شناسهٔ خبر: 43634857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر راه: خروج راه‌آهن از شهرها کار اشتباهی است

قزوین - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی خروج راه‌آهن از شهرها را کار اشتباهی دانست و گفت: سیاست ما در این بخش براساس شهرسازی غیرپایه است و باید به سازگاری شهر و راه‌آهن و خدمات متقابل این دو توجه داشته و به آن بپردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی شامگاه پنجشنبه و در بازدید از ایستگاه راه‌آهن شهرستان تاکستان اظهار داشت: هر زمانی که ما راه‌آهن را به خارج از شهرها بر،دیم با اشتباه روبرو شدیم تا جایی که مردم دیگر نتوانستند مثل گذشته از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به ایستگاه راه‌آهن تاکستان و مشکلاتی که برای مردم حاشیه آن ایجاد شده، افزود: وجود چنین مشکلاتی نباید باعث جا به جایی و انتقال خط آهن از شهر شود بلکه باید بتوانیم چالش‌های موجود را مرتفع کنیم و با صحبت‌هایی که امروز با مردم منطقه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید کارهای کارشناسی دقیق‌تری برروی این موضوع صورت پذیرد. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایمنی و حریم قانونی برای سلامت جامعه در نظر گرفته شده، تصریح کرد: برای ایمنی نمی‌شود تخفیف قایل شد و کسی هم نمی‌تواند ایمنی را تغییر دهد اما مساله مهم در این حوزه سازگاری شهر با ریل است که باید این مساله در قالب طراحی‌های شهری، جامع و تفصیلی دیده شود و برایش ملاحظاتی نیز در نظر گرفته شود.

توسعه خطوط دوم ریلی اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی است

اسلامی با اشاره به اینکه احداث خطوط دوم ریلی برای توسعه بهره‌وری بیشتر از راه‌آهن جهت افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر و همچنین کاهش مدت زمان سفر در اولویت کاری این وزارتخانه و راه آهن جمهوری اسلامی است، افزود: خوشبختانه در این رابطه و با پایان عملیات ۲ خطه شدن راه‌آهن قزوین - کرج و بهره برداری از آن، هم اکنون نیز شاهد پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی این پروژه در مسیر خط آهن قزوین - زنجان هستیم.

وی اضافه کرد: مشکلاتی را در این پروژه داریم که بیشتر به دلیل وجود معارض و یا مواجه شدن با برخی تاسیسات زیربنایی که باید جا به جا شوند و یا اینکه احداث چند تقاطع غیرهمسطح و زیرگذرگاهی مورد نظر راه آهن که برای افزایش ضریب ایمنی باید انجام بگیرد، وجود دارد که با مرتفع شدن موانع، تا پایان کار دولت نیز شاهد بهره برداری از این پروژه خواهیم بود.

اسلامی در پاسخ به این سووال که آیا لزومی دارد مترو از هشتگرد تا قزوین امتداد پیدا کند، گفت: در حال حاضر خطوط آهن تهران - کرج چهار خطه و کرج - قزوین نیز ۲ خطه است و در عین حال نیز قطارهای حومه‌ای در آن برقرار است اما اگر بخواهیم خط مترو را گسترش داده و به سایر شهرها از جمله قزوین برسانیم در آن صورت با مشکلات مدیریتی روبرو خواهیم شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همین الان نیز در این حوزه با مشکل مدیریتی روبرو هستیم تا جایی که مدیریت مترو برای شهر تهران است و ما نیز در این حوزه خدمات اضافی از آنها می‌گیریم که این مساله قابل ادامه نیست.

وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه به استان قزوین از پروژه‌های عمده حمل و نقل و جاده ای این استان بازدید به عمل آورد.

بازدید از سه راهی رحیم آباد-دانسفهان، بهسازی تونل و پل شورآب در آوج، بازدید از گردنه سلطان بلاغ و تقاطع غیر همسطح ضیاآباد و بازدید از بافت فرسوده شهر تاکستان در برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در سفر به قزوین بود.

نظر شما