شناسهٔ خبر: 43637174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

فلوریدا، ایالت سرنوشت ساز در انتخابات آمریکا

پنج روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، "دونالد ترامپ" و رقیب دموکراتش "جو بایدن" کارزار انتخاباتی‌شان را برای دومین بار در ایالت فلوریدا برگزار کردند که از اهمیت بالایی در رای‌گیری برخوردار است.

صاحب‌خبر -

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، نظرسنجی‌ها حاکی‌ست که جو بایدن با اختلاف بسیار بالا از ترامپ همچنان پیش است. طبق این نظرسنجی‌ها، سلیقه رای‌دهندگان و مواضع آنها، حتی پس از مناظرات نامزدهای ریاست‌جمهوری، تغییری نکرده است. در حالی‌که در انتخابات 2016، اوضاع به نفع ترامپ چرخش پیدا کرد.

به رغم اینکه نتایج انتخابات 2016 غافلگیرکننده بود، برخی از موسسه های نظرسنجی از نمونه‌های نظرسنجی خود درباره این انتخابات دفاع کردند. پایگاه "538 دات کام" ادعا کرد که پیش‌بینی‌هایش شانس ترامپ را در یک هفته مانده به انتخابات حدود 29 درصد بالا برد.

صرف نظر از تاثیر نظرسنجی‌ها بر روند انتخابات، بسیاری از شواهد حاکی از آن است که برخی رای‌دهندگانی که حامی "هیلاری کلینتون" بودند در روز انتخابات به او رای ندادند؛ چرا که احتمال می‌دادند کلینتون پیروز نهایی است و همین امر باعث پیروزی غافلگیرانه ترامپ شد.

ولی به گفته کارشناسان، انتخابات 2020 کاملا متفاوت از 2016 است؛ چرا که به دلیل قطب‌بندی‌های شدید در این دوره، شمار رای‌دهندگان مردد کمتر است. ترامپ یکی از روسای جمهور آمریکا است که باعث ایجاد اختلافات و دودستگی‌ها در کشور شده و نظرسنجی‌ها بعد از کنفرانس‌های احزاب و مناظرات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که بیشتر رای‌دهندگان تصمیم نهایی‌شان را گرفته‌اند.

روز پنجشنبه دو نامزد انتخابات به فاصله چند ساعت از هم، گردهمایی‌ انتخاباتی‌شان را در شهر "تمپا" در غرب فلوریدا برگزار کردند؛ ایالتی که سرنوشت انتخابات به آن گره خورده است. از سال 1964، نامزد پیروز در فلوریدا در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز پیروز می‌شد.

از مجموع 270 رای الکترال که نامزد انتخابات برای ورود به کاخ سفید نیاز دارد، فلوریدا با 29 رای تاثیرگذارترین ایالت‌ها در این فرآیند محسوب می‌شود.

در حالی‌که از مجموع 230 میلیون رای‌دهنده آمریکایی، 74 میلیون نفر رای داده‌اند و همین امر، فرصت برای چرخش اوضاع به نفع ترامپ را از بین برده است.

این میلیاردر جمهوری‌خواه، که می‌گوید قدرت بالایی برای احیای اقتصاد دارد، چهارشنبه گذشته بورس را متحمل بیشترین ضررها کرد.

هفته آخر کارزار انتخاباتی موضوعات داغ‌تری، مانند خشونت پلیس و نژادپرستی بار دیگر مطرح می‌شود مسائلی که آتش تظاهرات را در اعتراض به کشته شدن وحشیانه "جورج فلوید" آمریکاییِ آفریقایی‌تبار به دست پلیس سفیدپوست شعله‌ور کرد.

در حالی‌که انتظار می‌رود ایالت پنسیلوانیا شاهد داغ‌ترین کارزار انتخاباتی باشد ولی تیراندازی ماموران پلیس به "والتر والاس" جوان 27 ساله و سیاهپوست که به مرگ وی منجر شد، باعث وضع مقررات منع آمد و شد و نیز خشونت فزاینده در این شهر شده است.

نظر شما