شناسهٔ خبر: 43622530 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نگرانی اندیشکده‌های آمریکایی از وقوع جنگ داخلی پس از انتخابات ۲۰۲۰؛

۱۳ آبان، موعد افول آمریکا؟!

فریدمن که یکی از منتقدان سرسخت مواضع داخلی و خارجی ترامپ است، در این مصاحبه از جمهوری‌خواهان به دلیل عدم مخالفت و ایستادن در برابر رئیس‌جمهور انتقاد کرد و گفت: «حزب جمهوری‌خواه، حزبی است که بدون هر گونه سند و چشم‌اندازی وارد کنوانسیون ملی شد و عملا گفته که هر چیزی ترامپ خواهانش است ما هم خواهان آن هستیم».

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان در تاریخ ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ اتفاقی در ایران روی داد که باعث شد پای آمریکا برای همیشه از ایران بریده شود. تسخیر لانه جاسوسی در تهران که از آن سال به بعد روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده و هر سال با برگزاری راهپیمایی این روز را گرامی می‌داریم. پس از گذشت نزدیک به چهار دهه، ۱۳ آبان امسال بسیار مهم‌تر از هر سال است. مهم‌ترین اتفاق سیاسی آمریکا، یعنی انتخابات ریاست جمهوری قرار است در این روز برگزار شود.

انتخابات امسال، یکی از حساس‌ترین و چالش برانگیز‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا است. آمریکایی که روزی ابرقدرت بوده، اکنون با بحران‌های بسیاری مواجه بوده که کرونا بر شدت آن‌ها افزوده است و در داخل با اعتراضات گسترده مواجه است. آن‌هایی که روزی به آتش زدن پرچم آمریکا اعتراض داشتند کجایند که امروز ببینند در داخل آمریکا دارند پرچم آتش می‌زنند. احتمال بروز جنگ داخلی در آمریکا در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور جدی‌تر از قبل شده است، این امر به ویژه با حادثه‌ای که هفته‌های گذشته در ایالت میشیگان رخ داد و اف بی‌ای از بازداشت بیش از ده نفر به اتهام تلاش برای ربودن فرماندار این ایالت و به راه انداختن جنگ داخلی خبر داد، پر رنگ‌تر شده است.

راشل کلاینفلد، کارشناس دموکراسی، در جلسه مجازی اندیشکد کارنگی توضیح می دهد که چرا ممکن است خشونت سیاسی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکابه نقطه اوج خود رسیده و منجر به جنگ داخلی در این کشور شود.

بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی نیمی از آمریکایی‌ها انتظار دارند شاهد افزایش خشونت‌ها در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور باشند. مدیر پیشین پلیس فدرال آمریکا، اظهارات ترامپ درباره مسائل نژادی را استفاده از شلنگ آتش نشانی، برای ریختن نفت بر روی آتش توصیف کرده و نسبت به وقوع جنگ داخلی پس از انتخابات هشدار داد.

«توماس فریدمن» مفسر و ستون نویس نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» در خصوص برنامه‌های پنهانی ترامپ و اینکه او ممکن است در صورت شکست در انتخابات، از واگذار کردن قدرت بطور مسالمت آمیز خودداری کند، گفته که این روند می‌تواند باعث بروز دومین جنگ داخلی در آمریکا شود. یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به وضعیت خطرناکی که ممکن است پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۳ نوامبر امسال پیش آید، نوشت: «معلوم نیست با احتمال خشونت و تروریسم داخلی، پس از انتخابات چه پیش خواهد آمد؟»

۱۳ آبان، موعد افول آمریکا؟!

در این میان پافشاری ترامپ بر موضوع احتمال بروز تقلب در انتخابات موجب شده تا فضای حاکم بر رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ متشنج‌تر از هر زمان دیگری باشد، اما نکته مهم در این رابطه آن است که این فقط جمهوری خواهان نیستند که سعی دارند با به نمایش در آوردن گروه‌های افراطی حامی خود وضعیت احتمالی آمریکا را در صورت شکست ترامپ به تصویر بکشند.

در سوی دیگر میدان یعنی اردوگاه دموکرات‌ها نیز وضعیت کماکان به همین ترتیب است؛ البته گروه‌های شبه نظامی در میان دموکرات‌ها چندان خود را نشان نمی‌دهند. وجود این فضا موجب شده تا اغلب رسانه‌های خارجی درباره احتمال وقوع جنگ داخلی سخن بگویند. برای ما موضوع افول آمریکا چیز جدیدی نیست.

رهبر انقلاب از چند سال قبل با اشاره به افول موریانه وار آمریکا وعده شکست و غرق شدن آن را داده و فرمودند: «همچنان که شکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، شکوه و جلال آمریکا هم مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد» و وعده داده اند که جوانان آن روز را خواهند دید؛ لذا کسانی که به سازش گرایش دارند بدانند آمریکا رو به افول است. حال باید منتظر ماند و دید که بالاخره چه خواهد شد؟

گزارش از محمد دانش

نظر شما