شناسهٔ خبر: 43630221 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فرمانده انتظامی کرمانشاه:

پدافند غیر عامل جامع ترین راه مقاوم سازی کشور در برابرتهدیدات است

کرمانشاه-فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت:جامع ترین و کم هزینه ترین راه مقاوم سازی هر کشور و جامعه در برابر تهدیدات خارجی استفاده از پدافند غیر عامل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علی اکبر جاویدان صبح امروز با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هفته ملی پدافند غیر عامل از پنجم لغایت ۱۲ آبان با شعار مقاومت فعال، تاب آوری حیرت انگیز، ایران قوی آغاز شده است.
وی افزود: اهمیت و ضرورت پدافند غیر عامل به حدی است که بر اساس برداشت صاحب نظران و کارشناسان بهترین، جامع‌ترین و کم هزینه ترین راه مقاوم سازی هر کشور و جامعه در برابر تهدیدات خارجی استفاده از پدافند غیر عامل است، حال آنکه این موضوع از دیرباز مورد توجه بشر قرار گرفته، لیکن با رشد تکنولوژی، تجهیزات و فناوری‌های روز و امکان استفاده از سلاح‌های مخرب هسته‌ای، بیولوژیکی، میکروبی و همچنین تشدید جنگ‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای و تهدید قدرت‌های استکباری، ضرورت تغییر رویکرد پدافند غیر عامل را نیز مشخص می‌کند.
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه تهدیدات نیز در بازه‌های زمانی مختلف تغییر می‌کند و همانطور که می‌دانید تهدیدات ما هم طبیعی است مانند سیل و زلزله و.. و هم مصنوعی و انسان ساز است مانند حملات موشکی و هوایی و … و در این سال‌های آنچه که دشمن دنبال می‌کند تهدیدات در حوزه‌های زیستی، پرتویی، شیمایی و… است و تا حدودی می‌توان گفت این تهدیدات همه جانبه و فراگیر است به این معنی که همه سازمان‌ها، نهادها و به طور کلی همه اقشار را درگیر می‌کند از این رو پدافند غیر عامل موضوعی کلان، فراگیر، فراسازمانی است و بایستی مردم محور و مرتبط با عرصه‌های متنوع مالی، اقتصادی، تولیدی، صنعتی، ارتباطات و فناوری، اطلاعات، رسانه‌ها، انرژی، امنیت غذایی، زیست، حمل و نقل، دفاعی و… است.

جاویدان گفت: برخلاف پدافند عامل که تنها نیروهای مسلح و تجهیزات و سیستم‌های دفاعی و نظامی در آن نقش دارند، در پدافند غیر عامل تمام نهادها، سازمان‌ها و مردم نقش بسیار مهمی می‌تواند داشته باشند، بنابراین باید مفاهیم و اصول پدافند غیر عامل در جامعه نهادینه شده و آگاه سازی مردم در این زمینه در دستور کار سازمان‌ها قرار گیرد.

وی افزود: بدیهی است بهره گیری از ظرفیت‌های موجود اعم از فضای آموزشی (حقیقی و مجازی)، رسانه‌ها و … در راستای ارتقا دانش عمومی مردم در حوزه پدافند غیر عامل امری اجتناب ناپذیر است، لذا اختصاص هفته‌ای از تقویم ملی به این مهم، می‌تواند منجر به ارتقا میزان دانش و توجیه مردم و مسئولان در راستای مباحث پدافند غیر عامل در جهت دست یابی به پایداری ملی و مقابله همه جانبه با تهدیدات خارجی گردد.

فرماندهی نیروی انتظامی کرمانشاه ادامه داد: در واقع هفته ملی پدافند غیر عامل فرصتی را فراهم نموده تا در آن به بیان اهمیت و جایگاه اصول پدافند غیر عامل در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به قله اقتدار و عزت برای عموم مردم صحبت شود.

جاویدان گفت: در این هفته عموم مردم و مسئولین می‌بایست با درک صحیح از نقش پدافند غیر عامل در راستای پیشگیری و مقابله با بلایای طبیعی و حوادث غیر طبیعی زمینه را برای کاهش خسارات و تلفات فراهم کند.

رئیس پلیس استان کرمانشاه کاهش آسیب پذیری، افزایش بازدارندگی، تداوم چرخه خدمات ضروری، ارتقا پایداری و تسهیل مدیریت بحران را از مهمترین اهداف پدافند غیر عامل دانست و تصریح کرد: اگر در حوزه کاهش آسیب پذیری خوب عمل کنیم و قدرت پیش بینی داشته باشیم می‌توانیم ادعا کنیم در انجام مأموریت‌ها موفق عمل خواهیم نمود.

وی افزود: آمادگی پیش از بحران، هماهنگی‌های لازم در مجموعه، شناسایی نقاط حادثه خیز و افراد حاشیه دار از جمله مواردی است که در امر مدیریت بحران تسهیل کننده و کارساز و راهگشا است؛ نکته مهم اینکه حفظ آمادگی از هر لحاظ و در هر شرایط، برای پلیس یک موضوع مورد تاکید است چرا که امروز پلیس برای مردم یک پناهگاه امن بشمار آمده و به عنوان لجمن تأمین و تثبیت کننده امنیت در سطح جامعه فعالیت می‌کند.

جاویدان گفت: اصول و الزامات پدافند عامل در زیرساخت‌ها و پروژه‌های جدید به نحوی که لازم است رعایت نمی‌شود از این رو ضرورت تصویب قانون یا دستورالعمل لازم الاجرا برای نهادها و سازمان‌ها امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است تا اقشار و افراد متولی مکلف به رعایت آن باشند البته تنها صدور شیوه نامه امری کافی نبوده و می‌بایست نظارت بر حسن اجرای آن نیز مد نظر قرار گیرد، در واقع اصل مسئول سازی و مسئولیت خواهی مورد تاکید است.

نظر شما