شناسهٔ خبر: 43624897 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قطب جهانی هنر خیابانی در آفریقا کجاست + تصاویر

فراخوان جشنواره بین المللی هنر عمومی 2021 درآفریقای جنوبی منتشر شده است و در «کیپ‌تاون» قطب جهانی هنر خیابانی در قاره آفریقا اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، جشنواره بین‌المللی هنر عمومی (IPAF) درآفریقای جنوبی خواستار پیشنهادهایی برای برگزاری دوره بعدی خود است که سازمان باز-آرت از ۶ تا ۱۴ فوریه ۲۰۲۱ (۱۸ تا ۲۸ بهمن ۹۹) در خیابان‌های سالت‌ریور کیپ‌تاون (دومین شهر پرجمعیت آفریقای جنوبی) نمایش خواهد داد.

موضوع IPAF برای سال ۲۰۲۱ «صد درصد پایدار» است و عموم مردم می‌توانند پیشنهادات خود را برای شرکت در این جشنواره ارائه کنند. هنرمندان باید پیشنهادهایی را برای آثار هنری عمومی ارائه دهند که مورد پسند عموم مردم و متناسب با موضوع جشنواره باشند.

 

نقاشی خیابانی اجرا شده در ژوهانسبورگ (بزرگترین شهر کشور آفریقای جنوبی) به مناسبت «روز آفریقا»

 

به گفته احمدعلی محسن‌زاده رایزن فرهنگی کشورمان در آفریقای جنوبی، باز-آرت (Baz-Art) سازمانی است که فضاها را از طریق هنرهای شهری سفارش داده تغییر شکل می‌دهد و از طریق ایجاد، آموزش، ادغام و توسعه هنر در همه زمینه‌های زندگی آفریقای جنوبی به اهداف خود می‌رسد.

 

 

این سازمان هنری بر ضرورت فضای محیطی و اجتماعی آگاه است و تمام تلاش خود را به گونه‌ای انجام داده است که هر جنبه از این رویداد ۹ روزه حداقل تأثیر را بر محیط زیست داشته باشد و همچنین از لحاظ اقتصادی و اجتماعی تأثیرگذار باشد.

باز-آرت در فراخوان خود آورده است: با شیوع بیماری کووید-۱۹، اکنون باید بیش از هر زمان دیگری به این مسئله فکر کنیم که چگونه جوامع خود را از طریق پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی برای آینده آماده سازیم.

 

 

«الکساندر تیلمانز» از بنیانگذاران سازمان باز-آرت می‌گوید: ما به دنبال ایده‌هایی برای فعالیت‌های هنری عمومی هستیم که از طریق توجه به محیط زیست، راه‌حل‌های پایدار خلاقانه، ایجاد فرصت های اقتصادی از طریق مهارت سازی و به اشتراک گذاری یا تمرکز بر ایجاد جامعه، بر ایده پایداری تمرکز دارد.

تیلمانز توضیح می‌دهد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، خود اظهار داشت که همه آنچه که ما در طول و پس از این بحران (کووید-۱۹) انجام می‌دهیم، باید با تمرکز قوی بر ایجاد اقتصاد و جوامع برابرتر، فراگیرتر و پایدارتر باشد که در برابر بیماری‌های فراگیر، تغییرات آب و هوا و بسیاری دیگر از چالش‌های جهانی که با آن مواجه می شویم، مقاومت بیشتری دارند، و این مسئله الهام بخش مضمون جشنواره بین المللی هنر عمومی ۲۰۲۱ است.

 

 

در فراخوان مذکور به هنرمندان توصیه شده هنگام طراحی مفاهیم پیشنهادی خود، دستورالعمل های زیر را در نظر بگیرند:

اکتشافی: هنر را در فضاهای غیرمعمول بررسی کرده و ادغام کنید، برخوردهای تصادفی ایجاد کنید و حالات هنری کوچک آمده کنید.
قابل مشاهده و مردم پسند باشد.
گروهی: گفتگو در جامعه، بحث عمومی و توسعه مثبت را بپرورانید.
پایداری در قلب کار: آیا اثر هنری از مواد پایدار ساخته شده است، مضمون آن پایدار است یا نتایج حاصل از آن جامعه یا اقتصاد پایدارتری را ایجاد می‌کند؟
میزبان کارگاه‌های آموزشی: نسبت به تمام ایده‌های مداخله شهری، از باغبانی تا تکنیک‌‌های نقاشی دیواری پذیرا باشد.

 

 

در بخش دیگری از فراخوان آمده است: برگزارکنندگان برای کشف ایده‌های مربوط به فعال‌سازی در تمام رسانه‌ها، نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌ها، نمایش‌ها، تجارب آزاد هستند. به آنها اطلاع دهید که در چه زمینه‌ای می‌خواهید در این جشنواره شرکت کنید.

 

 

ایجاد آگاهی از تأثیرات مثبت هنر عمومی و تجلیل از هنر خیابانی به عنوان شکلی از هنر، انگیزه اصلی از برگزاری این رویداد سالانه است. علاوه بر این، هدف از این جشنواره به نمایش گذاشتن کیپ تاون به عنوان قطب جهانی هنر خیابانی در آفریقا و در عین حال، نشان دادن استعداد و فرهنگ محلی در بستری بین‌المللی است.

 

 

هنر خیابانی شکل معمول بیان احساسات و افکار در سراسر شهر کیپ‌تاون است؛ جایی‌ که انواع گرافیتی با جزئیات بسیار وجود دارد. در کیپ‌تاون، هنر خیابانی تنها به‌شکل گرافیتی و دیوارنگاری وجود ندارد، بلکه می‌توان آن را در همه جا مشاهده کرد. به بیان دیگر فرهنگ نقاشی دیواری (گرافیتی) تبدیل به ابزاری تاثیرگذار و کاربردی در دست افرادی از نسل جدید اهالی آفریقای جنوبی شده است تا با روشی خلاقانه، ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را بیان کنند. این فرهنگ به حدی در تاروپود جامعه تنیده شده که در قالب جشنواره بین‌المللی هنر عمومی در آمده است.

 

 

در نهایت، این رویداد می‌خواهد نشان دهد که چگونه هنر عمومی می‌تواند تحول و انسجام اجتماعی را فعال کند. آخرین مهلت برای ارسال پیشنهادات ۲۵ آبان ۱۳۹۹ است. جشنواره بین‌المللی هنر عمومی علاوه بر آفریقای جنوبی، تاکنون در مکزیک و فرانسه هم اجرا شده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما