شناسهٔ خبر: 43626257 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«بانگی»، صحنه جدید نزاع مسکو و آنکارا

اخراج ۶ دیپلمات لیبیایی از آفریقای مرکزی

تهران - ایرنا - دفتر ریاست جمهوری آفریقای مرکزی اخراج ۶ دیپلمات لیبیایی از آن کشور را تایید و علت آن را تردید در مورد صدور روادید آنها اعلام کرد. به اذعان رسانه های فرانسوی، صحنه نزاع میان روسیه و ترکیه در خصوص بحران لیبی تا آفریقای مرکزی نیز گسترش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

رادیو بین‌المللی فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد که ۶ دیپلمات لیبیایی از جمله دیپلماتی که قرار بود به عنوان سفیر لیبی در «بانگی» پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی منصوب شود روز شنبه از این کشور آفریقایی اخراج شدند. این دیپلمات‌ها در ابتدای ورودشان به بندر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند و پس از آن در هتلی در بانگی تحت حصر کامل قرار گرفتند.

با این وجود تاکنون منابع زیادی اخراج این دیپلمات‌ها از بانگی را تایید کرده‌اند. این در حالی است که خود این دپیلمات‌ها مدعی هستند ورود آنها طبق عرف دیپلماتیک انجام شده است. دولت جمهوری آفریقای مرکزی به مشکل روادید در این خصوص اشاره دارد.

 «آلبرت یالوکه موکپی - Albert Yaloké Mokpem» سخنگوی ریاست جمهوری آفریقای مرکزی به رادیو بین‌المللی فرانسه گفته ما در روادید آنها شک داریم و در غیاب وزیر امور خارجه ترجیح می‌دهیم دیپلمات‌های لیبیایی، بانگی را ترک کنند. او می‌افزاید: اطلاع نداریم چه کسی در پشت این داستان قرار دارد.

سال‌های بسیاری، کارهای سفارت لیبی در آفریقای مرکزی توسط یک کاردار انجام می‌شد، اما دولت آفریقای مرکزی در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که نه دولت وفاق ملی، بلکه اردوگاه ژنرال حفتر او را به رسمیت می‌شناسد. دولت وفاق ملی او را در دسامبر سال ۲۰۱۹ از سمتش برکنار و از آن زمان، طرابلس دولت بانگی را به ممانعت از هر گونه تلاشی برای تعیین سفیر جدید متهم کرد.

رادیو بین‌المللی فرانسه افزود: چندین ناظر می‌گویند این رخداد دیپلماتیک به افزایش نفوذ روسیه در جمهوری آفریقای مرکزی و حضور قدرتمند مشاوران روسی در این کشور مربوط می‌شود. مسکو از ژنرال حفتر در لیبی حمایت می‌کند.

این رسانه فرانسوی افزود: ظاهرا پس از سوریه، لیبی و آذربایجان، درگیری‌ها میان روسیه و ترکیه تا جمهوری آفریقای مرکزی نیز گسترش می‌یابد.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی (۹ سال پیش)، صحنه درگیری‌هایی خونین بین نیروهای شبه نظامی دو دولت موازی شرق (طبرق) و غرب (طرابلس) است.





درگیری میان شبه نظامیان گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی «خلیفه حفتر» مستقر در شرق و نیروهای «دولت وفاق ملی لیب» مستقر در غرب زمانی به اوج خود رسید که ارتش حفتر دستور حمله برای تصرف طرابلس پایتخت این کشور را در ۴ آوریل ۲۰۱۹ داد.

دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت کشورهایی چون قطر، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی، سازمان ملل است، اما کشورهایی مانند مصر، روسیه، عربستان سعودی و امارات متحده از ارتش حفتر مستقر در بنغازی و طبرق حمایت می‌کنند. این حمایت تنها حمایت دیپلماتیک نیست، بلکه کشورهایی مانند ترکیه و امارات متحده عربی بطور مستقیم در این جنگ دخالت دارند.

نظر شما