شناسهٔ خبر: 43637774 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاندار ایلام:

سامانه گرمسیری ایلام نیازمند ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

ایلام- استاندار ایلام با اشاره به اینکه اتمام سامانه گرمسیری ایلام نیازمند دو هزار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: امسال ۶۸۷ میلیارد تومان برای این طرح اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم سلیمانی‌دشتکی عصر پنجشنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی با حضور علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این موضوع که ایلام زیرساخت راه آهن و آزاد راه ندارد، گفت: اخیراً به صورت ویدئو کنفراس توسط رئیس جمهور آغاز عملیات اجرایی فاز اول راه آهن اسلام آباد به ایلام به طول ۱۷ کیلومتر شروع شد که اعتبار اولیه آن حدود ۱۲۷ مییارد تومان در نظر گرفته شده و انتظار است این مهم عملیاتی شود.

وی در ادامه با اشاره به سفر هیئت ارشد اقتصادی در تابستان سال گذشته به استان، گفت: یکی از دستاوردهای مهم این سفر که با حضور هیئت‌های مختلف سرمایه‌گذاری، مدیران عامل چند بانک و مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفت، تصویب آزاد راه پل زال، مورموری، دهلران به چیلات بود، در این راستا خواستار پای کار آمدن بانک مرکزی با توجه به تفاهم نامه طرح هستیم.

مشکلات بالادست و پایین دست سد سیمره نیازمند اعتبار

وی افزود: آزاد راه حمیل ایلام که به آزاد راه تهران کربلا مشهور است نیز از کرمانشاه شروع شده که لازم است ردیف اعتباری قوی‌تری برای ادامه مسیر ایجاد شود.

استاندار ایلام در ادامه به برخی مشکلات بالادست و پایین دست سد سیمره اشاره کرد و گفت: در مورد سد سیمره دو مشکل وجود دارد یکی در بالا دست و دیگری در پایین دست سد که پارسال به خاطر امنیت سد کرخه و خوزستان سد بسته شد و روستاهای بالا دست سد زیر آب رفت و تخلیه شدند.

وی ادامه داد: قرار بود باغات و زمین‌های زراعی که آسیب دیده‌اند تملک شوند، اما تنها قسمتی تملک شد و بودجه‌ای که برای تملک اختصاص یافته بود کافی نبود که لازم است وزارت نیرو نسبت به این مهم توجه داشته باشد.

سلیمانی‌دشتکی سپس خواستار کمک و مساعدت وزارت نیرو در انجام تعهدات خود در طرح مهم سامانه گرمسیری شد و بیان کرد: امسال ۶۸۷ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه گرمسیری اختصاص یافت اما برای اتمام پروژه به دو هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

لزوم ایجاد دفتر نمایندگی نفت و گاز به صورت مستقل در استان ایلام

وی در ادامه خواستار اختصاص اعتبارات بر اساس ظرفیت‌های ملی استان شد و گفت: امروز با توجه به ظرفیت‌های مهم استان چون ۱۱ درصد ذخایر گاز و چهار درصد ذخایر نفت و سرمایه‌گذاری ده‌ها هزار میلیارد تومانی در این حوزه یکی از مطالبات اصلی و مهم استان استقلال نمایندگی دفتر نفت و گاز در استان است.

وی افزود: برای مدیریت بهتر سرمایه‌گذاری زیادی که در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ایلام صورت گرفته است، ایجاد دفتر نمایندگی نفت و گاز به صورت مستقل در استان ضروری است.

استاندار ایلام در پایان خواستار افزایش بودجه اربعین شد و افزود: بیش از ۶۵ درصد تردد زوار در ایام اربعین از طریق مرز مهران انجام می‌گیرد و لازم است در اختصاص اعتبارات، بودجه اربعین استان خاص و ویژه دیده شود.

وی در ادامه در جهت احیای مشوق‌های ایجاد شده برای سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی گفت: مصوبات ایجاد شده برای توسعه و امنیت شرق و غرب در بودجه ۱۴۰۰ دیده شود.

نظر شما