شناسهٔ خبر: 43627273 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی جاسک:

لزوم تخصیص اعتبار برای مقابله با ریزش جدید ملخ در شرق هرمزگان

جاسک - مدیر جهاد کشاورزی جاسک گفت: برای مقابله با ریزش جدید ملخ صحرایی در شرق هرمزگان نیازمند تخصیص اعتبار و تامین نیروی انسانی مورد نیاز هستیم.

صاحب‌خبر -

محمدخدا بخشیان در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سئوال مهر در مورد مقابله با ملخ صحرایی بر ضرورت بیش از پیش تامین نیروی انسانی و امکانات در ریزش آتی ملخ صحرایی به این شهرستان اشاره ای کرد و افزود: در سال جاری، طرح مبارزه با جوندگان مضر در سطح ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی جاسک اجرا شده است.

خدابخشیان خاطر نشان کرد: در نیمه دوم سال ۹۸ و ۴ ماهه اول سال جاری، از سطح ۲۸۲ هزار و ۴۳۵ هکتار هکتار ردیابی و بیش از ۲۸ هزار و ۹۳۶ هکتار مبارزه شیمیایی علیه ملخ صحرایی در راستای توسعه کمی و کیفی محصولات کشاورزی شهرستان جاسک انجام گرفته شده است.

خدابخشیان مدیریت جهاد کشاورزی جاسک در ادامه گفت ریزش ملخ صحرایی در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ به این شهرستان از نیمه دوم آبان ماه صورت گرفت که باتوجه به مدت مشابه سال قبل این مدیریت در آماده باش در جهت ردیابی و مبارزه با این آفت قرار دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به رصد و گزارش های مدیریت حفط نباتات استان مبنی بر احتمال قوی الوقوع طغیان ملخ صحرایی در شش ماهه دوم سال جاری از ضرورت حمایت بیشتر و همکاری دستگاه های اجرایی شهرستان، دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستا و بهره برداران این شهرستان در راستای تامین نیروی انسانی و امکانات تقاضای همکاری داریم.

خدابخشیان در بخش دیگری از سخنان خود از مبارزه با دیگر جوندگان مضر کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی این شهرستان در راستای مبارزه با جوندگان با همکاری کشاورزان انجام گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون این مدیریت نسبت به توزیع سم رایگان بین بهره برداران و ارائه آموزشهای لازم در زمینه تهیه طعمه مسموم جهت مبارزه با آفت یاد شده اقدامات لازم را بعمل آورده است.

خدابخشیان در ادامه تصریح کرد: جونده موش علاوه بر خسارت به درختان و کاهش محصولات کشاورزی به تاسیسات آبیاری و برق رسانی نیز خسارت وارد می کند که با توجه به تولید مثل بالایی که دارند، مبارزه به موقع بر علیه آن امری ضروری است که مبارزه با آن به طور جد در دستور کار این مدیریت قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی یادآور شد: هرگونه مبارزه با جوندگان بایستی با اطلاع و هماهنگی کارشناسان مربوطه این مدیریت انجام شود و کشاورزان از مصرف خودسرانه سموم اجتناب کنند.

وی مبارزه با این آفت را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: با توجه به خسارت‌هایی که این جونده می‌تواند به محصولات کشاورزی وارد کند، مبارزه با آن برای افزایش بهره‌وری ضروری است و روند مبارزه با آن توسط این مدیریت همچنان ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی جاسک در ادامه اظهارداشت: کشاورزی در جاسک علاوه بر مناطق مختلف، در دشت جگین با جذب سرمایه گذار و اصلاح الگوی کشت حدود ۱۸۰۰ هکتار از اراضی در دستور کشت سال زراعی جاری است که با همکاری آب منطقه ایی می تواند در رونق تولید در محصولات کشاورزی نقش بسزایی داشته باشد.

خدابخشیان با بیان اینکه، رونق تولید و ایجاد اشتغال با اولویت جوانان منطقه در دشت جگین عملیاتی خواهد شد افزود: اشتغال نیروهای بومی حوزه کشاورزی در دشت جگین از اولویت های سرمایه گذار فعال این دشت است که بر آن تاکید شده است.

وی بیان داشت: در جهت رونق تولید و ایجاد اشتغال دستگاهای متولی در صورت امکان و راهکار های قانونی باید تلاش کنند تا در خصوص برخی اراضی حاشیه کانال های انتقال آب سد جگین که مستعد کشاورزی هستند در اختیار کشاورزان و مردم متقاضی منطقه به صورت قانونی و شیوه مناسب قرار گیرد.

نظر شما