شناسهٔ خبر: 43626146 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

عضو هیأت علمی پژهشکده ابن سینا تاکیدکرد؛

تضمین سلامت باروری از دوران کودکی و نوجوانی

یکی از معیارهای مهم برای یک خانم قدرت باروری به شمار می رود. درست است که خانم ها معمولا بعد از ازدواج بیشتر به موضوع باروری می پردازند و به آن اهمیت می دهند، اما اساسا، سنگ بنای داشتن قدرت باروری خوب، به مراقبت در دوران کودکی و نوجوانی برمی گردد.

صاحب‌خبر -

دکتر سیمین ظفردوست، متخصص و جراح زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی و عضو هیأت علمی پژهشکده ابن سینا دراین باره به خبرنگار سیناپرس گفت: سلامت باروری تنها به دوران بارداری و باروری یک خانم محدود نمی شود، بلکه به این موضوع باید از سنین قبل از بلوغ تا دوران یائسگی توجه شود. وظیفه توجه به این موضوع در دوران کودکی و نوجوانی بر دوش مادر است و به طورکلی، مادر باید به تغذیه، وزن کودک، علائم بلوغ، نظم پریودها و ورزش کردن مدام در کودک خود توجه داشته باشد.

وی درادامه تاکید کرد: چنانچه مادر هرگونه اختلالی در این موارد مشاهده کند، باید فرزندش را نزد متخصص ببرد تا بررسی های لازم روی فرد انجام شود. به طورکلی، داشتن یک سبک زندگی متعادل، مناسب و سالم از همان دوران کودکی و نوجوانی برای سلامتی و سلامت باروری یک خانم اهمیت دارد.

به گفته او، یک دختر خانم باید سعی کند از همان دوران نوجوانی و حتی قبل از ازدواج، حتما تغذیه سالم داشته باشد؛ با ورزش و تغذیه درست از همان دوران، وزن خود را در حد نرمال نگه دارد؛ سعی کند استرس های زندگی را به حداقل برساند و چنانچه هرگونه اختلالی در دوران قاعدگی یا دردهای شدید قبل و حین قاعدگی داشت، حتما باید به متخصص زنان مراجعه کند تا پزشک بررسی های لازم را انجام دهد.

این متخصص و جراح زنان و زایمان در ادامه گفتگو با سیناپرس اظهار کرد: شاید عده ای اطلاع نداشته باشند که برخی اختلالات متابولیک مانند کم کاری و پرکاری تیروئید می تواند روی قدرت باروری و تخمک گذاری های یک فرد تأثیر بگذارد. علاوه بر این، کمبود بعضی موادمغذی و ویتامین ها مانند ویتامین D هم می تواند بر باروری اثر داشته باشد؛ به همین دلیل، بررسی ها نباید تنها به زمان بعد ازدواج و هنگام فرزندآوری موکول شود بلکه باید حتما قبل از آن صورت گیرد.

ظفردوست افزود: متأسفانه موردی که امروز در جامعه زیاد به چشم می خورد، استعمال سیگار در بین خانم ها به ویژه دختران جوان است. سیگار حاوی صدها مواد سمی است که می تواند به تمام سلول های بدن از جمله فولیکول های تخمدان آسیب برساند و نیز باعث کاهش ذخیره تخمدان می شود. به طوری که تحقیقات نشان می دهد خانم های سیگاری نسبت به خانم های غیرسیگاری در سن کم تری یائسه می شوند.

وی تاکید کرد: مصرف سیگار و قلیان علاوه بر آسیبی که به ریه، قلب، کلیه و کبد وارد می کند، می تواند آسیب به تخمدان ها را هم ایجاد کند و باعث شود در آینده در بچه دار شدن دچار مشکل شوند و حتی ممکن است دچار یائسگی زودرس شوند.

عضو هیأت علمی پژهشکده ابن سینا خاطرنشان کرد: عوارض یائسگی بسیار زیاد است و فردی که پیش از موعد یائسه می شود، زودتر دچار مشکلاتی چون پوکی استخوان، افسردگی، مشکلات قلبی و حتی اختلالات چربی خون می شود. خانم های سیگاری زمانی هم که باردار می شوند، جنین در حال رشد در بدن آنها هم در معرض آسیب های ناشی از سیگار قرار می گیرد به طوری که مراحل تکاملی جنین دچار اختلال می شود و بسیاری از این قبیل جنین ها هنگام تولد، نوزاد سالمی نیستند و در آینده هم دچار مشکلات زیادی می شوند.

این فوق تخصص نازایی درادامه عنوان کرد: مشکل دیگری که خانم ها باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند، موضوع سن است. هر خانمی با یک ذخیره تخمدانی به دنیا می آید و این ذخیره سال به سال کم می شود تا این که در نهایت در سنین یائسگی به صفر می رسد و این ذخیره تخمدان از بین می رود.

وی افزود: ذخیره تخمدانی مانند دیگر بافت های بدن قابل ترمیم و تجدیدپذیر نیست و وقتی خانمی ذخیره تخمدانی خود را از دست می دهد، دیگر نمی تواند آن را از نو بسازد و این مساله بسیار وابسته به سن است، بنابراین خانم ها باید به سن بارداری توجه کنند چرا که سرعت کاهش ذخیره تخمدان معمولا با افزایش سن به ویژه بعد از سنین 34 تا 35 سالگی بیشتر می شود و بعد از 40 سالگی حتی این سرعت به دو برابرخود می رسدو

ظفردوست  با تاکید بر توجه به سن مناسب ازدواج  و بارداری، خاطرنشان کرد: اگر خانمی تا قبل از سن 34سالگی ازدواج کرد و باردار نشد، توصیه می کنیم جنین های خود را فریز کنند؛ به عبارتی، تخمک ها را از خانم گرفته و با اسپرم همسر ترکیب کرده و بعد از ایجاد جنین، آن را فریز می کنند و ذخیره ای برای آینده آنها به شمار می رود تا اگر در سال های بعد بچه دار نشدند و ذخیره تخمدانی دچار اختلال شد، بتوانند از این جنین ها استفاده کنند.

وی به خانم های مجرد هم که قصد یا شرایط ازدواج ندارند، فریز تخمک را پیشنهاد می کند که تخمک ها را فریز کنند تا در سال های آینده و بعد ازدواج در صورت بچه دار نشدن، بتوانند از این تخمک های فریز شده استفاده کنند. اما این روش ها در شرایطی به عنوان راهکار مورد استفاده قرار می گیرند که فرد به موقع ازدواج نکرده یا اقدام به بارداری نکرده باشد. اما بهترین راه، ازدواج و بچه دار شدن در زمان مناسب است.

عضو هیأت علمی پژهشکده ابن سینا عنوان کرد: هنوز مدرکی وجود ندارد که در همه گیری کرونا این ویروس باعث افزایش مرگ و میر خانم های باردار یا انتقال ویروس از مادر به جنین شود، اما توصیه می کنیم خانم هایی که قصد بارداری دارند یا باردار هستند، چند برابر دیگر افراد مراقب باشند و پروتکل ها را جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا مدنظر قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر خانم های باردار، همسر و اطرافیان آنها هم باید کاملا مراقب باشند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند چون اگر فرد به تنهایی این اصول را رعایت کند، فایده چندانی نخواهد داشت.

گفتگو: ندا اظهری

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما