شناسهٔ خبر: 43632755 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

۷۰ درصد جذب معلم در سال‌های اخیر از اجتماعات جلوی مجلس بوده است!

فلاحی گفت: بخش عمده جذب معلمان در سال‌های اخیر براساس اجتماعات جلوی مجلس انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست تخصصی بررسی مسیر‌های جذب معلم در آموزش و پرورش به همت معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با حضور حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی وعضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، موسی بیات مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حامد ضمیری، مسئول دفتر مطالعات مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و تعدادی از دانشجویان در سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد.

حلقه مفقوده دانشگاه فرهنگیان اعتقاد به آن است

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: سند تحول بنیادین یک نسخه شفا بخش است که باید نسبت به اجرای آن اهتمام لازم داشت؛ متاسفانه تاکنون علی رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته است تا اجرای کامل این سند فاصله زیادی داریم.

او در خصوص وضعیت دانشگاه فرهنگیان افزود: حلقه مفقوده دانشگاه فرهنگیان اعتقاد به آن است. باید اعتقاد به این دانشگاه از سوی مسئولان وجود داشته باشد.

حاجی بابایی گفت: جذب معلم حتما باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم رجایی صورت بگیرد و نیرو‌های استخدام شده برای به روز رسانی اطلاعات خود به این دو دانشگاه رجوع کنند؛ این دو دانشگاه باید طوری باشد که دانشجویان آن نیز تا پایان سال‌های کاری خود به این دانشگاه رجوع کنند.

تناقض در گزارش آمار‌های اعلامی و واقعیت موجود

در ادامه حجت الاسلام دادگر، مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: مسئله‌ای که باید به آن اهتمام جدی داشت موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. آمار‌هایی که از سند تحول می‌دهند با چیزی که وجود دارد متفاوت است. باید دید در مدرسه و میان معلمان از سند تحول بنیادین چه خبر است. آیا گفتمان سند تحول یک گفتمان ساده بین عوامل آموزش و پرورش است یا خیر؟

او درخصوص دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: این دانشگاه تحقق بخش سند تحول بنیادین است. دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمی می‌کند که بناست تربیت انسان مطلوب را رقم بزند.

او تاکید کرد: گفتمان تحول باید به درستی تبیین شود. نظام تربیتی دانشگاه با همان افقی که سند تحول گفته می‌شود باید پیش برود. جذب آموزش و پرورش جز از طریق دانشگاه فرهنگیان خلاف سیاست‌های رهبری است و قوانین بالادستی است.

آموزش و پرورش سیاسی شده است

 حجت الاسلام و المسلمین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد: متاسفانه در استخدام نیرو‌های حق التدریسی، نهضتی‌ها و... دقت کافی نبود. در موضوع جذب نهضتی‌ها حدود ۶ هزار نفر پذیرش شده بودند که به طرز عجیبی با اعمال تغییراتی در سوال‌ها حدود ۱۷ هزار نفر را پذیرش کردند.

او تصریح کرد: متاسفانه از دهه ۷۰ به بعد کسانی وارد آموزش و پرورش شدند که اعتقادی به آن نداشتند. متولیان این نهاد باید به آموزش و پرورش اعتقاد داشته باشند، این در حالی است که آموزش و پرورش سیاسی شده است.

فلاحی تاکید کرد: علت کمبود کنونی معلم بی توجهی به دانشگاه فرهنگیان بوده است. زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان دارای ضعف‌های اساسی است.

او تاکید کرد: ۷۰ درصد جذب معلم در این چندسال گذشته از اجتماعات جلوی مجلس بوده است! در دوره‌های مختلف مجلس گرفتار این موضوع بوده است.

مجلس نباید بر اساس فشار‌ها و احساسی تصمیم بگیرد

در ادامه روح الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نباید بر اساس فشار‌ها و احساسی تصمیم بگیرد. ما این طرح را رد کردیم و مجدد به صحن علنی مجلس برگشت. تلاش بر این است تا تکلیف این طرح برای همیشه مشخص شود.

او افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تلاش دارد تا یک آماری از آموزش و پرورش و سازمان برنامه بودجه و همچنین یک برآوردی از ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان داشته باشد تا بدانیم چه تعداد از کمبود معلم را می‌توانیم از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین کنیم و چه تعداد را مجبوریم فعلا از خارج از دانشگاه تامین کنیم.

متفکر آزاد ادامه داد: باید یک سازو کار دقیق و مهندسی شده برمبنای عدالت وجود داشته باشد و البته زحمات و تجارب معلمان حق التدریسی هم نادیده انگاشته نشود. قوانین تعیین تکلیف یک سابقه حدودا ۱۰ ساله دارد و تا کنون ادامه داشته؛ نیاز است یک آسیب شناسی از ۱۰ سال گذشته صورت بگیرد تا این مشکل برای همیشه حل شود.

آموزش و پرورش به دلیل کمبود نیرو دست به هر روشی برا جبران می‌زند

در ادامه این جلسه موسی بیات، مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: علت اینکه قانون تعیین تکلیف ۱۱ بار الحاقیه خورده است و در حالت گستردگی قرار دارد را در دو حوزه است. یکی اضافه شده مستمر مشمولین به این طرح که باید از اضافه شدن آن‌ها جلوگیری شود. البته علت مسئله نشانگر اشکالاتی در قانون گذاری است.

مسئله بعدی نیز نابسامانی‌های آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش به دلیل کمبود نیرو دست به هر روشی برا جبران می‌زند و موجب افزلیش مطالبات و طولانی شدن این طرح می‌شود.

او تاکید کرد: باید یک الگوی جذب گذاشته شود و دست آموزش و پرورش را از جذب راه‌های غیراصولی بسته شود. در یک دهه اخیر از ۱۷ قانونی که درمورد آموزش و پرورش داشتیم حدود ۱۲ قانون درمورد قانون استخدامی بوده است و مبرهن است که این روند مانع اجرایی شدن سند تحول بنیادین می‌شود.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما