شناسهٔ خبر: 43637282 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

‌به نام تاریخ

صاحب‌خبر -


7 آبان
امروز و همزمان با 28 اکتبر روز جهانی انیمیشن نامگذاری شده است چون اولین فیلم انیمیشن که توسط چارلز امیل ریناد اختراع شده بود 28 اکتبر 1892 در موزه «گره ون» پاریس به نمایش درآمد.
تولدها
فاطمه معتمدآریا: امروز پنجاه و نهمین سالروز تولد بازیگر شاخص و محبوب سینماست. فاطمه معتمدآریا از سال 53 وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد و با گروه تئاتر این کانون و بعدها با گروه تئاتر دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا همکاری می‌کرد. حضورش در تلویزیون با عروسک گردانی «مدرسه موش‌ها» در سال 1360 اتفاق افتاد و 4 سال بعد با بازی در فیلم «جدال» وارد سینما شد. «جهیزیه‌ای برای رباب» و «تحفه‌ها» فیلم‌های بعدی او بودند و پس‌از آن با بازی در سریال‌های «گل پامچال» و «آرایشگاه زیبا» در سال‌های 1369 و 1370 به شهرت رسید. معتمدآریا با گزیده کاری و همکاری با کارگردانان شاخصی مانند بهرام بیضایی، رخشان بنی اعتماد، بهمن فرمان آرا و ایرج طهماسب شناخته شد و «مسافران»، «هنرپیشه»، «یک بار برای همیشه»، «همسر»، «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «مهر مادری»، «بانوی اردیبهشت»، «دختر شیرینی فروش»، «گیلانه»، «یک بوس کوچولو»، «تقاطع»، «پریناز»، «اینجا بدون من»، «قصه‌ها»، «یحیی سکوت نکرد»، «آباجان»، «بنفشه آفریقایی» و «جان دار» از مطرح‌ترین فیلم‌هایی است که او در آنها بازی کرده است. بازی معتمدآریا در سریال‌های «زیر تیغ» و «آشپزباشی» هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. او تاکنون 4 بار برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در بخش‌های بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است. برای فیلم‌های «برهوت»، «مسافران»، «هنرپیشه» و «همسر».
جولیا رابرتز: بازیگر برنده اسکار سال 1967 در چنین روزی به دنیا آمد. جولیا رابرتز اولین بار در فیلم «ایستگاه آتش‌نشانی» در سال 1987 نقش کوتاهی بازی کرد و پس از آن هم در فیلم‌های «رضایت»، «میستیک پیتزا»، «سرخ خونی» و «ماگنولیاهای فولادی» حضور داشت اما بازی در فیلم «زن زیبا» در سال 1990 او را تبدیل به یک ستاره کرد. پس از آن رابرتز به یکی از بازیگران پرکار هالیوود تبدیل شد و او را در فیلم‌هایی مانند «مرگ بازان»، «چیزی که می‌توان درباره‌اش حرف زد»، «عروسی بهترین دوست من»، «نامادری»، «ناتینگ هیل»، «ارین براکویچ»، «عروس فراری»، «مکزیکی»، «یازده یار اوشن»، «اعترافات یک ذهن خطرناک»، «نزدیک تر»، «جنگ چارلی ویلسون» و «اعجوبه» و سریال «هوم کمینگ» دیدیم. او جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در فیلم «ارین براکویچ» به‌دست آورد.
واکین فینیکس: بازیگری که اکنون با نقش «ژوکر» شناخته می‌شود، سال 1974 در چنین روزی به دنیا آمد. واکین فینیکس کارش را در تلویزیون آغاز کرد. با همکاری برادر و خواهرش. پس‌از آن در فیلم «کمپ فضایی» اولین نقش سینمایی اش را گرفت و «روس‌ها» و «پدر و مادری» دیگر فیلم‌هایش بودند. فینیکس با بازی در فیلم «به خاطرش مردن» و «قلم پرها» مورد توجه قرار گرفت اما شهرتش را با بازی در فیلم «گلادیاتور» به دست آورد و کاندیدای جایزه اسکار هم شد. «نشانه‌ها»، «روستا»، «نردبان 49»، «استاد»، «او»، «خباثت ذاتی»، «تو هرگز واقعاً اینجا نبودی»، «مریم مجدلیه» و «برادران سیسترز» دیگر فیلم‌هایی هستند که فینیکس در آنها بازی کرد اما سال گذشته بازی او در فیلم «ژوکر» بسیار مورد توجه قرار گرفت و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را هم برایش به دست آورد.
  سالروز تولد احمد کایا خواننده کرد اهل ترکیه، احسان خواجه امیری خواننده، ریچارد دریفوس بازیگر امریکایی، ژان ژیردو نویسنده فرانسوی، کبوتر ارشدی شاعر، نعمت‌الله بهبودی شاعر، محمدرضا پورجعفری داستان نویس و دوون ماری بازیگر ایرلندی هم امروز است.
درگذشت
مهدخت مخبر: شاعر و ترانه سرای ایرانی سال گذشته در چنین روزی درگذشت. مهدخت مخبر متولد سال 1322 بود و به‌دلیل علاقه خانواده‌اش به ادبیات و موسیقی با این هنرها آشنا شد. از نوجوانی شعر می‌سرود و سال 1348 و پس از معرفی به ایرج جنتی عطایی به رادیو دعوت شد و همکاری اش را با اسدالله ملک آغاز کرد. اولین ترانه او با نام «همیشه بهار گیلانه» سال 1349 توسط ناصر مسعودی خوانده شد و مورد توجه قرار گرفت. او در سال‌های فعالیتش با هنرمندانی ماننند علی تجویدی، محمود تاج بخش، جواد لشکری، منوچهر لشکری، محمدجلیل عندلیبی، کورس سرهنگ‌زاده، نادر گلچین، سیمین غانم و علیرضا افتخاری همکاری کرد و «امان از جدایی»، «ای عشق» و «دلخرابات» مشهورترین ترانه‌هایش هستند. مجموعه‌ای از ترانه‌های مخبر در کتاب «ترانه‌های دیروز، امروز و چند لحظه بعد» منتشر شده است.
  ملحم برکات بازیگر لبنانی هم در چنین روزی درگذشت.

نظر شما