شناسهٔ خبر: 43638242 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل ارشاد چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

تصمیمات شورای فرهنگ عمومی با اطلاع دستگاههای اجرایی مصوب می‌شود

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری جایگاه شورای فرهنگ عمومی را یک جایگاه مهم دانست و گفت:تمامی تصمیمات و مصوبات با اطلاع سازمان‌ها و دستگاههای اجرایی اتخاذ و بررسی می‌شود.

صاحب‌خبر -

شورای فرهنگ عمومی یک از شوراهای بالا دست در کشور است که در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی مصوبات خود را اجرایی می‌کند. 

به دلیل اهمیت جایگاه شورای فرهنگ عمومی، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)مرکز چهارمحال و بختیاری گفت و گویی با ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری داشته است.

ایرنا: جایگاه شورای فرهنگی عمومی در سیاست‌گذاری فرهنگی کجاست؟.

ابراهیم شریفی:در راستای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از شوراهای زیربنایی و تاثیرگذار که در هر استانی می‌تواند منشا اثر باشد، شورای فرهنگ عمومی است.

این شورا بالاترین جایگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد که وزیر برای  شورای فرهنگ عمومی ابلاغیه صادر می‌کنند.

در استان نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرکرد به عنوان رییس، استاندار به عنوان نایب رییس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر این شورا فعالیت می‌کنند.

طبق آیین‌نامه‌ها باید هر ماه یک جلسه برگزار شود و در خصوص معضلات و مشکلات پیش‌روی استان در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخخصوص اجتماعی و فرهنگی بحث، گفت‌وگو و تبادل نظر شود و موضوعاتی که استان متناسب با آن می‌تواند در این زمینه‌ها تاثیرگذار باشد، به عنوان مصوبات تصویب می‌شود و تحت عنوان سیاست‌گذاری این قوانین به سایر دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

متناسب با این شورا، یک شورای مشورتی نیز به دبیرخانه پیشنهاد شده است که این شورا از این به بعد با یک کارگروه و شورای علمی مشورتی کار خود را ادامه خواهد داد.

در واقع مباحثی که قرار است در شورای فرهنگی ارائه شود، در این شورای مشورتی مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد و راهکارها و ارگان‌های ذی‌ربط مشخص می‌شوند و در نهایت به صحن شورا می‌رسد.

ممکن است گاهی این مصوبات آن‌گونه که باید اجرایی نشوند که با توجه به راهکارهایی که در دبیرخانه برای این قبیل موضوعات در نظر گرفته‌اند از این به بعد ضمن پیگیری و نظارت بر کار این شوراها در شهرستان‌های تابع استان، تلاش می‌شود مصوبات را تا جایی اجرایی کنیم که قابل ارائه گزارش به شورا باشد.

برای اثرگذاری خروجی نشست‌ها و برنامه‌ریزی شورای فرهنگی عمومی استان چه اقداماتی نیاز است انجام شود؟

شریفی: بخش زیادی از مسئولیت دبیرخانه در همین راستا است ، موضوعات چندین جلسه در صحن شورا بررسی و راهکارها بیان می‌شود، اطلاعات لازم از شهرستان‌های مختلف و ارگان‌های مختلف دریافت و نهایت بعد از اتمام مراحل دبیرخانه، شورا با همکاری دستگاه‌های متولی به نظارت و پایش تصمیمات می‌پردازند.

با توجه به بحث ایجاد شورای مشورتی می‌توان در زمینه اثرگذاری تصمیمات بهترین اقدامات را داشت.

تداخل وظایف و برنامه‌ریزی شورای فرهنگ عمومی با دیگر سازمان‌ها چگونه ارزیابی می‌شود؟

شریفی: در وظایف این شورا و سازمان‌ها تداخلی وجود ندارد، در شورای مشورتی یک سری پیشنهادات مطرح می‌شود و سازمان‌های مربوطه در اجرایی کردن این پیشنهادات با شورا همکاری می‌کنند.

برای مثال مصوباتی که در مورد فرهنگ کتابخوانی در نظر گرفته می‌شود، منافاتی با وظایف ادارۀ کل نهادهای کتابخانه‌های عمومی ندارد، بلکه هر ۲ سازمان برای تاثیرگذاری فرهنگ کتابخوانی با هم مشارکت می‌کنند تا این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

تمامی تصمیمات با اطلاع دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط انجام می‌شود و افراد این سازمان‌ها در جلسات مربوط شرکت دارند و اگر چنانچه تداخل وظایفی باشد در جلسه برطرف می‌شود.

آیا نشست‌های شورای فرهنگی عمومی نخبگان متخصص در این شورا دعوت می‌شوند و برای این کار چه برنامه‌ای پیش‌بینی می‌شود؟

شریفی: بخشی از اعضای شورای فرهنگ عمومی از نخبگان هستند. اما در خصوص اینکه چرا ما از نخبگان بیشتری در این حوزه بهره نمی‌گیریم، در واقع شورا باید پیشنهاد کند و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شود.

در برنامه‌های آتی این شورا از نخبگان فرهنگی بیشتری متناسب با فعالیت‌ها و حوزۀ کاری آنها بهره خواهیم گرفت.

در جهت کشف قابلیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

شریفی: چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه فرهنگی، رسانه‌ای، هنری و علوم قرآنی است.

در شورای فرهنگی حوزه‌های متنوعی وجود دارد که در هر حوزه اقدامات مختص به آن انجام می‌شود.این اداره کل متناسب با شرح وظایف خود عمدۀ خدمات‌اش در حوزه معاونت هنری و سینمایی است که شامل بحث هنرمندان و استفاده از ظرفیت هنرمندان در رشته‌های تجسمی، رشته‌های موسیقی و رشته‌های نمایشی است.

ظرفیت‌ها را متناسب با انجمن‌هایی که در سطح استان وجود دارد پیدا می‌کنیم و در واقع انجمنی را برای شناسایی استعدادها و ظرفیت‌ها ایجاد می‌کنیم.

برای مثال ما بعد از تشکیل انجمن‌ها در برنامه و در راستای جشنواره‌هایی که برگزار می‌کنیم این افراد را کشف می‌کنیم.

به طور کلی بهترین شکل ممکن برای نشان دادن و کشف قابلیت‌های فرهنگی، هنری، رسانه ای و قرآنی، ارائه جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و سایر وظایف مرتبط با دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در واقع اگر بتوانیم انجمن‌های فرهنگی و هنری را تقویت کنیم و بتوانیم مشکلات و نیازهایشان را بهتر از گذشته و در حد توان برطرف کنیم، می‌توان قابلیت‌های فرهنگی هنری استان را به بهترین شکل ممکن در راستای این جشنواره‌ها معرفی کرد.

هر چند در طول چند ماه گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که بیشترشان مخاطب محورند، یا برگزار نشدند یا با مخاطبان کمی برگزار شدند.

جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره فیلم کوتاه بام ایران، جشنواره استنداپ کمدی یا اجراهای تک نفره و جشنواره‌ها در رشته‌های مختلف تجسمی و اجراهای مختلف هنرمندان از جمله اجرای بربال فرشته ها، داستان نویسی و نقدهای ادبی و همگی بر محور یک موضوع برگزار شدند و آن هم بحث کرونا و معرفی و فرهنگ سازی مربوط به کرونا بود که نزدیک به ۲ هزار اثر در رشته‌های مختلف شاهنامه خوانی، نقالی، داستانک، فیلم کوتاه و خوشنویسی وجود داشت.

برای تقویت این انجمن ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

شریفی: بهترین راه جهت برطرف کردن مشکلات حقوقی این است که مشکلات اساسنامه‌ای را برطرف کرد. خوشبختانه این مشکل را برای بیشتر انجمن‌ها طرف شده است.

مهمترین کاری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید انجام دهد در واقع واگذاری امور به انجمن‌ها است.

این اتفاقی است که در آینده به صورت کامل رخ خواهد داد. در واقع اداره کل دیگر هیچ برنامه‌ای را خودش انجام نخواهد داد و برنامه‌ها را به انجمن‌ها واگذار می‌کند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این کار تنها نقش ناظر و حمایت کننده را دارد، در واقع باید به انجمن‌ها اعتماد کرد و به آن‌ها فرصت داد.

بحث دیگر حمایت‌های بیمه‌ای هنرمندان است، دوستانی که در صندوق هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت‌نام کرده‌اند، علاوه بر بیمه تکمیلی که دارند، با توجه به شرایطشان، از حمایت‌های صندوق بیمه‌ای نیز برخوردارند.

پیش از کرونا نیز تسهیلات بانکی ارائه می‌شد که این تسهیلات بانکی با شرایط خاص به کسانی که در انجمن‌ها و موسسات فرهنگی خدمت می‌کردند، پرداخت شده است.

سعی می‌کنیم با توجه به این مشکلات و به خصوص در نظر گرفتن شیوع بیماری کرونا این حمایت‌های خود را افزایش دهیم.

عمده‌ترین مشکلات فرهنگی موجود در استان چهارمحال و بختیاری چه مسائلی هستند؟

از جمله مسائلی که ممکن است در برخی از شهرها موضوعیت داشته باشد، بحث مربوط به حوزه عفاف و حجاب است. موارد مربوط به مصرف مواد مخدر، گران فروشی، سدمعبر، وجود رفتارهای غلط در مراسم و آیین‌ها، مشکلات مربوط به ازدواج و به همچنین طلاق نیز از مسائلی هستند که به طور جد در شورای فرهنگ عمومی مطرح می‌شود.

همچنین یکی از مشکلات فرهنگی این روزها که حوزه بهداشت و درمان نیز بسیار به آن توجه می‌کند، بحث مربوط به برگزاری مراسمات است که منجر به شیوع ویروس کرونا می‌شود.

شورای فرهنگ عمومی با چه چالش‌های مواجه می‌شود؟

شریفی: شورای فرهنگ عمومی یک شورای سیاست گذار است و شورای اجرایی نیست. این طور نیست که مصوبات شورای فرهنگ عمومی را به عنوان مدیر اجرایی به اجرا درآوریم.

با این‌حال یک مشکل جدی داریم بحث ضمانت اجرا است. یعنی این مصوبات وقتی به دستگاه‌های اجرایی می‌رسد،بیشتر آن‌ها برای اجرا کردن مصوبات از کمبود اعتبارات گلایه می‌کنند. در واقع آنچه که امروز برای مصوبات شورای فرهنگ عمومی به عنوان مساله مطرح است، مربوط به اعتبارات مالی است.

در واقع این مشکلات مربوط به مسائل مالی وجود دارند اما همه مشکلات به این مورد خاص مربوط نمی‌شود. من خودم فکر می‌کنم اگر اعضا از ظرفیت‌هایشان به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و از موازی کاری پرهیز کنند، این چالش برطرف می‌شود و می‌توان از امکانات تمامی دستگاه‌های دولتی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

نظر شما