شناسهٔ خبر: 43637259 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توضیحات سازمان ملی استاندارد پیرامون حادثه مرگبار در ایستگاه متروی توحید

هیچ استاندارد ملی برای بالابر کارگاهی تدوین نشده است

زهرا اکرمی

مدیرکل استاندارد تهران اظهار کرد: بالابرهای کارگاهی مشمول مقررات استاندارد اجباری نیستند و استانداردی برای آنها تدوین نشده، اما در یکی از خبرها گفته شده بود بالابر کارگاهی که منجر به کشته شدن کارگران در مترو توحید شده دارای گواهی استاندارد مطابق استانداردهای ملی و بین المللی بوده که اگر چنین گواهی ای توسط یک شرکت بازرسی صادر شده باشد تخلف صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هفته گذشته در کارگاه ایستگاه در حال ساخت مترو (ایستگاه توحید)، بر اثرخروج کابین دستگاه بالابر پیمانکار پروژه از روی ریل و سقوط آن، سه تن از کارگران پیمانکار کارگاه ایستگاه R۷ (تقاطع خیابان های آزادی و شهید نواب صفوی) فوت کردند.

مدیر روابط عمومی شرکت متروی تهران درباره این حادثه توضیح داده بود که بر اساس تحقیقات اولیه دستگاه بالابر مذکور در تاریخ ۳۱ شهریور ماه امسال، پس از بازرسی ادواری، گواهی تایید سلامت بر اساس استانداردهای مرجع ملی و بین المللی از مبادی قانونی ذیربط دریافت کرده بود؛ اما براساس توضیحات سازمان ملی استاندارد، چنین استانداردی وجود ندارد.

محمودرضا طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بالابرهای کارگاهی مشمول مقررات استاندارد اجباری نیستند و استانداردی برای آنها تدوین نشده، اما در یکی از خبرها گفته شده بود بالابر کارگاهی که منجر به کشته شدن کارگران در مترو توحید شد دارای گواهی استاندارد مطابق استانداردهای ملی و بین المللی بوده است. 

به گفته وی با توجه به اینکه هنوز استانداردی برای بالابرهای کارگاهی تدوین نشده اگر چنین گواهی ای توسط یک شرکت بازرسی صادر شده باشد خلاف قانون بوده و تخلف صورت گرفته است.

طاهری ادامه داد: در حال حاضر سازمان ملی استاندارد در حال بررسی و شناسایی شرکتی است که چنین گواهی ای صادر کرده است اما باید اعلام کنیم که چنین شرکتی از سازمان ملی استاندارد  گواهی تایید صلاحیت در زمینه آسانسور نگرفته است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه شرکت‌ها حق صدور گواهی استاندارد برای بالابرهای کارگاهی ندارند، تصریح کرد: بالابرهای کارگاهی مشمول مقررات استاندارد اجباری نیست، اما وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی آیین‌نامه‌هایی برای کنترل بالابر های کارگاهی دارد.

وی با اشاره به اینکه این مسئله به اطلاع اصناف هم رسیده است، تصریح کرد: در برخی از واحدهای صنفی دیده می‌شود که از بالابر های کارگاهی استفاده می‌شود و بعضاً افراد سوار آنها می‌شوند، اما تاکید کردیم که این بالابرها فقط برای جابجایی بار استفاده شود و با توجه به ناایمن بودن باربرهای کارگاهی به هیچ عنوان برای جابجایی افراد از آن استفاده نکنند.

مدیرکل استاندارد تهران در پایان خاطر نشان کرد که در حال حاضر فقط آسانسورهای ساختمان‌ها مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند.

انتهای پیام

نظر شما