شناسهٔ خبر: 43629271 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برای اولین بار؛

خودروی پرنده در اروپا مجوز پرواز گرفت

شرکت هلندی پال – وی از دریافت مجوز پرواز و حرکت خودروی پرنده جدید خود به نام لیبرتی خبر داده است که اولین خودروی پرنده تولیدی و دارای مجوز جهان لقب گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، لیبرتی با استفاده از سه چرخ بر روی زمین حرکت می‌کند و اتحادیه اروپا مجوز پرواز و حرکت آن را در کشورهای عضو صادر کرده است.

خودروی پرنده مذکور به صورت دونفره طراحی شده و شرکت سازنده مدعی است از بیست سال پیش تلاش برای طراحی و ساخت آن را آغاز کرده است. لیبرتی دارای بال‌های تاشو است که در زمان حرکت خودرو بر روی زمین در کنار دم آن جمع می‌شوند. تعداد زیادی چرخ دهنده هم برای باز و بسته کردن بال‌های این خودرو در نظر گرفته شده است.

خودروی یادشده برای حرکت بر روی زمین، دارای یک موتور با قدرت ۱۰۰ اسب بخار است. حداکثر سرعت این خودرو بر روی زمین به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و شتاب صفر تا صد آن نیز کمتر از نه ثانیه است.

اما در زمان تبدیل به خودروی پرنده، لیبرتی از موتور ۲۰۰ اسب بخاری و یک موتور چرخان بهره می‌گیرد که انرژی لازم برای افزایش ارتفاع آن را تأمین می‌کند. این خودرو بعد از پیمودن حداکثر ۳۳۰ متر مسافت به هوا برمی‌خیزد و حداکثر سرعت آن در هوا به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این هواپیما حداکثر می‌تواند ۳۵۰۰ متر ارتفاع بگیرد و با پیمودن مسافتی ۳۰ متری بر روی زمین متوقف می‌شود. مخزن ۱۰۰ لیتری پروازی حداکثر ۴ ساعت و نیمه را در هوا ممکن می‌کند. این هواپیما برای پیمودن مسافتی حداکثر ۵۰۰ کیلومتری مناسب است. البته مخزن سوخت ۱۰۰ لیتری حرکت این خودرو بر روی زمین به میزان ۱۳۱۵ کیلومتر را با یک بار سوخت گیری ممکن می‌کند. آماده کردن این خودرو برای پرواز بر روی زمین تنها چند دقیقه طول می‌کشد و قیمت آن هنوز اعلام نشده است.

نظر شما