شناسهٔ خبر: 43623377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معمای مرغ در خراسان شمالی؛ «گفتاردرمانی» از مسئولان، سفره‌های خالی برای مردم

توزیع و قیمت‌گذاری مرغ در خراسان شمالی به معمایی تبدیل‌شده که هر زمان با ورود دستورات دولتی و اختلال در امر عرضه و تقاضا، باعث می‌شود که سفره مردم استان دچار آشفتگی شود و پس از مدتی با لغو دستورات، شرایط به حالت گذشته بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد تغییر قیمت کالاها و اقلام اساسی باعث شده تا این روزها خانوارهای زیادی برای استفاده از گوشت سفید مرغ به بازار مراجعه کنند تا بتوانند حداقل برای سفره خود حداقل این کالا را تهیه کنند اما یخچال‌های خالی واحدهای صنفی مرغ فروشی در استان باعث شد تا این قشر از جامعه نتوانند نیاز خود را در بازار برآورده کنند.

مرغ مصوب در بازار نیست!

طی روزهای گذشته قیمت مرغ در استان با افزایش فراوانی مواجه شد و حتی به بالای ۲۵ هزار تومان در هر کیلو هم رسید که در پی آن متولیان امر برای سامان‌دهی این بازار به برگزاری کارگروه تنظیم بازار مرغ اقدام کردند و سرانجام این کارگروه پس از چند جلسه، یکشنبه‌شب اعلام کرد که از سه‌شنبه همین هفته مرغ به نرخ ۱۹ هزار و ۷۵۵ تومان در بازار توزیع می‌شود و اصناف مکلف به رعایت این قیمت شدند.

مشاهدات در اولین روز اجرای این مصوبه جدید حاکی بود که مرغ به نرخ تنظیم بازار در واحدهای صنفی توزیع نشد و تنها در برخی فروشگاه‌های بزرگ توزیع شد و البته در دیگر فروشگاه‌ها با کاهش قیمت هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزارتومانی در هر کیلو به قیمت ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه اتفاق افتاد.

شهروندی بجنوردی که به گفته خودش براساس اخبار منتشرشده در این زمینه به مرغ فروشی مراجعه کرده بود، گفت: روز دوشنبه هر کیلو مرغ ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار تومان در واحدهای صنفی توزیع می‌شد که به‌منظور خرید مرغ با نرخ کمتر، خریدم را به‌روز سه‌شنبه موکول کردم اما متأسفانه در این روز هم مرغ تنظیم بازار وجود نداشت و فروشندگان با همان قیمت‌های قبل مرغ را عرضه می‌کردند.

 

یکی دیگر از شهروندان هم با اشاره به فروش مرغ به قیمت ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان و برخلاف مصوبه تنظیم بازار گفت: بااینکه قیمت ۱۹ هزار و ۷۵۵ تومانی هم در شرایط اقتصادی کنونی خیلی زیاد است اما با همین مبلغ هم مرغ در بازار یافت نشد.

یکی از فروشندگان مرغ نیز دراین‌باره گفت: درحالی‌که قرار بود از روز سه شنبه مرغ به نرخ تنظیم بازار در استان توزیع شود اما هنوز هم به نرخ آزاد در بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: روز سه‌شنبه مرغ تنظیم بازار تنها در فروشگاه‌های بزرگ توزیع و شاید همین امر باعث کاهش ۲ هزارتومانی قیمت مرغ نسبت به‌روز دوشنبه شد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد کمبود مرغ باعث شده است با نرخ مصوب فقط در برخی فروشگاه‌ها توزیع شود.

یکی دیگر از فروشندگان نیز گفت: بااینکه قرار بود از روز سه شنبه مرغ به قیمت تنظیم بازار توزیع شود اما به ما نرسید و مرغ به نرخ آزاد عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: با اعلام نرخ تنظیم بازار مرغ، روز سه شنبه تعداد زیادی از مشتریان مراجعه کردند و دست‌خالی برگشتند.

جهاد کشاورزی تامین تعهد نکرد

در این میان قاسم‌زاده، رئیس اتحادیه مرغ فروشان، قصابان، تخم‌مرغ و لبنیات‌فروشان بجنورد گفت: با توجه به این‌که از روز سه‌شنبه مقرر شد مرغ به قیمت تنظیم بازار توزیع شود، شب قبل از آن تنها ۱۲ تن مرغ برای استان کشتار شده بود که ۳ تن آن باید در شهر بجنورد توزیع می‌شد و ازآنجایی که این میزان مرغ بسیار اندک بود پیشنهاد دادیم در روز اول در فروشگاه‌های بزرگ توزیع شود.

اما در دومین روز از اجرای مصوبه جدید تنظیم بازار، مرغ ۱۹ هزار و ۷۵۵ تومانی نه تنها بازهم به بازار نرسید بلکه مرغ به نرخ آزاد هم در بازار استان ازجمله در بجنورد و شیروان وجود نداشت و همان میزان اندک موجودی یخچال‌های مرغ فروشی‌ها، در ساعات اولیه صبح تمام‌شده بود و به‌نوعی شاهد آشفتگی در بازار مرغ بودیم و ضرورت چاره‌اندیشی و اتخاذ تصمیمات مناسب و قاطع در این خصوص کاملاً احساس می‌شود.

مرغ نیست!

مشاهدات  نشان می‌دهد بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل خالی بودن یخچال‌هایشان قبل از ظهر تعطیل کرده بودند و همین مسئله باعث نگرانی بسیاری از شهروندان شده بود

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی متولیان امر، میزان مصرف روزانه مرغ استان ۵۵ تن است که جهاد کشاورزی در جلسه تنظیم بازار ابتدا به تأمین ۵۰ تن و بعد ۳۰ تن متعهد شده بود اما روز گذشته هم مانند روز سه شنبه تنها ۱۲ تن مرغ تنظیم بازار در برخی فروشگاه‌های بزرگ استان توزیع شد و با تأمین نشدن مرغ به نرخ آزاد یخچال‌های مرغ فروشی‌ها خالی ماند.

یکی از شهروندان که صبح روز گذشته برای خرید هر کیلو مرغ ۲۵ هزار تومان پرداخت کرده بود، گفت: بااینکه تصور می‌کردم بتوانم مرغ به نرخ کمتر از ۲۰ هزار تومان تهیه کنم اما قیمت آن بالای ۲۵ هزار تومان بود و فروشنده دلیل آن را تأمین نشدن مرغ مطرح کرد.

یکی دیگر از شهروندان هم که موفق به تهیه مرغ گرم نشده بود، گفت: درحالی‌که قرار بود مرغ به نرخ ۱۹۷۵۵ تومان عرضه شود، روز چهارشنبه با یخچال‌های خالی مرغ فروشی‌ها مواجه و ناگزیر به تهیه مرغ‌های بسته‌بندی باقیمت بسیار بالا از یک فروشگاه زنجیره‌ای شدم.

وی اضافه کرد: تأمین مرغ به معضل دیگری در بازار مواد غذایی تبدیل‌شده است و اگر اول صبح مراجعه نکنیم تا ظهر موجودی مرغ فروشی‌ها تمام می‌شود و باید دست‌خالی برگردیم.  

یکی از فروشندگان مرغ در بجنورد گفت: با مصوب شدن قیمت مرغ، تصور می‌شد مرغ به‌راحتی در بازار تأمین شود این در حالی است که از روز سه‌شنبه با کمبود و گرانی مرغ مواجه هستیم.

وی افزود: روز چهارشنبه هیچ مرغی توزیع نشد و تنها باقی‌مانده مرغ را در ساعات اولیه صبح عرضه کردیم و ناگزیر به تعطیلی واحد خود شدیم.

مرغ استان برای کشتارورزان نمی صرفد

رئیس اتحادیه مرغ فروشان، قصابان، تخم‌مرغ و لبنیات‌فروشان مرکز استان با اشاره به نیاز مصرفی ۵۵ تنی مرغ استان گفت: درحالی‌که جهاد کشاورزی در جلسه تنظیم بازار در ابتدا اعلام کرده بود ۵۰ تن مرغ مصرفی استان را در مدت معینی تأمین می‌کند اما در جلسه دیگری اعلام کرد تنها ۳۰ تن مرغ را می‌تواند تأمین کند.

قاسم‌زاده افزود: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی قرار شد بقیه نیاز استان تا ۵۵ تن به نرخ آزاد از خارج از استان تأمین شود درحالی‌که جهاد کشاورزی تنها ۱۲ تن مرغ موردنیاز استان را تأمین کرد که ۳ تن آن در بجنورد توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: ازآنجایی که کشتارورزان روز سه شنبه با نرخی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده بود متضرر شدند درنتیجه برای تأمین مرغ روز چهارشنبه منتظر اعلام جهاد کشاورزی بودند که بقیه نیاز استان را از خارج از استان تهیه کنند اما چون خبر ندادند آن‌ها نیز مرغی تأمین نکردند و روز گذشته مرغ به نرخ آزاد هم در بازار نبود.

قاسم‌زاده تصریح کرد: روز چهارشنبه درحالی‌که نرخ مرغ آزاد ۲۳ هزار تومان بود اما شنیده‌شده است برخی‌ها موجودی یخچالشان را ۲۵ هزار تومان هم فروخته‌اند.

نهاده مرغی، نواسانات بازار و گرانی مشکل مرغداران است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: از ۱۰۱ واحد مرغداری دارای مجوز در استان، ۸۸ واحد فعالیت دارند و ۱۳ واحد نیز به علت قدیمی و فرسوده بودن غیرفعال‌اند.

عبدالله یوسفی افزود: نهاده‌های دامی موردنیاز مرغداران با توجه به میزان جوجه ریزی ثبت‌شده در سامانه وزارتخانه، بین آنان توزیع می‌شود که در هفت ماه امسال ۶۰ هزار و ۳۰۴ تن نهاده موردنیاز بخش دام و طیور استان تأمین شده است.

وی نیاز استان در این بخش را ۹۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: علیرغم اینکه طبق میانگین کشوری تنها ۵۰ تا ۵۵ درصد نهاده‌های مرغداران در اختیار آنان قرار گرفته است، ما در استان ۶۳.۵ درصد نهاده موردنیاز استان را تأمین کرده‌ایم اما به حدود ۳۷ درصد نیاز آنان در این بخش پاسخ گفته نشده است.

 

یوسفی اظهار داشت: ۲۰ درصد دیگر از نهاده‌های موردنیاز مرغداران استان نیز در حال حمل به استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: سال گذشته ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های استان انجام شد که در مقایسه با سال پیش از آن ۲ میلیون قطعه بیشتر بود و ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن گوشت مرغ پارسال در استان تولید شد و حال‌آنکه نیاز سالانه استان به این فراورده پروتئینی بالای ۲۲ هزار تن است.

وی مصرف روزانه گوشت مرغ در استان را ۶۰ تن با احتساب مرغ بومی و ۵۱ تن بدون احتساب آن دانست و گفت: بخشی از نیاز استان به گوشت مرغ از دیگر استان‌ها تأمین می‌شود.

وی اصلی‌ترین دغدغه و مشکل کنونی مرغداران برای افزایش تولید را نوسانات بازار، کمبود نهاده‌های مرغی و گرانی آن دانست.

مرغداران مشکلات فراوانی در خراسان شمالی دارند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: سالانه ۲۹ هزار تن گوشت مرغ در این استان به مصرف می‌رسد، از مجموع این میزان ۲۲ هزار و ۳۶۰ تن در استان تولید می‌شود.

محمد محمدزاده بابیان اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز در استان به ازای هر یک نفر ۳۱ کیلوگرم در سال است، اظهار داشت: برای تأمین نیاز استان حدود هفت هزار تن گوشت مرغ از سایر استان‌ها تأمین می‌شود.

وی افزود: در استان سالانه ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می‌شود که در برخی از ایام با پیک تولید گوشت مرغ و در برخی از ایام نیز با کمبود مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: در جلسه‌های تنظیم بازار استان برنامه‌ریزی‌شده است تا بحث جوجه ریزی در استان نیز ساماندهی شود که باید طبق برنامه در هر هفته ۲۱۰ هزار قطعه در سالن‌های مرغ داری استان جوجه ریزی شود که این وظیفه را بر عهده اتحادیه مرغ داران استان گذاشته‌ایم.

محمدزاده بابیان اینکه سال گذشته مجوز راه‌اندازی ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی داده شد افزود: در سال ۹۲ برای ایجاد مرغ داری محدودیت ایجاد شد که با تلاش‌های صورت گرفته از پارسال تاکنون این محدودیت‌ها برداشته‌شده است.

وی افزود: تلاش می‌شود امسال نیز برای رفع نیاز مصرف گوشت سفید در استان مجوز ایجاد مرغ داری داده شود که در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: از مجموع گوشت سفید تولید در استان ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن در واحدهای صنعتی و سه هزار و ۶۱۰ کیلوگرم آن مربوط به گوشت طیور بومی، بوقلمون، کبک و شترمرغ است.

وی تعداد واحدهای مرغ داری استان را ۱۰۱ واحد دانست و افزود: از مجموع این واحدها ۸۸ واحد فعال و ۱۳ مورد نیز غیرفعال است.

وی گفت: این واحدها در سال‌های گذشته ایجادشده است و بیشتر قدیمی و فرسوده هستند و یا به علت اختلاف در شراکت غیرفعال شده‌اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: در هفت ماه سال جاری پنج میلیون و ۵۸۲ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغ داری‌های استان انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳.۷ درصد کاهش داشته است.

محمدزاده افزود: جوجه ریزی در مهرماه سال جاری در مقایسه با مهر پارسال ۳۱ درصد افزایش دارد.

وی کمبود نقدینگی اتحادیه مرغداران و شرکت‌های تابعه برای خرید نهاده ازجمله ذرت و کنجاله سویا برای مرغداران، تأخیر در ارسال محموله‌های وارداتی مثل ذرت و کنجاله سویا به دلیل کوتاه بودن دوره جوجه ریزی را از دیگر مشکلات تولیدکننده‌ها دانست و افزود: پیشنهاد می‌شود حداقل سهمیه مرغداران را از انبارهای داخل تأمین شود.

محمدزاده کمبود زیرساخت‌ها صنایع کشتارگاهی، سردخانه و تونل انجماد برای صادرات گوشت مرغ را از دیگر مشکلات مرغداری‌ها دانست.

استاندار خراسان شمالی: جهاد کشاورزی مرغ را تامین کند

استاندار خراسان شمالی بابیان اینکه تولید مرغ در این استان کمتر از نیاز شهروندان است، اظهار داشت: برای به حداقل رساندن این نوسانات قیمتی در بازار باید در درجه نخست تلاش کنیم تا میزان تولید مرغ  در استان با مصرف آن برابر شود.

شجاعی بر منظم شدن روند جوجه ریزی و نیز نظارت بر توزیع مناسب مرغ تولیدی تأکید کرد و افزود: در شرایطی که استان به گوشت مرغ نیاز دارد، متأسفانه بخشی از همین تولید اندک ما به خارج از استان می‌رود و حال‌آنکه تأمین مرغ موردنیاز از دیگر استان‌ها مشکلات مضاعفی را بر دوش استان می‌گذارد.

وی با تأکید بر جلوگیری از خروج مرغ تولید از استان، گفت: در مرحله نخست باید تولیدکننده به تأمین نیاز استان بیندیشد و مدیریت ارشد استان نیز سعی خواهد کرد در حد توان بخشی از مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان را برطرف کند.

 

استاندار خراسان شمالی به سرانه پایین درآمدی مردم استان اشاره کرد و گفت: ۲۵ درصد مردم این استان، شامل ۲۵۰ هزار نفر، مددجویان نهادهای حمایتی هستند که ماهانه تنها سه تا چهار میلیون ریال دریافتی دارند و از سویی ۷۹.۸ درصد مردم استان مشمول دریافت یارانه سوخت شده‌اند که همین ۲ شاخص نشان از بنیه ضعیف اقتصادی مردم این استان دارد.

وی سازمان جهاد کشاورزی را متولی اصلی مدیریت گوشت مرغ عنوان کرد و گفت: باید مجموعه منظمی در این سازمان برای کنترل قیمت مرغ در استان وجود داشته باشد.

استاندار خراسان شمالی با ابراز گلایه از سازمان جهاد کشاورزی به دلیل عدم تسلط بر فرآیند جوجه ریزی در طول سال، تصریح کرد: مدیریت باید به‌گونه‌ای باشد که نیاز مرغ استان تأمین و از خروج آن جلوگیری شود چراکه نهاده‌های دولتی در اختیار مرغداران خراسان شمالی قرار می‌گیرد اما نیاز مرغ استان تأمین نمی‌شود.

شجاعی با تأکید بر مدیریت قیمت مرغ منجمد در استان، گفت: اجازه ندهیم این کالا از سفره قشر ضعیف و آسیب‌پذیر حذف شود.

حال‌آنکه مرغ در استان‌های هم‌جوار خراسان شمالی مانند گلستان و خراسان رضوی باقیمت‌هایی نزدیک به 25 هزار تومان در حال توزیع فراوان است، اما تصمیم‌گیری‌های دولتی بر مبنای قیمت پایین‌تر از 20 هزار تومان باعث شد تا مرغ فروشی‌های استان خالی از مرغ گرم شوند و مردم در تهیه این کالای اساسی به مشکل برخورد کنند.

به نظر می‌رسد مسئولان دولتی در خراسان شمالی برای تعیین تکلیف وضعیت مرغ در استان راهکار مشخصی را ندارند و تنها به گفتاردرمانی مشغول هستند و با اعمال برخی از دستورات تکلیفی طی بازه‌های زمانی خاص، بازار عرضه و تقاضای محصولاتی همچون مرغ را دچار آشفتگی می‌کنند و دست خریداران را از تهیه این کالاها کوتاه می‌کنند.

انتهای پیام/ق

نظر شما