شناسهٔ خبر: 43637695 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار پاسخ داد؛

چرا حقوقی‌های بورس نمی‌توانند بازار را متعادل کنند؟

میرمعینی معتقد است: «همانطور که شرایط فعلی بازار برای حقیقی ها ترسناک است برای حقوقی ها هم ترسناک است. بنابراین نباید انتظار بالایی داشته باشیم که اشخاص حقوقی همیشه حامی بازار باشند.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به جو روانی ایجاد شده درمورد تاثیر انتخابات آمریکا در بورس و با ذکر دلایل ریزش مجدد شاخص کل معتقد است که یکی از دلایل ریزش بازار ترس سرمایه گذاران از شرایط ایجاد شده بود. در حال حاضر به بازار بورس اندازه کافی تحت تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا قرار گرفته است.

میرمعینی اضافه کرد: دلیل دوم ریزش بازار قطع امید سهامداران از حمایت های دولت و متولیان امر بود که باید دست کم در بخش هایی مختلف به کمک بازار می آمدند. چه به لحاظ تقویت طرف تقاضا و چه به لحاظ ارتباط حمایتی-ساختاری و تصمیمات اقتصادی. اما این اتفاق نیفتاد و متاسفانه بازار در روزهای گذشته با وجود اینکه در بسیاری از سهام قیمت های جذابی وجود دارد، همچنان نگرانی سهامداران پابرجاست.

این کارشناس تاکید می کند: با تحولاتی احتمالی در روزهای آتی یا برنده شدن هرکدام از کاندیداهای انتخاباتی آمریکا باز هم قیمت های فعلی سهام توجیه خرید دارند و سرمایه گذاری در برخی از نمادها سهام، ارزنده و جذاب خواهد بود. اما اکنون سهامداران علیرغم این موضوع همچنان پا پس می‌کشند و منتظر هستند تا باز هم قیمت ها کاهش یابد.

*چرا باوجود ارزندگی سهام باز هم سهامداران تمایل به فروش و خروج دارند؟
میرمعینی درواکنش به این سوال گفت که شاید این مسئله ناشی از وحشت فروشی است که بازار سرمایه را در بر گرفته است. با این حال فکر می کنم که از امروز به بعد عمده فشار فروشی که وجود داشت گرفته شد و به نظر می رسد که در روزهای آتی شاهد توقف روند ریزش ها و شاید شاهد ثبت ارقام مثبت نیز باشیم.

این کارشناس تصریح کرد که ممکن است ادامه روند مثبت تا قبل از انتخابات آمریکا تداوم داشته باشد اما محتمل است که روز دوشنبه هفته اینده با مشخص شدن نتایج انتخابات فشار فروش بالا باشد. با این حال به نظر می رسد تا بعد از انتخابات و مشخص شدن نتایج آن خیلی روند افتی را نداشته باشیم.

وی با تشریح شرایط پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا گفت: دو رویکرد مختلف درمورد شرایط پس از انتخابات آمریکا وجود دارد؛ اگر ترامپ انتخاب شود یا اگر بایدن پیروز شود. دروهله نخست اگر ترامپ برنده میدان کارزار انتخاباتی باشد ما شاهد یک ریزش مقطعی در بازار سرمایه خواهیم بود و شاید این ریزش حدود ۴ روز هم به طول بیانجامد.

میرمعینی می گوید: باتوجه به اینکه قیمت ها افت بسیاری داشته بازار دیگر کشش افت بالاتری را ندارد و شاید شاخص پس از انتخاب ترامپ نهایتا بین کانال یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریزش داشته باشد. اما بعد از چند روز باز می گردد و دلیل عمده این ریزش هم تحرکات بازار ارز خواهد بود. درنتیجه اگر ترامپ انتخاب شود وارد یک دوره پرتلاطم و پرریسک خواهیم شد و احتمال افزایش تنش‌ها به دلیل موضع گیری های سیاسی وجود دارد و این اخبار در بازارها به سرعت منعکس می شود.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: از آنجاکه عوامل موثر در ارزش گذاری سهام به طورتقریبی همگی تحت تاثیر روند روبه رشد نرخ ارز قرار می گیرند حتی اگر اتفاق مثبتی هم در اقتصاد رخ ندهد، اما به دلیل انتظار تورمی شاهد افزایش قیمت سهام خواهیم بود.

او درادامه ضمن تشریح شرایط بازار پس از انتخاب بایدن گفت که به احتمال زیاد با این اتفاق حدود ۱۰ روز کاری روند روبه رشد بازار را در پیش خواهیم داشت و پس از آن بازار منتظر موضع گیری های جدید می ماند. علیرغم اینکه احتمال دارد نرخ دلار روند کاهشی داشته باشد اما از آنجاکه ممکن است در این شرایط بحث کاهش تحریم ها به میان بیاد بنابراین ممکن است آثار کاهش تحریم ها در اقتصاد مثبت باشد و شرکت های صادراتی یا وارداتی که با محدودیت های تحریمی مواجه شده اند، به مرور تحت تاثیر مثبت قرار می گیرند و لیدرهای بازار و صنایع پیشرو سبز خواهند شد.

*چرا حقوقی ها نمی توانند بازار را متعادل کنند؟
میرمعینی ضمن واکنش به این تحلیل که عمده ریزش بازار به دلیل بازی همیشگی حقوقی ها و ایجاد صف های فروش و همزمان ورود سهامداران جدید به بورس است، معتقد است این ایده که حقوقی ها مقصر اصلی ریزش بازار هستند را خیلی قبول ندارم. زیرا اکنون آمار معاملات نشان می دهد که بیشتر فروش ها توسط حقیقی ها انجام می شود. بنابراین اینطور نیست که حقوقی ها با برنامه از پیش تعیین شده به فکر این بودند که سهام را با قیمت های پایین از دست سهامداران بگیرند و درآینده به دلیل نوسانات پیش آمده با قیمت بالا بفروشند.

وی افزود: اکنون شاهد حجم فروش بسیار بالایی در بازار هستیم و ازطرف دیگر هم منابع حقوقی ها کاملا محدود است. به هرحال حقوقی ها نیز باید منافع سازمان متبوع خودشان را درنظر بگیرند و اقدام کنند. شاید دلیل اینکه نمی توانند بازار را متعادل کنند به این دلیل باشد که ازلحاظ نقدینگی در مذیقه هستند و به لحاظ شرایط فعلی نیز در ضرر.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همانطور که شرایط فعلی بازار برای حقیقی ها ترسناک است برای حقوقی ها هم ترسناک است. بالاخره تصمیم گیری در شرکت های حقوقی و نهادهای مالی توسط افراد حقیقی انجام می شود. به این شکل که در شرکت های بورسی افراد حقوقی تصمیم می گیرند که خودشان حقیقی هستند! اگر ما بخواهیم تمام تقصیرها را به گردن حقوقی ها بیندازیم و آن ها را محدود کنیم ناعادلانه است.

میرمعینی ادامه داد که هرشخص حقیقی یا حقوقی آزاد است در تصمیم گیری های خود از اصول و قواعد بازار استفاده کند. بنابراین نباید انتظار بالایی داشته باشیم که اشخاص حقوقی همیشه حامی بازار باشند. درنتیجه این ایده درست نیست.

این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد این نظر را قبول دارم که اشخاص حقیقی تازه وارد تحت تاثیر هجمه تبلیغاتی دولت قرارگرفتند و دولت نیز بدون اینکه هیچگونه برنامه مشخص و کارشناسی شده مردم را وارد بورس کرد و همین مسئله می تواند یکی از دلایل التهابات بازار باشد.

وی درانتها با بیان اینکه متاسفانه دولت مانند تمام تصمیم گیری های و سیاست‌گذاری‌های اشتباهی که در چندسال اخیر انجام داد، بدون پشتوانه مردم را به بورس دعوت کرد، گفت که دولت با این اقدام باعث شد که مردم با چشم بسته اعتماد کنند و وارد بازاری شوند که پر از تخصص و التهاب است. اما بسیاری از افراد نمی توانستند این قواعد را درک کنند و فقط روزهای خوب بازار را دیده بودند. 

نظر شما