سنندج - ایرنا - دلش بی‌تاب روزهایی است که مسجد مملو از جمعیت می‌شد و میلاد رسول الله (ص) را در کنار هم جشن می‌گرفتند اکنون اما معتقد است هیچ ویروسی توان گرفتن مراسم‌ مذهبی را از مومنان ندارد پس امسال آن را به شیوه‌ای نو برگزار خواهیم کرد، این حرف دل این روزهای اکثر کردستانی‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بغض در گلویش شکست و جویباری از چشمه چشمان نورانیش سرازیر و در بین محاسنش شاخه شاخه شد، با دستان بزرگ و پهنش آن را پاک کرد سپس با صدای گرفته‌ای گفت: مگر می‌شود امسال نور چراغ مسجد با مراسم مولودی خوانی سرور کائنات حضرت محمد(ص) روشن نشود.

کاک صالح ۶۸ ساله و بازنشسته است و می گوید: از وقتی بیاد دارد در جشن‌های ماه مولود همیشه حضور داشته و علاوه بر مسجد در خانه پدری و سپس در منزلش، مراسم مولودی خوانی برگزار می‌کرده است.

برای او پذیرش اینکه امسال همچون سنوات گذشته جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در مسجد و با حضور پرشور مردم برگزار نمی‌شود، بسیار سخت است.

او که پنج سالی است عضو هیات امنای یکی از مساجد شهر سنندج است در ادامه صحبت‌های دلنشینش گفت: هر چند روزگار تلخ و غم انگیزی را در حال سپری کردن هستیم و شیوع بیماری کرونا هم یکی از عوامل اصلی ایجاد این وضعیت نابسامان است ولی امیدمان را به پروردگار نباید از دست دهیم.

کاک صالح افزود: هیج اتفاقی بدون اراده حق تعالی نمی‌افتد و اگر امروز ما ناراحت و غمگین هستیم که نمی‌توانیم مولود ختمی مرتبت را در کنار هم جشن بگیریم برگرفته از علاقه و عشقمان به نبی مکرم اسلام (ص) است.

وی اضافه کرد: مسلمان واقعی شادی و نشاطی که از جشن میلاد نبی مکرم اسلام می‌گیرد را در هیچ مراسم دیگری حس نمی‌کند چون حال و هوای این جشن قابل مقایسه با هیچ مراسم سرور و شادی نیست.

این پیرمرد سنندجی یادآور شد: ما در جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) برای رفع مشکلات مردم و بهبودی وضعیت معیشت آنها و رفع بلا و بسیاری دیگر از ناراحتی‌های که در جامعه وجود دارد، دسته جمعی دعا می‌کنیم.

این احساس غم انگیز دوری از مراسم مولودی در مساجد و منازل فقط مختص به مردان کردستانی نیست و زنان این دیار هم از اینکه امسال دیگر شاهد برگزاری جشن‌ همچون سنوات گذشته نیستند، دلشان به درد آمده است.

حمیده خانم همسر ماموستای یکی از مساجد شهر سنندج است؛ وقتی بطور اتفاقی از جلوی درب این مسجد می‌گذشتم او را در حال آب دادن به گلدان‌ها و درختان داخل حیات دیدم از او حال و هوای این روزهای مسجد را پرسیدم که چشمانش پر از اشک شد و گفت: حال و هوای مسجد با آدم‌هایی است که به اینجا می‌آیند و می‌روند.

او هفت سالی است در خانه داخل مسجد به همراه همسر و فرزندانش زندگی می‌کند و بهترین روزهای زندگی خود را در این مسجد مربوط به ماه مولود پیامبر اکرم(ص) می‌داند و می‌گوید این ماه همیشه پربرکت بوده و همیشه با آمدنش رخت غم و ناراحتی را از سینه ام بیرون کرده است.

حمیده خانم که زنی با اندامی ریز و لاغر ولی بسیار چابک و سرحال بود در ادامه صحبت هایش افرود: بعد از آمدن این بیماری مدتی مردم زیاد به مسجد نمی‌آمدند و حتی در مقطعی درب مسجد را هم بستند ولی به محض اینکه شرایط عادی می‌شد دوباره عده‌ای نمازگزار به اینجا می‌آمدند.

وی با اشاره به اینکه هیچ بیماری و ویروسی نمی‌تواند مومنان را از رفتن به مسجد و برگزاری مراسم‌ مذهبی باز دارد، گفت: امسال هم اگر مراسم مولودی‌خوانی با حضور جمع زیادی در مسجد برگزار نمی‌شود ولی مهم است که این جشن حتی با شرکت تعداد محدودی برگزار شود.

حمیده خانم که قرآن کریم را به زنان و دختران محله آموزش می‌دهد، یادآور شد: در این ایام هم کلاس‌های قرآن را از طریق تلفن همراه و گاهی با حضور بانوان در مسجد و با رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک برگزار کردیم.

مسوولان هم با شناخت و آگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم اجرای برنامه‌هایی که منجر به نشاط معنوی در جامعه می‌شود را تعطیل نکرده و به شیوه‌ای متفاوت از سنوات گذشته اقدام به برگزاری مراسم‌ مذهبی بویژه مولودی‌خوانی در استان کردند.

اجرای برنامه چهل مسجد چهل مولودی خوانی در کردستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یکی از برنامه‌های این اداره‌کل را در ماه مولود و به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت اجرای برنامه چهل مسجد چهل مولودی خوانی اعلام کرد و گفت: در مناطق کردنشین هر ساله در ایام ماه مبارک ربیع الاول و میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت محمد مصطفی(ص) مراسم ویژه با حضور مولودی خوانان و دف نوازان حرفه‌ای برگزار می‌شد.

عبیدالله رستمی با بیان اینکه توزیع شیرینی و شربت در مساجد از دیگر آداب و رسوم مردم این خطه در ماه مولود است، افزود: با همکاری موسسات قرآنی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهل مسجد مراسم مولودی خوانی را برگزار می‌کنیم.

وی از آغاز برگزاری مراسم مولودی خوانی در مساجد استان از شب گذشته خبر داد و یادآور شد: با توجه به شیوع بیماری کرونا امسال مراسم مولودی خوانی بیشتر از بلندگوهای مساجد به سمع و نظر مردم محلات و شهرهای استان می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: برگزاری مراسم‌های مذهبی بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم جامعه به شمار می‌رود و همه اعم از مسوولان و مردم برای تقویت و حفظ این فرهنگ ارزشمند باید تلاش کنند.

رستمی با بیان اینکه امسال شرایط ویژه‌ای بواسطه شیوع این بیماری بر کشور حاکم شده و همه برنامه‌ها هم تحت تاثیر آن قرار گرفته است، اظهار داشت: در چنین وضعیتی باید با خلاقیت و بکار گرفتن بهترین شیوه‌ها اقدام به اجرای برنامه‌های مختلف بویژه مراسم‌ مذهبی همچون مولودی خوانی کرد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین برنامه‌هایی در ارتقای روحیه شادی و نشاط مردم و کاهش استرس و اضطراب آنها بسیار تاثیرگذار است، گفت: همه تلاش خود را بکار گرفتیم تا در مناطق حاشیه شهرها که تراکم جمعیت بالاست مراسم‌ مولودی خوانی برگزار کنیم.

باز نشر مراسم‌ مولودی‌خوانی در فضای مجازی

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان با اشاره به برگزاری ویژه برنامه مولودی خوانی در ماه ربیع الاول در مساجد استان اظهار داشت: بلندگوی مساجدی که مراسم مولودی خوانی با حمایت و پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود را تقویت کردیم.

کامل گلباغی اضافه کرد: چهل محفل قرآنی و مراسم مولودی خوانی تدارک دیده شده که در مساجد شهرها و روستاهای استان برگزار شود که بیشتر این مراسم در روستاها برپا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز این مراسم‌ها توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شده است، افزود: قرائت قرآن، خواندن قصیده بردیه، اجرای مولودی خوانی و تجلیل از فعالان قرآن و مسجد از جمله برنامه‌های اجرایی در این مراسم‌ها است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان یادآور شد: از قبل با امامان جماعت و خدام این تعداد مسجد، هماهنگی لازم انجام شده تا به مردم اطلاع‌ دهند که مراسم‌ها با کمترین حضور افراد برگزار و مولودی خوانی از گلبانگ مساجد پخش می‌شود.

گلباغی یادآور شد: برای اینکه انتظار مردم استان در ماه مولود برآورده و از امکان سرایت کرونا جلوگیری شود اقدام به بازنشر مراسم‌های مولودی خوانی از طریق فضای مجازی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: مردم ما معتقدند با آوازه مولودی خوانی در هر خانه و محله، ملائک بال‌های خود را بر روی آنها می‌گسترانند و مایه خیر و برکت در جامعه و ایجاد نشاط معنوی می‌شوند.

۳ شبکه ملی و استانی میزبان بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور هستند

یکی از برنامه‌های شاخص هفته وحدت در کردستان که نخستین بار سال ۸۴ برگزار شد و طی ۱۴ سال اخیر هر سال با حضور هزاران نفر از عاشقان رسول الله(ص) در مسجد جامع سنندج برگزار می‌شد یادواره خالق مولودنامه مرحوم سید سید بهاءالدین شمس قریشی است.  

امسال هفدهمین یادواره عارف نامی کُرد سید بهاءالدین شمس قریشی شامگاه پنجشنبه هشتم آبان مصادف با دوازدهم ربیع‌الاول از ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه در صحن قدیم مسجد جامع بدون حضور مخاطب ولی با مهمان کردن همه مردم ایران برگزار شد.

رییس حوزه هنری کردستان اظهار داشت: این برنامه به صورت مستقیم از شبکه‌های شما و نسیم و سیمای مرکز کردستان و شبکه های مجازی پخش شد.

امین مرادی برگزاری این برنامه را در راستای تقویت وحدت و همگرایی بین مسلمان ها خواند و گفت: این مراسم به منظور به تصویر در آوردن عمق ارادت مردم مسلمان کردستان به حضرت ختمی مرتبت محمد المصطفی (ص) برگزار شد.

هر سال همزمان با آغاز ماه ربیع الاول و میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت محمد مصطفی(ص) ویژه برنامه مولودی خوانی از گلبانگ مساجد استان به گوش می‌رسید و امسال هم اگر چه وجود بیماری کرونا باعث کاهش حضور مردم در مساجد شد ولی مومنان با عشق و علاقه بیشتری و به صورت خانوادگی و انفرادی و از ته دل‌های پاکشان این مناسبت فرخنده را جشن می‌گیرند.

هیچ ویروسی توان خاموش و کم فروغ کردن نور موجود در قلب عاشقان به رسول الله (ص) را ندارد و مراسم مولودی خوانی در کردستان امسال در دل‌های تک تک مردم این دیار برگزار می‌شود.

نظر شما