شناسهٔ خبر: 43637517 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اقتصاد در گذر زمان

از «آغاز بتن ریزی سد دز خوزستان» تا «اعتصاب 3 میلیارد دلاری در جنرال موتورز»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

9 آبان 1340، بتن ‌ریزی سد دز در خوزستان آغاز شد.

9 آبان 1343، لایحه دریافت دویست میلیون دلار وام از آمریکا به تصویب رسید.

9 آبان 1350، مبادلات بازرگانی بین ایران و چین آزاد شد.

9 آبان 1353، در مجلس شورای ملی از اتاق اصناف تهران انتقاد شد.

9 آبان 1357، خبرگزاري فرانسه گزارش داد بر اثر اعتصاب در شركت نفت ایران، همه بنادر نفت رساني این کشور تعطيل و بيش از 20 نفتكش بزرگ با ظرفيت بيش از 200 هزار تن در اين بنادر بلاتكليف هستند و صدور گاز طبيعي به اتحاد جماهير شوروي نيز متوقف شده است. همچنین در این روز، با شروع اعتصاب كارگران، كاركنان فني، خلبانان، ميهمانداران و كادر اداري هواپيماي ملي ايران پرواز‌هاي خارجي و داخلي «هما» قطع شد.

9 آبان 1375، «گري سيك» مشاور اسبق امنيت ملي آمريكا طي سخناني در هفدهمين كنفرانس سالانه «نفت و پول» در لندن گفت سياستهاي آمريكا در مورد تحريم ايران تاكنون نتيجه معكوس داده است.

9 آبان 1384، مركز اطلاعات انرژي آمريكا در گزارشي اعلام كرد ايران پس از عربستان و كانادا داراي سومين ذخائر بزرگ نفت خام در جهان است.

9 آبان 1389، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از آغاز پرداخت تسهیلات یارانه‌ ای به بخش صنعت خبر داد و درباره زمان اختصاص سهم ۳۰ درصدی تولید از درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ ها اظهار کرد: این کار با همکاری وزارت صنایع و معادن انجام می‌شود و به عنوان مثال در چند روز گذشته پرداخت یارانه به بخش صنعت در یک مورد انجام شده است.

9 آبان 1391، بالاخره پس از چند ماه رایزنی برای ترغیب صادرکنندگان به ارائه ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی توافقی شش بندی بین دولت و بخش خصوصی در این مورد حاصل شد که به اعتقاد دو طرف راضی‌کننده بود. همچنین در این روز، دولت برای کنترل بازار ارز و جلوگیری از هدررفت منابع ارزی، صادرات ۵۰ قلم کالا را ممنوع کرد.

9 آبان 1392، بالاخره پس از چند ماه رایزنی برای ترغیب صادرکنندگان به ارائه ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی توافقی شش بندی بین دولت و بخش خصوصی در این مورد حاصل شد که به اعتقاد دو طرف راضی‌کننده است.

9 آبان 1394، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از پایان بررسی طرح رسیدگی به دارایی و اموال مسوولان در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. وی افزود: افزود: قرار شد همه با هم کمک کنند تا به محض حاصل شدن آمادگی قوه‌ قضائیه این طرح اجرایی شود و همه مسوولان کشور که نامشان در این فهرست آمده و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر خواهند بود، خود و خانواده ‌هایشان زیر پوشش نظام خوداظهاری و رسیدگی قرار گیرند. 

9 آبان 1395، مسوول تیم مذاکره‌کننده با دو غول هواپیماسازی جهان در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرد که بعد از چند ماه مذاکره و بررسی ‌های تخصصی، امضای قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ به مرحله آخر رسیده و به‌ زودی متن توافق‌ شده امضا می ‌شود. براساس خبری که اصغر فخریه کاشان اعلام کرده، قرار است اولین سری از هواپیماهای نو، ماه مارس ۲۰۱۷ میلادی به ایران وارد شود.

9 آبان 1396، وزارت خزانه‌ داری آمریکا تحریم ‌ها علیه ایران را به‌ روزرسانی کرد. وزارت خزانه‌ داری آمریکا فهرستی از مقامات و شرکت‌های ایرانی را در فهرست تحریم ‌ها قرار داد که تحریم شدن آنها به‌ دلیل ارتباط با سپاه پاسداران و همچنین در راستای اجرای قانون کاتسا اعلام شده است.

9 آبان 1397، در این روز رئیس جمهور در پی برگزاری جلسه  با اقتصاددانان، دستور داد تا چهار کارگروه تخصصی در حوزه‌های  اقتصاد کلان، بانکی ـ پولی، برنامه‌ریزی اقتصادی و حمایتی تشکیل شود.

همچنین بانک جهانی رتبه‌بندی کشورها در گزارش سهولت کسب‌وکار را به‌روز و مساعدترین خاک برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی را معرفی کرد. این نهاد بین‌المللی در گزارش سهولت کسب‌وکار ۲۰۱۹ در مجموع ۱۱ شاخص مربوط به قوانین کسب‌وکار را برای ۱۹۰ کشور مورد ارزیابی قرار داده، اما در اندازه‌گیری شاخص کل، ۱۰ شاخص را لحاظ کرده است. نتایج این گزارش نشان می‌دهد نیوزیلند توانسته با حفظ جایگاه قبلی خود به‌عنوان مساعد‌ترین کشور برای انجام کسب‌وکار در رده نخست بایستد. سنگاپور، دانمارک، هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی نیز به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم این رتبه‌بندی قرار دارند. در این رتبه‌بندی، ایران با کسب نمره ۹۸/ ۵۶ در رده ۱۲۸ قرار گرفته است.

9 آبان 1398، شرکت جنرال‌موتورز آمریکا به‌تازگی اعلام کرد که درآمد خالص سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹ آن با ثبت کاهش ۷/ ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۳/ ۲ میلیارد دلار رسید. گفته می‌شود که اعتصابات دو هفته‌ای اتحادیه‌ کارگری طی این فصل در این شرکت موجب هزینه‌ یک میلیارد دلاری برای آن شده است. جی‌ام اعلام کرد که انتظار دارد با گذشت ۴۰ روز از آغاز اعتصابات، مجموع درآمد جنرال‌موتورز در سال ۲۰۱۹ حدود ۳ میلیارد دلار کاهش یابد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما