شناسهٔ خبر: 43623129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

حاشیه‌های برگزاری یک جشن در مشهد در ایام کرونا/ دومین اخطار رهبری به مجلس!

هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

صبح روز شنبه پس از گذشت ۸ ماه از شیوع کووید19 در ایران، نخستین نشست حضوری رهبر انقلاب با مسئولان داخلی برگزار شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار حضوری با رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن قدردانی از عملکرد این ستاد، توصیه‌های مهمی را بیان و بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تاسف‌ بار ویروس عالم‌گیر کرونا تاکید کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس جمهور و هتک حرمت ایشان، گفتند: «هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.»

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخی‎ها در مواجهه با دولت و شخص رییس‌جمهور اشاره کردند و گفتند: «اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را به‌طور صریح اعلام می‌کنم.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: «هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسوولان بیشتر، به خصوص در میان مسئولان بالای کشور.»

ایشان خاطرنشان کردند: «ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است این‌گونه رفتارها و هتک حرمت، روش امریکایی‌ها است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می‌گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند.»

رهبری پیش از این هم به نمایندگان درباره نحوه برخورد با اعضای دولت، هشدار داده بودند.

چهره هفته؛ بیژن زنگنه

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شخص و نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. بیژن زنگنه، وزیر نفت و همچنین مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و علی‌اکبر پورابراهیم، مدیرعامل شرکت نیکو جزو این افراد هستند.

بیژن زنگنه در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه او و سازمان‌های مرتبط با وزارت نفت نوشت: «تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به‌صفر‌رساندن صادرات نفت است. دوران یک‌جانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده است. صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست. هیچ دارایی‌ای هم در خارج از ایران ندارم که شامل تحریم شود. جان و مال و آبرویم فدای ایران».

جنجال هفته؛ برگزاری مراسم در ایام کرونا

«علی اکبر رائفی پور»، فعال سیاسی اصولگرا، هفته جاری اقدام به برگزاری همایشی با‌ عنوان «جشن بیعت» در استادیوم «امام رضا» مشهد کرد و پخش زنده این جشن نیز از سایت «مصاف» متعلق به موسسه او پخش شد. تصاویر دست به دست شده در شبکه‌های اجتماعی عمدتا از عدم رعایت فاصله اجتماعی و بعضا حضور افرادی بدون ماسک حکایت داشت. سوال اینجاست که مشخص نبود در شرایط اوج‌گیری ویروس کرونا در ایران و رکوردشکنی‌های روزافزون آن و گلایه‌های وزیر بهداشت از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجازه برگزاری این همایش از سوی کدام فرد و نهاد صادر شده است.

همزمان با برگزاری جشن «بیعت» در مشهد، فعالان سیاسی و رسانه‌ای از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب یکی پس از دیگری در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی با استناد به تاکیدات اخیر رهبری مبنی بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا، به انتقاد از برگزاری این جشن پرداختند.

احمد ریواده، معاون سیاسی فرماندار مشهد، در اظهاراتی که ایسنا آن را منتشر کرد، گفت که «اخیرا از سمت فرمانداری و ستاد مبارزه با کرونا استان هیچ مجوزی برای برگزاری مراسم‌ها صادر نشده است و از برگزاری هر مراسمی که سلامت مردم را به خطر بیندازد جلوگیری به عمل خواهد آورد.»

حاشیه هفته؛ اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر اکرم (ص)

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، پس از قتل یک معلم تاریخ در پاریس که تصاویر موهن از پیامبر اسلام (ص) را در کلاس‌های درس به نمایش می‌گذاشته، ضمن حمایت از انتشار چنین تصاویری، به بهانه آزادی بیان تاکید کرد که کشورش به پشتیبانی از انتشار این تصاویر ادامه خواهد داد. به دنبال این اظهارات مکرون، هشتگ "تحریم کالاهای فرانسوی" در کشورهای عربی به ترند اول تبدیل شد و بسیاری استفاده از این کالاها را ممنوع کردند.

وزارت خارجه فرانسه نیز ساعاتی پیش در بیانیه‌ای از کشورهای اسلامی خواست ممنوعیتی را که به دلیل حمایت رئیس جمهور این کشور از اهانت به پیامبر اسلام (ص) بر کالاهای فرانسوی اعمال کرده‌اند، متوقف کنند.

وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه گفت که در روزهای اخیر در میان کشورهای خاورمیانه درخواست‌هایی برای ممنوعیت کالاهای فرانسوی، به ویژه مواد غذایی، و همچنین تظاهرات علیه این کشور به دلیل انتشار تصاویر موهن از حضرت محمد (ص) مطرح شده است.

در این بیانیه آمده است: این دعوت‌ها برای تحریم (بایکوت) و همچنین حملات علیه کشور ما (فرانسه) که از سوی اقلیتی افراطی پیگیری می‌شود، بی‌اساس است و باید متوقف شود.

«علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در توییتر خود در این باره نوشت: «رفتار نابخردانه مکرون در اسلام‌ستیزی علنی نشان از خامی او در سیاست دارد وگرنه در سودای رهبری بر اروپا به اسلام جسارت نمی‌کرد. پیشنهاد می‌کنم بیشتر تاریخ بخواند و به حمایت آمریکای در حال افول و صهیونیسم رو به اضمحلال دلخوش نباشد.»

ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی اقدام موهن و سخیف نشریه شارلی ابدو در اهانت به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) و حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از این اقدام اسلام‌ستیزانه بیانیه‌ای صادر کرد. قبل‌تر هم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مکرون واکنش نشان داده بود.

سرلشکر پاسدار محمد‌ باقری در واکنش به مواضع اسلام‌ستیزانه رئیس‌جمهور فرانسه و حمایت او از انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام گفته بود: اظهارات ضد‌حقوق‌بشری امانوئل مکرون در حمایت از تداوم انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم که او آن را حمایت از ارزش‌های سکولاریسم توصیف کرده است، بار دیگر ماهیت مدعیان دروغین حقوق‌بشری را عیان کرد و نشان داد بر‌خلاف قواعد و اصول بین‌المللی، آنها کمترین توجهی در احترام به ادیان الهی ندارند؛ به‌گونه‌ای که در هیچ‌یک از اسناد حقوقی و بین‌المللی نمی‌توان بهانه‌ای برای توهین به ادیان دیگر یافت.

«دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، در جلسه هیات دولت نیز در این باره گفت: «پیامبر اسلام به گردن تک تک اروپایی‌ها و همه آنهایی که در شرق و غرب زندگی می‌کنند، حق دارد، او معلم بشریت بوده و جای تعجب است کشورهایی که ادعای آزادی، حقوق و قانون دارند مردم را به توهین به همدیگر و توهین به آنانی تشویق کنند که مردم با همه وجود به آنان عشق می‌ورزند.

رئیس جمهور تاکید کرد: غربی‌ها بفهمند پیامبر عظیم‌الشأن اسلام مورد عشق سراسر مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است. توهین به پیامبر زیرپاگذاشتن اخلاق و توهین به همه مسلمانان، همه انبیاء الهی و ارزشهای انسانی است.»

****

خبر مهم هفته؛ سفر عراقچی به باکو

سومین تلاش برای ایجاد آتش‌بس در قره‌باغ هم ناموفق بود. بعد از دو بار تلاش ناموفق روسیه، این بار نوبت امریکایی‌ها بود تا با دعوت از وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان و اعلام یک توافق آتش‌بس جدید، بخت خود را در میدان قفقاز جنوبی بیازمایند. آتش‌بسی که از ۸ صبح روز دوشنبه آغاز شده ‌بود، کمتر از ۲۴ ساعت دوام آورد. درگیری‌هایی که قرار بود دوشنبه قطع شود، همچنان میان نیروهای جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان و جدایی‌طلبان منطقه قره‌باغ ادامه دارد. در این میان، با شکست تلاش‌های روسیه و امریکا برای پایان درگیری‌ها، ایران تلاش خود را برای ایجاد یک ساز و کار منطقه‌ای برای آتش‌بس آغاز کرده است.

در این راستا، سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر عراقچی، به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران و به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره‌باغ و درگیری‌های به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان خبر داد.

سعید خطیب زاده افزود: «عراقچی علاوه بر حضور در مناطق مرزی و اطلاع از آخرین شرایط میدانی سفرهایی را به باکو، مسکو، ایروان و آنکارا در برنامه خواهد داشت.»

عراقچی اما قبل از سفرش به باکو، به استان اردبیل رفت تا از مناطق مرزی ایران که فاصله چندانی با میدان نبرد ارمنستان و آذربایجان ندارند، بازدید کند. نزدیکی سرزمین ایران به درگیری‌های دو جمهوری قفقاز جنوبی باعث شده است که ایران عملا تنها طرف ثالثی باشد که به صورت مستقیم از این درگیری‌ها آسیب دیده است. در طول هفته‌های گذشته چندین خمپاره و گلوله توپ دو طرف درگیری در خاک ایران فرود آمده و باعث خساراتی برای روستاها و شهرهای مرزی ایران در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی شده است. جمهوری اسلامی ایران، دست‌کم دو بار به طرفین درگیری قره‌باغ در مورد بی‌احتیاطی و آسیب به ایرانیان هشدار داده است.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز عصر سه‌شنبه در حاشیه جلسه‌اش با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد ماموریت سید عباس عراقچی در تور دیپلماتیک به چهار کشور روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه تاکید کرد: «طرحی را جمهوری اسلامی ایران برای حل دایمی بحران قره‌باغ جمهوری اسلامی ایران تهیه کرده و با تصویب مقام‌های عالی کشور، امروز و فردا این طرح مطرح خواهد شد.»

خبر هفته؛ بازداشت 28 کارمند دستگاه قضا

در پی خبر منتشره مبنی بر دستگیری ۱۹ نفر از وکلایی که با ادعای اخذ وکالت تضمینی به دنبال انحراف پرونده‌ها در مراجع قضائی و دریافت مبالغ کلان از اصحاب پرونده بودند، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه اعلام کرد در راستای تکلیف مهم سالم‌سازی دستگاه قضائی تعداد ۲۸ نفر از کارکنان دستگاه قضائی به دلیل ارتباط گرفتن با اصحاب پرونده و کلاهبرداری از آنان بازداشت و تحویل محاکم قضائی گردیدند.

رئیس جمهور در حکمی عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور را به عنوان «فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» منصوب کرد و از او خواست اقدامات قرارگاه را با توجه به وظایف و اولویت‌های هشت‌گانه، برنامه‌ریزی و اجرا کرده و نتایج آن را مستمرا گزارش کند. تسهیل و پیگیری مستمر اجرای دقیق و به موقع مصوبات ستاد کرونا، تدوین دستورالعمل اجرایی برای عملیاتی شدن مصوبات، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حمایت از اجرای مصوبات و کمک به تامین معیشت اقشار آسیب‌پذیر، ایجاد تفاهم میان نیروهای اجتماعی، تقویت روحیه همکاری و تحکیم مسوولیت‌های عمومی، ارتقای فضای هم‌افزایی، همکاری و همدلی میان بخش‌های دولتی و خصوصی و قوای کشوری و لشکری، افزایش حضور محسوس ضابطین و ناظرین پروتکل‌های مصوب، آموزش و فرهنگ‌سازی به منظور ایجاد اعتماد و انگیزه اجتماعی نسبت به اجرای مصوبات ستاد ملی و ایجاد هماهنگی بین کمیته‌های مختلف ستاد و نظارت بر حسن اجرای وظایف هر یک از آنها از جمله ۸ وظایف و اولویت‌هایی است که روحانی به وزیر کشور محول کرد.

همچنین رئیس جمهور طی حکمی علیرضا رییسی را به عنوان «سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا»، منصوب کرد.

*********

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، در توییتر خود نوشت: «یکی از همکاران دفترم به کرونا مبتلا شد، نیمه شب پاسخ تست بنده هم اعلام و کرونا مثبت شد. در حال حاضر در قرنطینه هستم و به امید خدا پیگیر امور و وظایف محوله خواهم بود.»

خبر مهم هفته؛ نام ایران در لیست سیاه اف ای تی اف

در نشست گروه ویژه اقدام مالی در ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی، نام ایران برای اولین بار از فهرست کشورهایی که اقدام متقابل علیه آن‌ها الزامی بود خارج شد و به ایران ۱۸ ماه فرصت داده شد تا دو لایحه مربوط به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تصویب و به تعهدات آن عمل کند. اما در مهلت مقرر بحث‌ میان موافقان و مخالفان این دو لایحه در کشور به نتیجه نرسید و سرانجام نام ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت.

در این راستا خبرگزاری رویترز نوشت: FATF علی‌رغم این در بخشی از بیانیه‌اش تلاش کرده تا حدی درها را برای ایران باز نگاه دارد. 

در این بخش از بیانیه کارگروه ویژه اقدام مالی که رویترز به آن اشاره کرده آمده است: «کشورها باید قادر باشند خودشان اقدامات تقابلی را مستقل از هر گونه درخواست از سوی FATF اجرا کنند.»

******

امریکا، اسراییل و سودان در بیانیه مشترکی دستیابی خارطوم و تل‌آویو به توافق عادی‌سازی روابط بین این دو طرف را اعلام کردند. 

وزارت امور خارجه امریکا بعد از توافق عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی، از تخصیص بسته کمک‌های ۸۱ میلیون دلاری برای بحران بشردوستانه سودان خبر داد. 

براساس بیانیه وزارت امور خارجه امریکا، این کمک مالی بیش از ۶۴ میلیون دلار از دفتر کمک‌های بشردوستانه آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده و ۱۷ میلیون دلار از دفتر جمعیت، پناهندگان و مهاجرت در وزارت امور خارجه این کشور را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما