شناسهٔ خبر: 43637808 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته

انتخابات ۲۰۲۰/ باد بساط ترامپ را برهم زد

نیویورک- ایرنا- پنج روز تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است اما گردهمایی ترامپ که قرار بود شامگاه پنج‌شنبه در کارولینای شمالی برگزار شود، به خاطر وزش شدید باد به تعویق افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تلاش دونالد ترامپ و جو بایدن نامزدهای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای جلب آرای مردمی، روز پنج شنبه متوجه لاتین‌تبارها بود به گونه‌ای که هر دو نامزد به فلوریدا سفر کردند و گردهمایی انتخاباتی برگزار کردند.

بایدن هم با انتشار تبلیغات جدیدی به زبان اسپانیولی و با یادآوری آنچه که در چهار سال گذشته انجام شده است، برای رای دادن لاتین تبارها به نفع خود تلاش کرد.

در این آگهی تلویزیونی مردم لاتین‌تبار در فلوریدای جنوبی و مرکزی، آریزونا و نوادا هدف قرار گرفته‌اند و ارتباطی بین امید جوامع مهاجر و واکنش رئیس جمهور به همه‌گیری کرونا برقرار کرده است.

آخرین نظر سنجی‌ها شانس بایدن را برای پیروزی در انتخابات ۸۹ درصد و احتمال پیروزی ترامپ را ۱۱ درصد برآورد کرده‌اند اما آنچه که اهمیت دارد این است که انتخابات آمریکا نه با بیشترین مجموع آرای مردمی بلکه بر اساس سهم ایالت‌ها تعیین می‌شوند و حتی ممکن است کسی با کمتر از چند صدم اختلاف، رئیس جمهوری شود. از این رو نباید شانس ۱۱ درصدی ترامپ را دست کم گرفت.

ویروس کرونا در ایالت‌های رقابتی

موارد ویروس کرونا در هر ایالت رقابتی قبل از روز انتخابات در حال افزایش است و شواهد غیر قابل انکاری را در مورد نادرست بودن استدلال اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه همه گیری تقریبا تمام شده و دیگر محدودیت لازم نیست، ارائه می‌دهد.

میانگین هفتگی در این ایالت‌ها از میانگین روزانه در دو هفته گذشته ۴۵ درصد افزایش یافته است و از کمتر از ۲۱ هزار مورد در ۱۴ اکتبر(۲۳ مهر)  به بیش از ۳۰ هزار مورد در ۲۸ اکتبر(۷ آبان) رسیده است.

آیووا ، میشیگان ، مینه سوتا و پنسیلوانیا طی روزهای اخیر بالاترین میانگین افزایش هفتگی را تجربه کرده‌اند و در فلوریدا و جورجیا، موارد پس از سقوط از بالاترین سطح تابستان، دوباره در حال افزایش است.

این مساله دستمایه بایدن در سخنرانی فلوریدا شد و ترامپ را متهم کرد که نه تنها در جلوگیری از آن اقدام نکرده، بلکه مسئول انتشار آن است.

بایدن در تامپای این ایالت، جایی که ترامپ چند ساعت قبل از آن، گردهمایی برگزار کرده بود، افزود: دونالد ترامپ فقط یک بار دیگر یک رویداد گسترده را در اینجا برگزار کرد. او چیزی بیش از ویروس را گسترش می‌دهد، او تفرقه و نزاع را می‌گستراند.

وی از استفاده نکردن ترامپ و حامیان او از ماسک انتقاد کرد و ادامه داد: این بیانیه سیاسی نیست. به خاطر خدا این یک وظیفه میهنی است. اما هنوز، دونالد ترامپ از گوش دادن به علم امتناع می‌ورزد.

طوفان در فلوریدا هم باعث شد تا بایدن سخنان خود را کوتاه کند.

اختلاف در مینه‌سوتا بر سر آرای تاخیری

همه‌گیری کرونا و همچنین تعطیل نبودن روز انتخابات، بسیاری از مردم را در این دوره بر آن داشته است تا به صورت پستی یا حضوری اما پیش از موعد در انتخابات شرکت کنند.

اما بحث بر سر اینکه آرایی که توسط پست با تاخیر برسند چه خواهد شد، آن قدر جدی شده است که تا کنون چند ایالت کار را به دادگاه و در ویسکانسین هم به دیوان عالی رساندند.

اگرچه در قوانین انتخاباتی، موضوعی همچون همه‌گیری و شرایط خاص آن وجود ندارد اما دستیار فرماندار که مسئول این مساله است، در برخی از ایالت‌ها اعلام کرده‌اند، آرایی که تاریخ پستی آن روز ۱۳ آبان خورده باشد تا یک هفته پس از آن هم قابل دریافتند و محاسبه خواهند شد.

این مساله در مینه‌سوتا موجب اختلاف شد و در نهایت دادگاه ایالتی حکم داد برگه‌های رای پستی حداکثر باید تا ساعت ۸ شب روز انتخابات واصل شوند و برای آرای حضوری هم تا ساعت ۳ این زمان مقرر شده است.

نگرانی از خشونت پس از انتخابات

شرکت زنجیره‌ای "وال مارت" یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آمریکا است که از روز پنجشنبه اسلحه و مهمات را از لیست فروش خود حذف کرد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت:‌ جمع آوری اسلحه و مهمات از فروشگاه‌های وال مارت در ارتباط با احتمال بروز ناآرامی‌های مدنی در سراسر آمریکا پس از انتخابات ۲۰۲۰ است.

با این حال شرکت وال مارت اعلام کرد که مشتریان می‌توانند برای خرید اسلحه و مهمات درخواست دهند. این شرکت هم اکنون به طور تقریبی در نیمی از چهار هزار و ۷۰۰ فروشگاه آمریکایی خود سلاح گرم می‌فروشد.

کری لاندبرگ سخنگوی شرکت وال مارت در بیانیه ای اظهار داشت: ما برخی ناآرامی‌های داخلی را مشاهده کرده‌ایم و همانند چند سال اخیر برای ایمنی همکاران و مشتریان خود اسلحه و مهمات را از لیست فروش خارج کرده‌ایم.

شبکه سی ان ان نیز روز سه شنبه گزارش داد که وزارت امنیت داخلی آمریکا در حال آماده شدن برای مواجهه با هرگونه آشوب و ناآرامی‌های مدنی پس از پایان انتخابات ۲۰۲۰ است.

آمادگی وزارت امنیت داخلی آمریکا شامل اعزام سریع نیرو توسط اداره مهاجرت و گمرک و حفاظت از مرزها به شهرهای درگیر برای مقابله با معترضان به نتایج انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) است.

پیش از این آژانس‌های اجرای قانون و مهاجرت آمریکا برای سرکوب اعتراضات سراسری ضد نژادپرستی در پورتلند، سیاتل و واشنگتن مورد استفاده قرار گرفته بودند.

مقامات محلی بر این باورند که تصمیم دولت ترامپ در استفاده از نیروهای فدرال برای مقابله با اعتراضات خشونت آمیز موجب ایجاد ناآرامی‌های مدنی در شهرهای آنها شده است.

تغییر برنامه ترامپ به خاطر باد

کارولینای شمالی یکی از ایالت‌های موسوم به نبرد انتخاباتی است و قرار بود دونالد ترامپ شامگاه پنج‌شنبه در آنجا سخنرانی انتخاباتی داشته باشد.

اما در یک یادداشت توئیتری نوشت: مجبور شدیم حرکت امشب خود را در فیتویل کارولینای شمالی به دوشنبه منتقل کنیم، به دلیل وزش باد سریع و هوای بد. من تو را دوست دارم کارولینای شمالی. ایمن بمانید، دوشنبه می‌بینمتان !!!

فلوریدا آبی شود

جو بایدن در سخنرانی فلوریدایی خود گفت در صورت پیروزی در فلوریدا، بدون شک رییس جمهوری بعدی آمریکا خواهد بود.وی که برای حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با حامیان خود در ماشین، سخن می گفت، افزود: من روزهایی را به دلیل کرونا برای در کنار بودن شما از دست دادم، اما ما تصمیم گرفتیم که سعی کنیم مسئولیت‌پذیر باشیم. 
نامزد دموکرات‌ها با انتقاد به سیاست های غلط ترامپ گفت: من قرار نیست کشور را تعطیل کنم، اما من می‌خواهم که ویروس را از بین ببرم. 

به انتخاب بایدن اطمینان دارم
مساله آرای غیابی و پستی، تاکید مکرر ترامپ بر احتمال تقلب و اختلافات حقوقی بر سر آرایی که پس از انتخابات واصل شوند، دموکرات‌ها را بیش از پیش نگران کرده است به گونه‌ای که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان مجلس آمریکا روز پنجشنبه از رای‌دهندگان خواست با توجه به کمتر از یک هفته تا روز انتخابات، به رای گیری زودهنگام ادامه دهند اما رای خود را حضوری به صندوق بیندازند.

این هشدار در پی آن است که هنوز میلیون‌ها رای برگردانده نشده است و این نگرانی وجود دارد که ترامپ و جمهوریخواهان به ویژه که اکثریت دیوان عالی آمریکا را هم در اختیار دارند، آرای پستی را مخدوش و باطل اعلام کنند.

پلوسی اظهار کرد: آنها تمام تلاش خود را برای از بین بردن سیستم پستی انجام داده‌اند. … اما حتی سرویس پستی می‌گوید اکنون برای ارسال نامه خیلی دیر است.

وی همچنین مدعی شد: از اینکه جو بایدن روز سه شنبه انتخاب خواهد شد، بسیار مطمئنم.

نظر شما