شناسهٔ خبر: 43622094 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

سکه به کانال 13 میلیون تومان برگشت

دستگیری ۱۹ نفر در شبکه صادرات ۷۰ کارتن‌خواب

۱۹ نفر از شبکه مجرمانه‌ای که با استفاده از کارت‌های بازرگانی ۷۰ نفر از افراد کم‌بضاعت اقدام به صادرات کرده بودند، توسط وزارت اطلاعات بازداشت و تحویل مقامات قضایی شدند.

صاحب‌خبر -

بازگشت دلار به کانال ۲۷ هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

۱۹ نفر از شبکه مجرمانه‌ای که با استفاده از کارت‌های بازرگانی ۷۰ نفر از افراد کم‌بضاعت اقدام به صادرات کرده بودند، توسط وزارت اطلاعات بازداشت و تحویل مقامات قضایی شدند. به گزارش تسنیم، گفته می‌شود در خصوص پرونده 250 فردی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد برنگردانده بودند، شبکه مجرمانه‌ای با گزارش وزارت اطلاعات در استان خراسان رضوی شناسایی شد که با استفاده از کارت‌های بازرگانی اشخاص بی‌بضاعت اقدام به فعالیت‌های بازرگانی از جمله صادرات می‌کردند. به‌موجب این خبر در نهایت تمام اعضای این شبکه مجرمانه شامل ١٩ نفر دستگیر و به زندان اعزام شدند. این شبکه مجرمانه کارت‌های بازرگانی 70 نفر را در اختیار داشتند که جزو لیست 250نفره‌ای‌اند که بانک مرکزی از آنها شکایت نموده است، این 70 نفر دارای یک‌میلیارد و 400میلیون یورو تعهد ارزی می‌باشند. پیش از این عبدالناصر همتی رییس‌کل بانک مرکزی درباره معرفی صادرکنندگان متخلف به قوه قضاییه گفته بود: در دو سال گذشته پرونده 250 نفر به قوه قضاییه ارجاع شده است، این افراد با حدود هفت میلیارد دلار بدهی حتی یک دلار ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانده‌اند و از تولیدکنندگان نیز محسوب نمی‌شوند.70 نفر از افراد بازداشتی بر اساس آخرین اعلام وزارت اطلاعات کارتن‌خواب از اقشار ضعیف و روستایی بودند که با کارت یک‌بارمصرف صادرات انجام داده‌اند. بعد از آن نیز شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه‌ای به همتی رییس بانک مرکزی خواستار اعلام اسامی بازرگان‌هایی شد که 7 میلیارد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده‌اند - که 70 نفر از آنها کارتن‌خواب هستند - شد.

   سکه ارزان شد

قیمت دلار در بازار آزاد بار دیگر به کانال 27 هزار تومان کاهش یافت و به قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. در بازار ارز یورو 32 هزار و 600 تومان و درهم امارات 7 هزار و 570 تومان اعلام شده است. قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 27 هزار و 850 تومان و قیمت فروش یورو نیز با کاهش معادل 32 هزار و 850 تومان اعلام شده است.

قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۵۲ هزار تومان، هر مثقال طلا 5 میلیون و 425 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون و 200 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 100 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد

   افت ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت‌ها در بازار سکه و طلا روز چهارشنبه- ۷ آبان نیز روند نزولی داشت به‌طوری که سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید با افت ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به دیروز، به بهای ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان نرخ داشت.علاوه براین در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۲۵۹ هزارتومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۴۵۸ هزارتومان فروخته شد. اونس جهانی طلا نیز به قیمت یک هزار و ۹۰۱ دلار معامله شد.فعالان بازار طلا معتقدند: با وجود افزایش نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی در هفته جاری، به دلیل باز شدن کانال‌های عرضه ارز و کاهش نرخ آن در داخل، سکه و طلا نیز روند نزولی درقیمت‌ها پیش گرفته‌اند به‌طوری که حباب سکه که حتی تا دو میلیون تومان نیز پیش رفته بود، تا حدودی فروکش کرد.

   کاهش بیش از ۵۰۰ تومانی نرخ دلار

در صرافی‌های بانکی

هر دلار در صرافی‌های بانکی روز چهارشنبه ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد که کاهش ۵۳۰ تومانی را نسبت به روز معاملاتی گذشته نشان می‌دهد. صرافی‌های بانکی هر دلار را ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان فروختند، اما صرافی ملی قیمت خرید دلار و یورو (اسکناس) را از صفحه خود حذف و نرخ فروش را اعلام کرد. قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانکی ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان درج شد. همچنین در سامانه سنا نیز در روز کاری گذشته (۶ آبان) هر یورو با قیمت میانگین ۳۳ هزار و ۳۵۷ تومان به فروش رسید و هر دلار با قیمت میانگین ۲۷ هزار و ۹۱۸ تومان فروخته شد. علاوه براین در سامانه نیما طی روز کاری گذشته، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۳ هزار و ۲۷ تومان به فروش رسید و حواله دلار نیز قیمت میانگین ۲۶ هزار و ۸۷۳ تومان را ثبت کرد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. هفته‌های گذشته با تشدید نوسان ارزی و مدیریت عرضه و تقاضا توسط بانک مرکزی، قیمت ارز تا حدودی روند نزولی درپیش گرفت و اکنون نرخ فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی دیروز ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت فروش یورو نیز با کاهش معادل ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد.  برخلاف روزهای قبل، از چهارشنبه ۷ آبان قیمت خرید دلار و یورو از سایت صرافی ملی حذف شد. گفتنی است قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار به وجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.

در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.

فعالان بازار پیش بینی می‌کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اجرای این سیاست طی چند روز قیمت دلار حدود 4 هزار تومان کاهش یافت.

با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید امریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم‌های ثانویه خود قرار داد. گفتنی است، برخلاف روزهای قبل از چهارشنبه 7 آبان قیمت خرید دلار و یورو از سایت صرافی ملی حذف شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. در حالی که گمانه زنی‌های متفاوت در مورد نتیجه انتخابات امریکا و افزایش موارد ابتلا به کرونا در سطح جهان موجب خنثی شدن تاثیرات کاهشی عواملی همچون تقویت دلار و تضعیف احتمال تصویب بسته محرک مالی دولت امریکا شده است، قیمت طلا امروز تغییر اندکی داشت.

به گزارش رویترز، در حالی که گمانه زنی‌های متفاوت در مورد نتیجه انتخابات امریکا و افزایش موارد ابتلا به کرونا در سطح جهان موجب خنثی شدن تاثیرات کاهشی عواملی همچون تقویت دلار و تضعیف احتمال تصویب بسته محرک مالی دولت امریکا شده است، قیمت طلا روز چهارشنبه شاهد تغییر اندکی بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.04 درصد افزایش به 1908 دلار و 72 سنت رسید. قیمت طلا در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 0.10 درصد کاهش به 1910 دلار رسید. استفن اینز تحلیلگر موسسه اکسی تریدر گفت: «سرمایه‌گذاران برای خرید طلای بیشتر به یک دلیل نیاز دارند و این دلیل از سیگنال‌هایی که بانک‌های مرکزی در مورد سیاست‌های پولی خود ارسال می‌کنند به دست می‌آید.» وی افزود: «در حالی که ویروس در سراسر جهان هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد، دیر یا زود شاهد اقدامات محرک مالی بانک‌های مرکزی خواهیم بود... احتمالا این به معنای مداخله بیشتر بانک‌های مرکزی در اقتصادهای ملی خواهد بود، زیرا آسیب اقتصادی ناشی از بحران کرونا قابل توجه بوده است.» بحران جهانی کرونا موجب به راه افتادن موج بی سابقه چاپ پول و کاهش نرخ بهره در سراسر جهان شده و طلا را در مسیر ثبت بهترین عملکرد سالانه طی یک دهه گذشته قرار داده است. زیرا هنگام افزایش نرخ تورم و بروز نوسانات ارزی، طلا محلی امن برای در امان نگه داشتن دارایی‌ها از افزایش نرخ تورم است. در همین حال، پس از آنکه ترامپ تایید کرد که بسته محرک مالی جدید احتمالا پس از انتخابات سوم نوامبر به تصویب خواهد رسید، بازارها از تزریق قریب‌الوقوع نقدینگی ناامید شده‌اند. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب امروز شاهد افزایش 0.2 درصدی بود.

 

نظر شما