شناسهٔ خبر: 43631247 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

به مناسبت هفته وحدت؛

نگاهی به کتاب راه وحدت امت اسلامی

انتشارات مشعر کتاب «راه وحدت امت اسلامی» را که به بررسی مسأله وحدت و راه به وجود آمدن آن پرداخته به چاپ رسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت به معرفی کتاب هایی در زمینه وحدت امت اسلامی می پردازیم.

انتشارات مشعر کتاب راه وحدت امت اسلامی نوشته عبدالحسین شرف الدین را به چاپ رسانده است.

اسلام آخرین و کامل ترین دینی است که افزون بر جنبه های فردی بشر، به جنبه های اجتماعی او نیز توجه کرده است و به دنبال ایجاد وحدت و انسجام در بین امت اسلامی بوده است. چنین ماهیتی از اسلام، دشمنان سلطه گر را به واکنش واداشته است تا از هر وسیله ای برای حذف این رقیب قوی، از صحنه مبارزه، استفاده کنند تا با ایجاد تفرقه و تشتّت به مقاصد شوم خود دست یابند.

در طول تاریخ، سیاست کهن و مؤثر «تفرقه بینداز و حکومت کن»، مدنظر دشمنان اسلام بوده است و برای توجیه و عملی شدن آن، از روش های مختلف استفاده کرده اند که مهم ترین آنها عبارتند از: تحریف در متون دینی، انحراف در تفسیر و تحلیل تاریخ اسلام، تکیه بر ویژگی های قومی و قبیله ای، تقویت تعصب های مذهبی و ایجاد فرقه های انحرافی و افراطی؛ مثل وهابیت.

در این بین، برخی حکمرانان سرسپرده کشورهای اسلامی، برای حفظ تاج و تخت خود در کشورهای اسلامی عامل استعمار بوده و زمینه های تفرقه را تشدید می کردند. در کنار تأثیر غیرقابل انکار حکمرانان فاسد، شاید مهم ترین گزینه انحرافی در وحدت امت اسلامی - که نقش بسیار تخریبی دارد - تکفیر برخی گروه اسلامی نسبت به گروه های دیگر است که جان و مال آنان را مباح می شمردند و برچسب کفر و بی دینی بر آنان می نهند.

برای مهار نقشه شوم دشمنان، همواره علما و اندیشمندانی در جهان اسلام بوده اند که برای مقابله با این توطئه های تفرقه جویانه تلاش های علمی و عملی فراوانی انجام داده اند. یکی از این عالمان تقریب مدار و منادی وحدت مذاهب اسلامی، علامه سید شرف الدین موسوی جبل عاملی است که با حضور در صحنه مبارزه با استعمار، تلاش های علمی و عملی چشم گیری را برای وحدت امت اسلامی انجام داده است.

ساختار کتاب

کتاب راه وحدت امت اسلامی در سیزده فصل تدوین شده است. عناوین فصول این کتاب به این ترتیب است.

فصل اول: روایت‌ها و آیه‌های قرآن کریم

فصل دوم: مفهوم واقعی اسلام و ایمان

فصل سوم: مرز اسلامیت

فصل چهارم: ایمان برادران اهل سنت

فصل پنجم: یکتاپرستان اهل نجات و سعادت‌اند!

فصل ششم: فتواهای اهل سنت بر نجات اهل توحید

فصل هفتم: روایت‌های عامه، به شیعه بشارت می‌دهند!

فصل هشتم: سرانجام استنباط و تأویل‌گران

فصل نهم: شواهد و مصادیق دیگر تأویل

فصل دهم: آیا می‌توان شیعه را تکفیر کرد؟

فصل یازدهم: برائت شیعه از اتهام‌ها

فصل دوازدهم: پرهیز از اختلاف و روش صحیح تحقیق

فصل سیزدهم: علل فاصله‌گیری شیعه و اهل سنّت

ویژگی های اثر

1. استفاده مناسب از آیات و روایت برای تبیین مسأله وحدت اسلامی

2. پرداختن به مسأله تکفیر در بین شیعه و سنی

3. بررسی علل اختلافات بین شیعه و سنی

برشی از کتاب

در صفحه 249 و 250 این کتاب درباره عوامل کدورت شیعه از اهل سنت این مطالب آمده است:

شیعه به طور کلی به دو علت از اهل سنّت، کدورت به دل گرفته و از آنها فاصله می گیرد:

اولین علت، تکفیرها، تحقیرها، دشنام ها و حیله هایی است که شیعه از سوی اهل سنّت، نسبت به خود مشاهده کرده است.

علت دوم نیز، خودداری برادران اهل سنّت، از پذیرش مذهب امامان اهل بیت (علیهم السلام) و به طور کلی بی توجهی آنها نسبت به اقوال اهل بیت (علیهم السلام) در اصول و فروع دین و عدم رجوع آنها به تفسیر ائمه (علیهم السلام) از قرآن کریم است. با وجود اینکه، اهل بیت (علیهم السلام) هم وزن و هم سنگ قرآن قرار گرفته اند.

آیا مقام و اعتبار اهل بیت (علیهم السلام) از مقام مقاتل بن سلیمان مرجئه و مجسّمه، کمتر است که اهل سنت احادیث او را معتبر می دانند و به آن اعتماد می کنند؟

اگر تمام احادیثی که بخاری در کتاب صحیح خود از همه ذریه پیامبر (ص) روایت کرده را ملاحظه کنید، خواهید گفت که آیا تعداد همه آنها حتی به اندازه احادیث عِکرمه بَربَری خارجی و دروغ پرداز نیست!

آیا این فاجعه ای بس دردناک نیست که بخاری در کتاب صحیح خود به احادیث هیچ یک از اهل بیت نبوی (علیهم السلام) استدلال نکرده است و در هیچ کجای کتاب او حدیثی از امام صادق، امام کاظم، امام رضا، امام جواد، امام هادی و امام عسکری (علیهم السلام) به چشم نمی خورد، در حالی که امام عسکری (ع) هم عصر بخاری بوده است؟ !

انتشارات مشعر کتاب «راه وحدت امت اسلامی» را در قطع وزیری و 283 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مشعر به آدرس: خیابان آزادی، تقاطع رودکی، سازمان حج و زیارت، طبقه چهارم، دفتر موسسه فرهنگی هنری مشعر مراجعه کنند./826/ن601/ق

راه وحدت امت اسلامی

نظر شما