شناسهٔ خبر: 43623134 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آلودگی هوای اصفهان تا ۱۲ آبان ماندگار است

اصفهان - ایرنا - پیش بینی‌های هواشناسی حاکی از ماندگاری آلودگی هوای اصفهان تا دوازدهم آبان است و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توصیه‌های بهداشتی را برای کاهش اثرهای ناشی از این پدیده بر سلامت شهروندان اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان اصفهان با صدور هشدار هواشناسی سطح زرد درباره پایداری هوا و سکون نسبی جو اعلام کرد: از اوایل وقت پنجشنبه هشتم آبان تا بعدازظهر دوشنبه دوازدهم آبان کلان‌شهر اصفهان، مناطق صنعتی مرکزی و شهرهای پرجمعیت شمال استان با مخاطره کاهش کیفیت هوا مواجه خواهند شد.
بر این اساس، پایداری هوا در این مناطق به کاهش کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در برخی مناطق شهری تا حد ناسالم برای عموم منجر خواهد شد.
اداره کل هواشناسی اصفهان توصیه به کاهش تردد غیر ضروری در سطح شهر بویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی کرد.

کلانشهر اصفهان افزون بر ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با صدور اطلاعیه آلودگی هوا اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر سکون و پایداری هوا از در روزهای یادشده پیش بینی می شود میزان کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و در برخی مواقع از روز در شرایط ناسالم برای عموم قرار گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای کاهش اثرهای ناشی از آلودگی هوا بر سلامت جامعه و کاهش انتشار آلاینده ها توصیه کرد که از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود  خودداری شود تا شرایط به حالت مطلوب برگردد، شهروندان تا حد امکان از خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کنند، بیماران قلبی و تنفسی، مبتلایان به آسم، کودکان و سالمندان در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری و در منزل استراحت کنند.

همچنین همه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی در این شرایط در هوای باز خودداری کنند، نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می برد، از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می شود.
ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد و آلاینده های موجود در هوای خیابان‌های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می شود بنابراین تا جای ممکن در شرایط آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه دارید و ضمن نگهداری کودکان در منزل، درها و  پنجره ها را بسته و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید.
هنگام آلودگی هوا، از میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید زیرا آنتی اکسیدان‌های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه ها و کاهش اثرات آلاینده‌های هوا دارند.
افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت)، کرونا ویروس و یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت در زمره گروه ‌ای آسیب پذیر هستند بنا براین به گروه‌های آسیب پذیر مذکور توصیه می شود از تردد در محیط های باز خودداری کنند.

بنا بر اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ماسکهای کاغذی معمولی و دستمال نمی توانند مانع ورود آلاینده های هوا به سیستم تنفسی شوند بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی شود و ماسک های ویژه و سوپاپ دار که در داروخانه ها عرضه می شود برای این شرایط تا حدی مناسب است. 

مسوولان هواشناسی کشور نیز اعلام کردند که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا نیمه آبان ماه در کشور با جو پایدار مواجه هستیم که سبب آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت می‌شود.

اصفهان، آلوده‌ترین کلانشهر کشور است و سایر شهرها و مناطق صنعتی این استان نیز همواره با معضل آلودگی هوا بویژه در فصول سرد سال مواجه هستند.

کارشناسان، فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، خشک شدن زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، فعالیت واحدهای صنعتی و تردد خودروهای زیاد را از جمله دلایل آلودگی این خطه می‌دانند.

نظر شما