شناسهٔ خبر: 43625675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

دولت لبنان ظرف ۳ روز آینده تشکیل می‌شود/ ادامه دور دوم مذاکرت ترسیم مرزی

منابع وابسته به نخست وزیر مکلف لبنان گزارش دادند که دولت ظرف ۳ روز آینده تشکیل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

العالم - لبنان

منابع جریان المستقبل گزارش دادند که تقریباً توافق نهایی میان میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری، نخست وزیر مکلف این کشور درباره چرخشی شدن پست‌های وزارتی به استثنای وزارت دارایی که در اختیار گروه‌های شیعه خواهد بود نهایی شده است.

طبق اعلام منابع همچنین حریری موافقت کرده تا وزارت کشور را در ازای وزارت خارجه تحویل تیم رئیس جمهور بدهد.

این منابع افزودند که حزب الله برای جلوگیری از مانع‌تراشی برابر تشکیل دولت اصراری به تصدی وزارت بهداشت ندارد و این وزارتخانه در اختیار حزب سوسیالیست ترقی خواه قرار خواهد گرفت. بنابراین وزارت کار یا آموزش و پرورش در اختیار حزب‌الله قرار می‌گیرد. همچنین قرار است وزارت ارتباطات تحویل گروه مسیحی داده شود، ضمن اینکه جریان المرده خواستار تصدی وزارت انرژی شده؛ البته بعید است که این وزارتخانه در اختیار آن قرار بگیرد.

منابع وابسته به سعد حریری تصریح کردند که دولت ظرف 3 روز آینده تشکیل خواهد شد و امروز نیز قرار است حریری نشستی با میشل عون داشته باشد.

منابع مذکور خاطرنشان کردند که با وجود موافقت‌های اولیه اما هنوز بحث چرخشی شدن پست های وزارتی قطعی نشده و رئیس جمهور خواستار تصدی وزارت امنیت نیز هست که بحث در این خصوص ادامه دارد؛ البته به نظر نمی‌رسد که مشکلی در این زمینه به وجود بیاید.

از سوی دیگر منابع آگاه از روند مذاکرات ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی گزارش دادند که فضای دور دوم این مذاکرات که روز گذشته برگزار شد خوب بود. به گفته منابع این مرحله می‌تواند مرحله شروع واقعی مذاکرات توصیف شود ؛چرا که لبنان نقشه‌های مورد نظر خود را برای مذاکره در خصوص مساحت 2290 کیلومتر مربع ارائه داده است.

روز گذشته دور دوم مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی برگزار شد که قرار است ادامه آن ساعت 10صبح روز به وقت بیروت از سر گرفته شود.

بعد از چند سال از میانجیگری آمریکا، در تاریخ 14 اکتبر سال جاری میلادی در مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان، اولین دور مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی با نظارت واشنگتن انجام شد.

اولین جلسه بیش از یک ساعت طول کشید که با اظهارات هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در لبنان، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک، رئیس هیئت لبنان و رئیس هیئت صهیونیستی همراه بود.

این جلسه به دور از رسانه ها وتحت نظارت سازمان ملل و با میانجیگری آمریکا برگزار شد. درحالی که طرف صهیونیستی و آمریکایی برای سوءاستفاده از این مذاکرات در راستای تبلیغات عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل برنامه‌ریزی کرده بودند، لبنان با گرفتن هرگونه عکس یادگاری از این جلسه مخالفت کرد.

تسنیم

نظر شما