شناسهٔ خبر: 43624865 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

گام مهم مجلس در مقابل دولت

اختلافات فرانسه و ترکیه، وضعیت یارانه تامین کالاهای اساسی، تلاش‌های ایران برای برقراری آتش بس در منطقه قره‌باغ، سالگرد در گذشت اعظم طالقانی و بررسی بازار گوشت و روغن از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۸ آبان ماه _ است.

صاحب‌خبر -

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ابرهای سیاه بر سر رابطه پاریس و آنکارا» به بررسی دلیل اختلافات فرانسه و ترکیه پرداخت و نوشت: تنش‌های میان آنکارا و پاریس که در ادامه اختلاف‌های ناتویی و فعالیت‌های اکتشافی ترکیه در میادین نفت و گاز شرق مدیترانه و در هفته‌های اخیر هم در منازعه قره‌باغ بالا گرفته، حالا وارد فازی جدید شده است.

در تازه‌ترین تنش میان پاریس و آنکارا، دو طرف بر سر حرف‌های اخیر و اسلام‌ستیزانه ماکرون و واکنش تند ترکیه و تحریم کالاهای فرانسوی دچار اختلافی تازه شده‌اند و آتش اختلاف‌ها بین این دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شعله‌ورتر از پیش شده است.

این تنش‌ها در ماه‌های اخیر بر سر موضوع‌های گسترده‌ای چون یونان، قبرس، لیبی و منازعه قره‌باغ شدت گرفته است و ماجرای قتل معلم تاریخ در حومه پاریس، به تازه‌ترین موضوع اختلافی میان فرانسه و ترکیه تبدیل شده است. بعد از ماجرای این قتل و اظهارات اسلام‌ستیزانه «امانوئل ماکرون» در خصوص لزوم ممانعت از آنچه او از آن به عنوان «نفوذ دیدگاه‌های افراط‌گرایانه اسلامی در فرانسه» عنوان کرد، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در اظهاراتی تند، به شدت از رئیس جمهوری فرانسه انتقاد کرده و به او توصیه کرده بود که «برای تست سنجش عقل» به پزشک مراجعه کند.

وی دوشنبه شب در مراسمی به مناسبت آغاز هفته میلاد پیامبر (ص) گفت حمله به اسلام و مسلمانان با تشویق رهبر فرانسه شروع شد که خود نیازمند آن است که به لحاظ روانی درمان شود.

رئیس جمهوری ترکیه بر سر اختلاف‌های ناتویی نوامبر سال گذشته میلادی / آذر ۹۸ هم خطاب به همتای فرانسوی‌اش گفته بود ماکرون «مرگ مغزی خود را بررسی کند.»

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گام مهم مجلس در مقابل دولت» به بررسی وضعیت یارانه تأمین کالاهای اساسی پرداخت و نوشت: طرح تأمین کالاهای اساسی مدت‌هاست که در مجلس مطرح شده ولی برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند برای اجرای آن راه زیادی وجود دارد چراکه با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و تورم رو به افزایش اجرای چنین طرحی می‌تواند هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی داشته باشد ولی نکته مهم‌تر این است که آیا دولت برای اجرای چنین طرحی آماده است؟!

نمایندگان مجلس به طرح الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی رأی دادند. طرح اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۹ کل کشور و الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی در دستور کار جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۲۱۵ رأی موافق از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر با آن موافقت کردند. در ماده واحده این طرح آمده است که دولت مکلف است به منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور بویژه خانوارهای کم برخوردار از ابتدای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به صورت ماهانه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار (موضوع ردیف (۳۱) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور) به تعداد حداقل ۶۰ میلیون نفر، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ۶۰۰ هزار ریال برای هر یک از افراد سایر دهک‌ها اقدام کند. این اعتبار صرفاً برای تأمین کالای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظفند امکان تخفیف در خرید این کالاها را برای مشمولان فراهم کند. با این حال دولت با این موضوع مخالفت کرده و گفته که نمی‌تواند اعتبار لازم را تأمین کند.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تکرار تجربه موفق آستانه» به بررسی تلاش‌های ایران برای برقراری آتش بس در منطقه قره باغ پرداخت و نوشت: سومین تلاش برای ایجاد آتش‌بس در قره‌باغ هم ناموفق بود. بعد از دو بار تلاش ناموفق روسیه، این بار نوبت امریکایی‌ها بود تا با دعوت از وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان و اعلام یک توافق آتش‌بس جدید، بخت خود را در میدان قفقاز جنوبی بیازمایند.

آتش‌بسی که از ۸ صبح روز دوشنبه آغاز شده بود، کمتر از ۲۴ ساعت دوام آورد. درگیری‌هایی که قرار بود دوشنبه قطع شود، همچنان میان نیروهای جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان و جدایی‌طلبان منطقه قره‌باغ ادامه دارد. در این میان، با شکست تلاش‌های روسیه و آمریکا برای پایان درگیری‌ها، ایران تلاش خود را برای ایجاد یک ساز و کار منطقه‌ای برای آتش‌بس آغاز کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، محمدجواد ظریف، از همان روزهای ابتدایی آغاز درگیری‌های اخیر میان ارمنستان و آذربایجان تلاش‌های خود را برای میانجیگری میان دو طرف آغاز کرد.

ظریف در گفت‌وگو با همتایان آذری، ارمنی و همچنین در تماس‌هایی با همتایان ترک و روس خود، برنامه‌ای برای ایجاد یک سازوکار منطقه‌ای با هدف میانجیگری میان دو طرف جنگ قره‌باغ مطرح کرد. سازوکاری که بیش از هر چیز مشابه روند گفت‌وگوهای صلح سوریه در قزاقستان، موسوم به روند آستانه است، جایی که همکاری سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه، برای نخستین بار موفق شد آتش‌بسی مطمئن و پایدار در خاک سوریه بعد از دست‌کم ۶ سال جنگ خانمان‌سوز ایجاد کند. حالا سید عباس عراقچی دیشب بعد از بازدید از مناطق مرزی ایران که در هفته‌های گذشته به دلیل درگیری‌ها میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان آسیب دیده‌اند به باکو سفر کرد.

وی پس از باکو به مسکو، ایروان و آنکارا سفر خواهد کرد تا در مورد ابتکار ساز و کار منطقه‌ای ایران برای حل و فصل مساله قره‌باغ با مقام‌های آذربایجان، ارمنستان، روسیه و ترکیه رایزنی کند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وفادار به راه پدر» به بررسی سالگرد در گذشت اعظم طالقانی پرداخت و نوشت: یک سال از درگذشت اعظم طالقانی گذشت. هشتم آبان مصادف است با اولین سالگرد درگذشت بانوی بافضیلت، دانشمند و مجاهد خستگی‌ناپذیر «اعظم علایی‌طالقانی» که از مبارزان نسل اول انقلاب، نماینده دوره اول مجلس، دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی و مدیرمسئول نشریه توقیف‌ شده «پیام هاجر» و نشریه «پیام ابراهیم» بوده است. او می‌توانست نخستین رئیس‌جمهور زن ایران باشد و برای تفسیر اصل ۱۱۵ بارها نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد. جای پای تلاش‌های بی‌وقفه بانو اعظم طالقانی، نه‌ فقط به دلیل اینکه فرزند مبارزی خستگی‌ناپذیر مانند آیت‌الله سیدمحمود طالقانی بوده است بلکه به خاطر خدمات شایان، انکارناپذیر و تأثیر گذاری‌اش در عرصه‌های فرهنگی نشر و قلم بدون‌شک روشنگر راه نسل‌هایی خواهد بود که سازندگان ایران فردای ما هستند. او در مکتب پدر درس مبارزه به دور از خشونت و نیز احترام به کرامت انسانی توأم با فرهیختگی نواندیشانه را آموخت.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت راه حل می‌خواهد؟ این هم راه‌حل» به بررسی بازار نابسامان گوشت، روغن و …پرداخت و نوشت: رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیئت دولت و همزمان با بروز برخی نابسامانی‌ها در مدیریت و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، با تأکید بر ضرورت نقدپذیری، اظهار کرد «نقد آنجایی است که نقاط ضعف و قوت در کنار هم دیده شود و راهکار پیشنهاد شود. تمام مسئولان می‌توانند مورد نقد مردم قرار گیرند و نقد همان نصیحت و خیرخواهی دلسوزانه است». حسن روحانی در ادامه از همگان درخواست کمک نمود.

هر چند پیش از این نیز بارها با پرداختن به مشکلات کشور، راهکارهای متعددی نیز ارائه شده است، اما باز هم در پاسخ به درخواست رئیس جمهور، به بررسی عوامل بروز عدم تعادل در بازار مسکن و کالاهای اساسی از جمله گوشت، نهاده‌های دامی، روغن، صیفی‌جات، پرداخته‌ایم که مجموعه این بررسی‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، راهکار حل مشکلات، به رفع سوءتدبیر و برداشتن موانع در بدنه دولت باز می‌گردد.

گزارش‌های میدانی حاکی است که قیمت گوشت و انواع محصولات پروتئینی این روزها در بازار گران‌تر از قبل شده است، به طوری که قیمت هر کیلوگرم ران گوسفند در یک منطقه از تهران به ۱۶۵ هزار تومان و گوشت گوساله به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت‌ها شامل سایر مواد پروتئینی هم می‌شود.

نخستین دلیلی که برای این گرانی‌ها به ذهن می‌رسد، کمبود تولید گوشت و بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا است، در حالی که منصور پوریان، رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده به عنوان فردی کاملاً مطلع از وضعیت تولید این محصول، تأکید می‌کند: «کمبود دام و گوشت گرم در کشور وجود ندارد و ذخایر گوشت منجمد در سردخانه‌ها کامل است».

نظر شما