شناسهٔ خبر: 43638551 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گزیده اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته؛

از اما و اگر‌های جذب معلم در آموزش و پرورش تا کمک برای کاهش وزن دانش آموزان چاق

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره اما و اگرهای جذب معلم در آموزش و پرورش و آغاز اجرای طرح کوچ گذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره «معادله چندمجهولی تربیت معلم با کیفیت در عیالوارترین وزارتخانه کشور»، «تخلف مدارس غیر دولتی و خاص در فعالیت آموزش مجازی» و «کاهش ٣ درصدی شاخص توده بدنی دانش آموزان چاق در طرح کوچ» سپری شد.

نیاز به ساخت حدود ٢ هزار سرویس بهداشتی در مدارس عشایری

محمدرضا سیفی مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور درباره روند برگزاری کلاس‌های درس در مناطق عشایری با توجه به گسترش شیوع کرونا بیان کرد: به طور کلی ۶ هزار مدرسه عشایری و ٢١١ هزار دانش‌آموز عشایر داریم که از این تعداد بیش از ١۵۵ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی، ١۶ هزار و ٢٨٨ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و ٣٨ هزار و ٢٣۴ دانش آموز هم در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند و با وجود کرونا هم روند آموزش آن‌ها تداوم دارد.

او ادامه داد: در برخی مناطق که کانون شیوع کرونا نیست و تعداد دانش آموزان کم است، کلاس‌ها به طور حضوری برگزار می‌شود و فرایند یادگیری متوقف نشده است؛ معلمان هم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کلاس حاضر می‌شوند البته برخی معلمان هم با عشایر کوچ می‌کنند و مسیری برای رفت و آمد ندارند، اما برای آن دسته از معلمانی که روزانه برای تدریس رفت و آمد می‌کنند تاکید داشتیم تا با رعایت حداکثری شیوه نامه‌های بهداشتی در کلاس‌ها حضور پیدا کنند.

تخلف مدارس غیر دولتی و خاص در فعالیت آموزش مجازی

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران از تخلف بعضی مدارس غیردولتی و خاص خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه مشاهده شده است که در طول ایام گذشته بر خلاف دستورالعمل‌های ارسالی که برای مدارس و نحو اداره کلاس و زمان کلاس درس خطا صورت گرفته است و دقیقا برنامه حضوری دانش آموزان را در فضای مجازی دنبال می‌کنند.

او درباره جزئیات این دستورالعمل گفت: حداکثر تدریس آموزش مجازی ۳۵ دقیقه برای متوسطه اول و دوم و ۲۵ دقیقه برای مقطع ابتدایی است.

فولادوند گفت: بعضی مدارس خصوصی باهم رقابت دارند و ازهشت تا سه بعدظهر آموزش مجازی برگزار می‌کنند. در این کلاس‌ها کتب غیر درسی تدریس می‌شود که خلاف دستورالعمل‌هاست.

کاهش ٣ درصدی شاخص توده بدنی دانش آموزان چاق در طرح کوچ

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح کنترل وزن و چاقی (کوچ) باعث کاهش ٣ درصدی BMI یا شاخص توده بدنی دانش آموزان می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در سند تحول موظف هستیم در کنار آموزش به سلامت جسمی و روحی دانش آموز هم توجه کنیم، همچنین تربیت متوازن و هماهنگ این شرایط را ایجاب می‌کند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه مشکل اضافه وزن به دلیل سبک زندگی ماست، بیان کرد: پدیده کرونا هم به عنوان پدیده‌ای نو ظهور از میزان تحرک جمعی ما کاسته است. حضور بیشتر افراد در خانه به شیوع بیشتر این ویروس کمک کرده است که باید برای حل مسئله دست به کار شویم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: غربالگری اولیه از استقبال قابل توجه این طرح حکایت دارد، براین اساس هدفگذاری‌های لازم با معاونت تربیت بدنی در حال انجام است.

معادله چندمجهولی تربیت معلم با کیفیت در عیالوارترین وزارتخانه کشور

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا صادق‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس که چندی پیش به عنوان معاون دانشگاه فرهنگیان هم فعالیت داشته است درباره علت توسعه اساسنامه ماده ٢٨ این دانشگاه به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که به عنوان کسی که مدتی در این دانشگاه فعالیت داشتم، در مبانی نظری مسئولیت تدوین آن را داشتم و آشنا با واقعیات موجود در آموزش و پرورش باید بگویم به لحاط نظری باید معلم با صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم را داشته باشیم و این موضوع از نظر وضعیت مطلوب است.

او ادامه داد: در زمان اجرای سند تحول دانشگاهی به نام فرهنگیان براب جبران دانشگاه‌های تربیت معلم تعطیل شده تشکیل شد تا به طور جداگانه و ویژه‌ای توانمندی معلمی را آموزش دهد، اما واقعیت این است که ٢ اشکال در مورد داریم اول آنکه دانشگاه‌های یاد شده ظرفیتی که بتواند حجم بالای بازنشستگی را پاسخگو باشد و جایگزین کند، ندارد و دوم اینکه در برخی موارد باید در اساسنامه تفسیر مجددی شود چرا که ممن است کسی ابتدا به دلیل نبود هدایت تحصیلی معلم مسیر دیگری را برای ورود به آموزش عالی انتخاب کند در حالی که به کار معلمی مشتاق هستند پس نباید آن‌ها را از دست بدهیم، چون صرفا به این دلیل که از ابتدا نیامده اند.

آغاز انتخابات الکترونیکی شورای دانش آموزی از امروز

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری اردو‌ها و فضا‌های پرورشی درباره جزئیات برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی بیان کرد: امسال با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس انتخابات با بهره گیری از فصای مجازی و شبکه شاد پیش می‌رود و روز گذشته هم از اپلیکیشن مربوط به انتخابات رونمایی شد.

او ادامه داد: این اپلیکیشن سال گذشته به طور پایلوت اجرا شد و امسال پوشش سراسری خواهد داشت البته در مواردی هم که شرایط دسترسی به شبکه شاد فراهم نباشد، مدارس موظف هستند تا فرصت انتخابات کاغذی را فراهم کنند و یک هفته برای انتخابات چنین مدارسی زمان در نظر گرفتیم.

رمضانی با اشاره به اینکه انتخابات الکترونیک امروز از ساعت ٨ صبح آغاز و تا ساعت ٢١ ادامه دار خواهد بود، گفت: چنانچه استقبال بالا باشد و فرصت بیشتری نیاز باشد امکان تمدید وجود دارد ضمن آنکه تیم‌های نظارت بر انتخابات همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تدوین طرح آموزش مجازی با رویکردی جدید در آموزش و پرورش

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی  بیان کرد: اجرای سند تحول بنیادین دستور کار اصلی ماست و یکی از تحولات ده گانه در این سند موضوع فضای مجازی در آموزش و پرورش است.

او ادامه داد: در فضای مجازی لزوما منظور ما نرم افزار شاد نیست بلکه آموزش و پرورش دوم یعنی بازتولید فرایند‌های اداری، تقسیمات کشوری، منابع انسانی و... در این فضای دوم مورد توجه قرار گیرد.

مثلت آموزشی صلاحیت حرفه‌ای معلمان در ایران

موضوع صلاحیت حرفه ای معلمان مدت هاست که نُقل و نَقل محافل مربوط به حوزه تعلیم و تربیت است و در سند تحول بنیادین هم این موضوع به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است حتی رتبه بندی معلمان هم که در شرایط کنونی صرفا مسیری برای بهبود معیشت معلمان شده است قرار بود تا با زیرساخت توجه به صلاحیت حرفه ای، معلمان را ارزیابی کند و حال مسیرش تا حدی با هدفش فاصله گرفته است؛ علاوه بر آن آموزش معلمان و بهبود صلاحیت حرفه ای آنان نیازمند بازنگری است تا بتواند پاسخگوی تمام و کمال نیازهای معلمان در حین تدریس باشد و متناسب با شرایط و اقتضای زمانه پیش رود.

انتهای پیام/

نظر شما