شناسهٔ خبر: 43631067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ارزش افزوده بخش کشارزی متناسب با جایگاه آذربایجان‌شرقی نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، گفت: با توجه به میزان اشتغال بخش کشاورزی به نظر می‌رسد، ارزش افزوده این بخش متناسب با جایگاه استان نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داوود بهبودی در جلسه بررسی شاخص‌های بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: نقش بخش کشاورزی در حوزه‌های تامین خوراک، معیشت، ایجاد اشتغال و سایر عرصه‌ها بسیار مهم است اما نباید انتظار داشته باشیم این بخش  جور کم‌کاری سایر حوزه‌ها را نیز بکشد.

وی افزود: رکودی که بخش صنعت را مبتلا کرده باعث شده با یک سری از محدودیت‌ها و موارد تحمیلی در بخش کشاورزی مواجه باشیم.

بهبودی تصریح کرد: با توجه به رویکردهای نوین و صنعتی شدن جوامع انتظار می‌رود میزان اشتغال در بخش کشاورزی کاهش یابد اما مطلق عدد اشتغال کشاورزی در کشور و استان تقریبا حفظ می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، ابراز داشت: عرصه صنعت ظرفیت‌های لازم برای ایجاد اشتغال جدید را ندارد و وقتی کشاورز سنتی فرصت دیگری برای اشتغال نمی‌بیند به ناچار در شغل خود باقی می‌ماند و در واقع رفته رفته بازدهی و بهره‌وری نیروی کار کشاورزی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به سنتی بودن روش‌های کشاورزی در کشور و استان متذکر شد: با توجه به میزان اشتغال بخش کشاورزی به نظر می‌رسد، ارزش افزوده این بخش متناسب با جایگاه استان نیست.

بهبودی اضافه کرد: باید به سمت کشت محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باید به نحوی تمام رویکردهای برنامه‌ای را همگرا کنیم، خاطرنشان کرد: در آذربایجان‌شرقی حداقل ادبیات اداری در سند تدبیر توسعه، اقتصاد مقاومتی و جهش تولید مبانی مشترکی دارند و این نقطه قوت در عرصه تصمیم‌سازی استان بوده و موجب کاهش پراکنده کاری و کلی گویی شده است.

گفتنی است، لزوم توجه به تکمیل زنجیره تولید، فرآوری و فروش محصولات کشاورزی، تامین زیرساخت‌های انرژی واحدهای تولیدی، جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان، ارتقاء بهره‌وری واحدهای تولیدی موجود و تکمیل ظرفیت‌های آنها و ورود جدی مراکز علمی و تحقیقاتی به مسائل مرتبط با بخش کشاورزی از جمله موارد مطروحه در جلسه امروز بود.

انتهای پیام/60026/س

نظر شما