شناسهٔ خبر: 43628207 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

خشم آمریکا از آزمایش موشکی ترکیه

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: تحریم‌های واقعی واشنگتن علیه آنکارا بدلیل آزمایش موشکی سامانه اس ۴۰۰ در راه است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
خشم و تهدید مقامات آمریکایی از نخستین آزمایش موشکی سامانه روسی اس۴۰۰ توسط ترکیه ادامه دارد.
 

این آزمایش با شلیک سه موشک در ۲۵ مهرماه در استان شمالی سینوپ اجرا شد.

رنه کلارک کوپر مشاور عالی وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی و نظامی از آزمایش موشکی سامانه اس ۴۰۰ بعنوان خط قرمز واشنگنتن یاد کرد و گفت: آنکارا قطعآ تحریم خواهد شد. کوپر به قانون کاتسا اشاره کرد و گفت: بموجب این قانون کشور‌هایی که با دشمنان آمریکا قرارداد تسلیحاتی مهم امضا کنند مشمول تحریم می‌شوند.

مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۷ توافقنامه ۲/۵ میلیارد دلاری سامانه‌های اس ۴۰۰ را امضا کردند که این اقدام با انتقاد شدید آمریکا و تهدید به تحریم ترکیه مواجه شد، واشنگتن بار‌ها در باره پیامد‌های تحریمی در اختیار گرفتن این سامانه روسی به آنکارا هشدار داده است، آمریکا در همین چارچوب با حذف ترکیه از مشارکت در طرح تولید جنگنده‌های اف۳۵، از تحویل یکصد فروند اف۳۵ جنگنده سفارش شده به ترکیه خودداری کرده است.

گفته می‌شود جنگنده‌های سفارشی ترکیه به یونان رقیب منطقه‌ای آنکارا فروخته می‌شود، این موضوع در جریان سفر اخیر مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا به آتن مطرح شده بود و طرفین بر سر تحویل ۶ فروند اف۳۵ توافق کرده اند.

پومپئو در سفر اخیر خود به یونان از پایگاه ناتو در جزیره کرت یونان هم بازدید کرد، این بازدید موجب گمانه زنی برخی محافل در باره احتمال انتقال پایگاه آمریکایی اینجیرلیک از ترکیه به این جزیره شده است.

نظر شما