شناسهٔ خبر: 43635879 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرستاده ترامپ: عادی‌سازی روابط اعراب و تل‌آویو مانع الحاق کرانه باختری نمی‌شود

تهران – ایرنا- "آوی برکوویچ" فرستاده به اصطلاح صلح کاخ سفید به سرزمین‌های اشغالی پنجشنبه شب اعلام کرد که الحاق کرانه باختری به اسرائیل همچنان به قوت خود باقی است و عادی‌سازی روابط اعراب و تل‌آویو مانع این اقدام نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "شهاب" فلسطین، برکوویچ به رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گفت: تصمیم برای طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل تا پایان روند تکمیل عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی به تعویق افتاده است.

وی بدون اشاره به اینکه طرح الحاق تا چه زمانی به تعویق افتاده است افزود: این طرح همچنان به قوت خود پا برجا است و از جدول برنامه‌ها حذف نشده است.

برکوویچ اظهار کرد: فرصت مهمی در اختیار داریم، فرصتی که در خصوص عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل حاصل شد و همچنان صحبت‌های با کشورهای دیگر در آن زمان که با هیأت ابوظبی انجام شد، صورت گرفت.

وی ادامه داد: برای آمریکا بسیار مهم است که بگوییم الحاق در آینده [نزدیک] انجام می‌شود و در این مورد اختلافی بر سر [اجرای] آن [میان اسرائیل، آمریکا] وجود ندارد.

برکوویچ اظهار کرد: موضوع الحاق کرانه باختری به اسرائیل بخشی از چشم انداز دونالد ترامپ است و ما از آن حمایت می‌کنیم.

رژیم صهیونیستی ژوئیه گذشته به خاطر فشارهای سنگین جامعه جهانی، کشورهای اسلامی و عربی الحاق حدود ۳۰ درصد از کرانه باختری را به زمان دیگری موکول کرد.

برکوویچ بدون اشاره به نام کشوری اعلام کرد که پس از عادی‌سازی روابط امارات، بحرین و سودان با تل‌آویو، تیم مذاکرات آمریکا در خاورمیانه همچنان در حال  رایزنی با چندین کشور عربی در رابطه با عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

"انور قرقاش" وزیر مشاور در امورخارجه امارات آگوست گذشته برای توجیه عادی‌سازی روابط کشورش با تل‌آویو مدعی شده بود که برقراری رابطه ابوظبی و تل‌آویو برای جلوگیری از اجرای طرح الحاق ضروری است، اقدامی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی لغو این طرح را رد کرده و تنها گفته که این طرح به تأخیر افتاده است.

نتانیاهو با بیان اینکه طرح «گسترش حاکمیت اسرائیل بر بخش‌هایی از کرانه باختری» هنوز مطرح است، اعلام کرد: اسرائیل این طرح را به تأخیر انداخته و آن را لغو نکرده است.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی پنجشنبه ۲۳ مرداد با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند؛ ابوظبی و تل‌آویو رسماً روابط خود را عادی می‌کنند.

مراسم امضای قرارداد توافق بین رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین نیز با صحنه‌گردانی آمریکا ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) در کاخ سفید به امضای سران چهار طرف رسید.

نظر شما