شناسهٔ خبر: 43636904 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مهندسی زندگی / 9

فیلم | زیرسؤال بردن نعیم بودن پروردگار با حسادت

دانشیار دانشگاه علوم قرآنی تهران، با اشاره به آثار سوء حسد بر جسم و روح انسان‌، گفت: ریشه کفر حسد است چراکه فرد حسود نعمت‌دهندگی خدا را با حسادت زیر سؤال می‌برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، زهره اخوان‌ مقدم، دانشیار دانشگاه علوم قرآنی تهران، در بخش هشتم مجموعه آموزشی مهندسی زندگی اولین نشانه حسد را ناراحتی در دل بیان کرد و گفت: عیب‌جویی و غیبت، کارشکنی و قطع رابطه نشانه‌های عملی حسد است.

وی در بخش نهم مجموعه‌ دو دقیقه‌ای مهندسی زندگی در خصوص حسد به عنوان یک بیماری دامن‌گیر و آزار دهنده صحبت کرد و گفت: روانشناسان می‌گویند حسد هم بر جسم و هم بر روح انسان تأثیر سوء می‌گذارد.

بر جسم اثر سوء می‌گذارد برای اینکه فرد حسود دائم خودخوری می‌کند و افسرده می‌‌شود. حسد بر قلب فرد نیز اثر می‌گذارد و قلب را ضعیف می‌کند.

حسد بر روح نیز اثر می‌گذارد. در روایات آمده است که حسد مانند آتش ایمان را از بین می‌برد. یعنی همانطور که آتش چوب را می‌خورد و می‌بلعد، حسد نیز ایمان را از بین می‌برد و به روح ضربه می‌زند.

در قرآن هفت بار در مورد حسد صحبت شده است که آخرین آن مطلبی عام است. در آیه پنجم سوره فلق می‌خوانیم: «وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ؛ و از شر [هر] حسود آنگاه كه حسد ورزد». خدایا پناه می‌برم به تو از شر حسودان چون حسود می‌خواهد دشمنی کند و نعمت را از ما بگیرد.

 

mp4
<div id="video-display-embed-code_1873691" ><script type="text/JavaScript" src="iqna.ir/fa/news/play/embed/3931717/1873691?width=400&height=300"></script></div>

 

در روایات نکات تند و تکان دهنده‌ای برای حسد بیان شده و اگر انسان این آفات را ببیند، قطعاً تصمیم می‌گیرد که اگر این خصلت در او هست آن را از بین ببرد. مثلاً گفته شده است که ریشه همه رذایل حسد است؛ یا می‌فرمایند که آفت دین حسد است؛ ریشه کفر حسد است، بدترین بیماری حسد است.

اما چرا گفته شده ریشه کفر حسد است؟ برای اینکه کسی که حسودی می‌کند یعنی به دهندگی خدا اعتقاد ندارد. خداوند خواسته به یک بنده نعمت دهد، اما فرد حسود ناراحت است که چرا به آن بنده نعمت داده شده؛ یعنی فرد حسود خدایی خدا را با حسادتش زیر سؤال می‌برد.  

انتهای پیام

نظر شما