شناسهٔ خبر: 43637605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

چالش‌ها و اولویت‌های بایدن در صورت ورود به کاخ سفید

تهران- ایرنا- تنها چهار روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی و جو بایدن نامزد دموکرات این دوره از رقابت ها که شانس نبستا خوبی برای پیروز دارد، در صورتی که به کاخ سفید راه یابد با چالش‌هایی جدی از جمله مقابله فوری با همه‌گیری کرونا و احیای روابط آمریکا با جامعه جهانی روبرو خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جو بایدن در صورت غلبه بر دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا با فشارهای چشمگیری برای اجرای لیستی از اولویت‌های کاری از بحث سیاست خارجی گرفته تا تجدیدنظر در یکسری سیاستهای ترامپ روبرو خواهد شد.

مقابله با کرونا اولویت اصلی

مهمترین و اولین اقدام کار بایدن در صورت پیروزی در انتخابات برای ۱۰۰ روز اول کاری‌اش در کاخ سفید، تهیه و اجرای یک طرح جامع ملی جدید برای مقابله با بجران شیوه کرونا در امریکا خواهد بود.

همچنین از جمله تدابیر اصلی در این راستا اتخاذ تدابیری برای رهایی از پیامدهای فاجعه بار اقتصادی برای آمریکا به دنبال شیوع کرونا می باشد.

"سایکات چاکرابارتی" یک فعال دمکرات و رئیس دفتر سابق یکی از قانونگذاران کنگره در این رابطه تصریح کرد: بایدن باید اقدام تاریخی انجام دهد. آمریکا با چالش همه گیری کرونا روبرو است و وی انتخاب خواهد شد تا در واقع این معضل را حل‌وفصل کند و دست به اقدامی بزرگ بزند.

هدف بعدی کنترل سنا

در بهترین سناریوی احتمالی برای بایدن، وی می تواند پیروزی چشمگیری بدست بیاورد و دمکرات ها نیز پس از آن به دنبال بدست آوردن کنترل سنا باشند تا کنگره را به طور کامل در اختیار بگیرند. اگر این گونه شود نامزد دمکرات و تیم اش می توانند طرح های خود را با راحتی و بدون مخالفت کنکره اجرایی کنند.

"نیرا تاندن" تحلیل گر مسائل داخلی آمریکا خاطر نشان کرد که با توجه به پیش‌بینی نهادهای مختلف از افزایش شمار جان باختگان در آمریکا به دلیل کرونا، احتمالا اولین  دستور کاری بایدن در کاخ سفید تلاش برای جلوگیری از افزایش شمار جانباختگان از کرونا و به دنبال آن رسیدگی به وضعیت اقتصادی آسیب دیده آمریکا خواهد بود.

وی افزود: فکر می کنم مهمترین مسئله احتمالا موضوع تصویب یک بسته از سوی کنگره برای مقابله با کرونا  و به دنبال آن توانایی برای مهار شیوع این ویروس  خواهد بود که پس از آن می توان پیامدهای اقتصادی آن را نیز مورد بررسی قرار داد.

بازگشت به توافق‌نامه‌های سابق

بایدن طی کارزا انتخاباتی‌اش بارها لیستی از اقداماتی که در صورت پیروزی انجام خواهد داد را ارائه کرد که اکثر آن تجدیدنظر در یکسری از سیاستهای ترامپ از جمله بازگشت دوباره امریکا به یکسری توافق‌نامه‌های بین‌المللی که ترامپ از ان خارج شده بود، می باشند. برای نمونه بایدن قول داده است در صورت پیروزی در انتخابات، آمریکا بار دیگر به توافق‌نامه آب وهوایی پاریس و همچنین توافق هسته ای با ایران بازگردد.

وی همچنین از تداوم اجرای سیاستهای مربوط به طرح " اوباماکر" که در دوران ترامپ کنار گذاشته بود، سخن به میان آورده است.

حتی اگر بایدن نیز در انتخابات آمریکا پیروز شود، مسئله کنترل سنا برای او و تیم‌اش امری حیاتی به شمای می رود چون در صورت در اختیار نداشتن اکثریت سنا، اجرای بیشتر برنامه‌های وی در هاله از ابهام قرار خواهد گرفت.

در زمان مراسم روز سوگند رئیس جمهور جدید، دو هفته تا زمان انقضای معاهده استارت جدید میان آمریکا و روسیه باقی خواهد ماند که این خود چالشی دیگر در حوزه سیاست خارجی کاخ سفید خواهد بود. تمایل روسیه در این راستا برای تمدید آن مهم است.

دمکرات های ارشد همچنین اعلام کردند که بایدن در صورت پیروزی فورا آمریکا را به سازمان بهداشت جهانی بازمی گرداند و کمک های واشنگتن به این نهاد از سر گرفته خواهد شد.

همچنین بایدن احتمالا در سیاست ترامپ در اعمال محدودیت سفر شهروندان چند کشور مسلمان به آمریکا تجدیدنظر خواهد کرد.

بن رودس مشاور سیاست خارجی دولت اوباما در این راستا گفت: فکر می کنم در صورت پیروزی بایدن، آنها( تیم جدید در کاخ سفید) بر حرکت در مسیر قوانین بین‌الملل، توافق نامه ها، معاهده ها و نظم جهانی حرکت کنند.

در مسئله روابط آمریکا با کشورها نیز احتمالا شاهد تغییرات در سیاست هایی که ترامپ بنا نهاده، خواهیم بود. در صورت حضور بایدن فشارهایی از سوی پیشروهای حزب دمکرات در ارزیابی مجدد روابط واشنگتن با کشورهایی همچون عربستان خواهد بود.

نظر شما