شناسهٔ خبر: 43637716 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

غبارخیزی ۴۳ درصد تالاب‌های ایران/ خروس جنگی پلیس را کشت

بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در دومین جمعه ماه آبان ۹۹ اختصاص دارد به طرح جدید سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی حمل ونقل عمومی، هشدارها درباره باتری‌های زامبی، مرگ افسر پلیس بر اثر حمله خروس، فرود فلامینگوها در ارومیه و تبدیل شدن ۴۳ درصد تالاب‌های کشور به کانون گرد و غبار که در ادامه می خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، مسعود باقرزاده کریمی مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مساحت تالاب‌های کشور حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است که از این میزان یک میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار معادل ۴۳ درصد تحت تأثیر کم تا خیلی زیاد غبارخیزی قرار دارند و به کانون‌های گرد و غباری تبدیل شده‌اند.

وی درباره اینکه آیا بارندگی‌های امسال تأثیری در آبگیری تالاب‌ها نداشته افزود: بارندگی‌های امسال البته بی تأثیر هم نبوده است اما این تأثیر در تالاب‌های مختلف متفاوت است یعنی در برخی زیاد و در برخی تأثیر کمی داشته، مثلاً در شرق کشور بارندگی خوب بود از این رو تالاب جازموریان و هامون نسبت به سال قبل خوب آبگیری شدند اما در غرب بارندگی کمتر بود و بر همین اساس تالاب‌های آن بخش چندان آبگیری نشدند اما در مجموع بارندگی‌ها تأثیر معنی داری بر تالاب‌ها نداشته است و شاید می‌توان گفت که سال ۹۹ دو تا سه درصد از کانون‌های گرد و غباری تالابی کمتر شده است.

باقرزاده کریمی به میزان خسارات ناشی از تخریب تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۲ برابر با سال ۱۳۸۴ بانک جهانی تیم‌هایی را به کشورهای مختلف از جمله ایران اعزام کرد تا هزینه‌های تخریب محیط زیست شامل تالاب‌ها، آب‌های زیرزمینی، جنگل‌ها، دریا و بیابان‌ها را برآورد کنند؛ در بخش تالاب‌ها مشخص شد که در این سال تخریب در تالاب‌هایی از جمله گاوخونی، ارومیه، دریاچه نیریز و کمجان، یادگارلو و درگه سنگی که در رامسر سایت ثبت شده‌اند و تعدادی تالاب‌های دیگر از جمله تالاب حله، بورالان، لوندویل، هورالعظیم و جازموریان که اهمیت بین‌المللی دارند، حدود ۲۲.۴ میلیون دلار بوده است، یعنی در آن سال این میزان از تخریب تالاب‌ها به ما خسارت وارد شده است، مثلاً وقوع سیل و گرد و غبار افزایش یافت و در مقابل آب‌های زیر زمینی، برداشت غذا و صید ماهی کاهش یافت.

باقرزاده کریمی افزود: همچنین ارزش خدمات تالاب‌ها در هکتار در سال ۲۰۰۲ مشخص شد که بر این اساس تالاب‌های گاوخونی، ارومیه، دریاچه نیریز و کمجان، یادگارلو، درگه سنگی، حله، بورالان، لوندویل، هورالعظیم، جازموریان و گاوخونی در سال حدود ۹۴۰ دلار در هکتار برآورده شده بود یعنی این تالاب‌ها سالانه ۹۴۰ دلار به ما خدمات دادند.

دریاچه ارومیه میزبان بیش از ۵۵ هزار بال فلامینگو

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۵۵ هزار بال فلامینگو در سواحل و پارک ملی دریاچه ارومیه مشغول استراحت و تغذیه هستند.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در مسیر کریدور مهاجرت پرندگان در دنیا قرار دارد، افزود: هر سال همزمان با فصل مهاجرت هزاران پرنده آبزی و کنار آبزی به دلیل دارا بودن بیش ۷۰ تالاب فصلی و دائمی به استان مهاجرت می‌کنند.

امید یوسفی با بیان اینکه با توجه به مناسب بودن شرایط زیستی در تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی در فصول مهاجرت بیش از ۲۰۰ گونه پرنده مختلف وارد آذربایجان‌غربی می‌شوند، ادامه داد: با توجه به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر شاهد حضور فلامینگو که نمادی از این تالاب بین‌المللی است هستیم که امسال تخمین زده می‌شود بیش از ۵۵ هزار قطعه فلامینگو در سواحل دریاچه ارومیه مشغول استراحت و تغذیه هستند.

یوسفی اظهار کرد: این فلامینگوها تا زمانی که شرایط اقلیمی فراهم باشد، در تالاب‌ها و سواحل دریاچه ارومیه ماندگار خواهند بود و در صورت بروز سرما و یخبندان به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

خروس جنگی پلیس را کشت

یک افسر ارشد پلیس فیلیپین روز دوشنبه در جریان یورش مأموران این نیرو به محل برگزاری نبرد خروس‌ها به دنبال حمله یکی از این پرندگان کشته شد.

برگزاری مسابقات نزاع خروس‌ها با یکدیگر در فیلیپین محبوبیت زیادی دارد. برگزار کنندگان با استفاده از مهمیزک یا تیغی فلزی که به پای خروس جنگی می‌بندند بر سر نتیجه مصاف خونین خروس‌ها که اغلب منجر به مرگ یکی از آنها می‌شود شرط‌بندی می‌کنند.

دلیل مرگ افسر پلیس که در عملیات علیه برگزاری غیرقانونی نزاع خروس‌ها حضور داشت پاره شدن شریان ران پای او با یکی از تیغ‌های فلزی بسته شده به پای این حیوانات بود. برگزاری مسابقه نزاع خروس‌ها در فیلیپین در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع شده است تا از گردهمایی افرادی که برای تماشای نبرد این حیوانات در محل جمع می‌شوند جلوگیری شود.

آماده‌سازی خروس‌ها برای نبرد خونین

رئیس پلیس استان سامار شمالی در فیلیپین درباره حادثه رخ داده گفته است که افسر جان باخته در حال جمع‌آوری شواهد از برگزاری غیرقانونی مسابقه نزاع خروس‌ها بوده است اما هنگامی که یکی از خروس‌ها را بلند می‌کند بر اثر بدشانسی مهمیزک بسته شده به پای خروس شریان ران پای چپ او را پاره می‌کند. این افسر ارشد پلیس فیلیپین سپس بر اثر شدت خونریزی شدید جان خود را از دست داد. مأموران پلیس همچنین دو خروس را نیز توقیف کردند.

هشدار درباره تخلیه فاضلاب به دریاچه اوان

جاری شدن فاضلاب روستاهای حاشیه دریاچه اوان به داخل آن می‌تواند تهدید جدی برای تخریب سیمای طبیعی این چشم‌انداز زیبای گردشگری باشد.

عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این باره افزود: پتانسیل دریاچه اوان برای صید ورزشی مهم است و رویکرد ما باید استفاده از همه این قابلیت‌ها باشد زیرا " اوان" تنها دریاچه‌ای است که سیمای طبیعی خود را حفظ کرده است.

وی اضافه کرد: هرچند که تمامی فعالیت‌های گردشگری دریاچه اوان از زمان شدت گرفتن بیماری کرونا تعطیل شده است، ولی فرصت مناسبی پیش آمده که متولیان امر گردشگری، طرح‌ها و پروژه‌های مدیریت فاضلاب‌های بخش گردشگری اوان را به صورت جامع و کامل اجرایی کنند.

هشدار کارشناسان درباره "باتری‌های زامبی"

کارشناسان محیط زیست در بریتانیا از مردم درخواست کرده‌اند که باتری‌های مستعمل را در میان زباله‌های خانگی و بازیافتی خود به دور نیاندازند.

بنابر اعلام نهاد خدمات محیط زیستی بریتانیا (Esa)، باتری‌های دور ریخته شده در میان زباله‌های عادی در حین پروسه جمع‌آوری با دستگاه‌ها له می‌شوند که این امر باعث انفجار و آتش‌سوزی در مراکز جمع‌آوری زباله می‌شود.

باتری‌های لیتیوم-یونی یا نیکلی وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند می‌توانند منفجر شوند و بقیه مواد را دچار آتش‌سوزی کنند. در شماری از موارد حجم آتش به چنان سطحی می‌رسد که ده‌ها آتش‌نشان برای خاموش کردن شعله‌ها احتیاج است و ساکنان نیز از محل تخلیه می‌شوند.

تنها در سال گذشته باتری‌های لیتیوم-یونی سبب دست‌کم ۲۵۰ آتش‌سوزی در مراکز جمع‌آوری، بازیافت و امحای زباله در بریتانیا شده‌اند. این برابر یک سوم تمامی آتش‌سوزی‌های گزارش شده در سه ماه آخر سال است.
باتری‌های لیتیوم-یونی عموماً در لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، تلفن‌های همراه، دستگاه‌های بلوتوثی، ریش‌تراش‌ها، مسواک‌های برقی و سیگارهای الکترونیکی به کار می‌روند.

در بریتانیا سالانه ۲۲ هزار تن باتری به دور ریخته می‌شود، اما تنها ۴۵ درصد آن‌ها به درستی بازیافت می‌شوند. یک کارزار جدید نهاد خدمات محیط زیستی بریتانیا با شعار "به مبارزه علیه باتری‌های زامبی بپیوندید" نیز جهت اطلاع‌رسانی به مردم در همین زمینه شروع به کار کرده است.

طرح جدید محیط زیست برای کاهش آلایندگی اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی

سید محمدمهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تأثیر همزمانی آلودگی هوا و شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: مطالعاتی در برخی کشورها، از جمله آمریکا انجام شده که نشان می‌دهد آلودگی هوا رابطه مستقیمی با کرونا دارد، به طوری که افزایش یک واحد ذرات معلق هوا باعث هشت درصد افزایش مرگ ومیر ناشی از کرونا شده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست، فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی، از جمله اتوبوس‌های فرسوده را عاملی به مراتب خطرناک‌تر از نیروگاه‌ها برای تشدید آلودگی هوا دانست و افزود: طبق مطالعات انجام‌شده، ۷۰ درصد آلودگی هوای شهرهای بزرگ، از جمله تهران، ناشی از منابع متحرک است که ۳۰ درصد آن را موتورسیکلت‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی تشکیل می‌دهند.

میرزایی‌قمی اضافه کرد: باید قوانین در حوزه خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی به‌خوبی اجرا شود، متأسفانه با وجود قوانینی در این حوزه، دستگاه‌های مرتبط به وظایفشان در این زمینه عمل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های خودروسازی و بانک‌ها باید همت و تلاش مضاعفی برای از رده خارج کردن خودروهای عمومی فرسوده داشته باشند، متأسفانه این عزم برای خروج نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ وجود ندارد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: تا زمانی که عزم جدی برای خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ، به‌ویژه تهران وجود نداشته باشد، شاهد وضعیت آلودگی هوا با وضعیت فعلی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان از طرح جدید این مرکز برای نصب فیلترهای " دودبُر"روی اتوبوس‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: کارکرد این فیلتر طوری است که ۹۹ درصد از ذرات معلق هوا را جذب می‌کند، اما با وجود مصوبه، این طرح، هنوز اجرایی نشده است.

یک گونه گربه کمیاب بر اثر تصادف با خودروها تلف شد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نائین گفت: یک قلاده گربه‌سان وحشی مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد بر اثر برخورد خودروی عبوری تلف شد؛ محیط‌بانان پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد ضمن گشت و کنترل در محور چوپانان -اردکان که از داخل پناهگاه حیات وحش عباس آباد می‌گذرد متوجه لاشه یک قلاده گربه وحشی شدند که بر اثر برخورد خودرو عبوری تلف شده بود.

وی با بیان اینکه این گونه گربه‌سان از جمله گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است گفت: در این راستا جهت بررسی نسبت به انتقال لاشه و نمونه برداری از بافت آن اقدام شد.

رضایی افزود: انجام مطالعات لازم و بکارگیری روش‌های استاندارد برای ایمن سازی جاده مورد نظر با ایجاد زیر گذر و معبر مناسب و نصب تابلوهای هشدار دهنده در مجاورت جاده جهت کاهش تلفات جاده‌ای حیات وحش ضروری است.

وی تصریح کرد: گربه وحشی جانوری از خانواده گربه سانان است و شباهت زیادی به گربه اهلی دارد و مناطق جنگلی، کوهستانی، استپی و بیابانی زیستگاه این گربه است.

نظر شما