شناسهٔ خبر: 43621757 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رکورد مردن را هم زده‌ایم!

مرگ ارزان زیر سایه کرونا

همه‌چیز از همان زمانی که شروع شد درست مثل یک فیلم آخرالزمانی هالیوودی بود که خیلی از ما آنها را دیده ایم. اما اینکه خودت وسط یکی از این فیلم‌ها زندگی کنی قصه دیگری است. اما ماجرا وقتی غم‌انگیز می‌شود

صاحب‌خبر -

گلی ماندگار| همه‌چیز از همان زمانی که شروع شد درست مثل یک فیلم آخرالزمانی هالیوودی بود که خیلی از ما آنها را دیده ایم. اما اینکه خودت وسط یکی از این فیلم‌ها زندگی کنی قصه دیگری است. اما ماجرا وقتی غم‌انگیز می‌شود که بدانی فیلمی در کار نیست و نمی‌توانی دلخوش به پایان بندی شاد کارگردان باشی. همه‌چیز واقعی است و اصلا هم کسی نمی‌داند پایان این کابوس کجاست و قرار است چند نفر از مردم این کره خاکی جان خود را از دست بدهند و قربانی وحشتناک‌ترین ویروس قرن باشند. هر روز خبرها هولناک‌تر می‌شود. هر روز آمار مرگ و میر بالاتر می‌رود. اما وقتی از خانه بیرون می‌روی همه‌چیز مانند یک زندگی عادی در جریان است. آلودگی هوا، ترافیک سنگین خیابان‌ها، چراغ روشن مغازه‌ها و مردمی که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و کنار خیابان ایستاده‌اند و آب میوه و بستنی می‌خورند و با صدای بلند حرف می‌زنند و می‌خندند. واقعا چطور ممکن است ویروسی به این خطرناکی بیخ گوشمان باشد و باز ما بی هیچ توجهی به آن همچنان سرگرم زندگی معمولی خود باشیم. هنوز به مسافرت می‌رویم و عکس‌های یادگاری می‌گیریم. هنوز دورهمی و جشن‌های خانوادگی به راه است و کسی هم از حال همسایه‌اش خبر ندارد. اما کرونا هر روز حلقه فشار را تنگ‌تر می‌کند. حالا در هر خانواده‌ای حداقل یک نفر به این بیماری مبتلا شده و چه بسیار خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند. آمار مرگ و میر روز به روز بالاتر می‌رود. آمار مبتلایان هم دیگر سر به فلک کشیده و در این بین اما مسوولان هم دیگر مردم را به امان خدا رها کرده‌اند. نه خبری از قرنطینه است و نه محدودیت. همه‌چیز فقط در حد حرف و شعار باقی مانده و هنوز هم مسوولان نمی‌خواهند باور کنند که اگر قرار است کرونا را شکست بدهیم نیاز به تعطیلی کامل 2 هفته‌ای کشور و یا حداقل شهرهای بزرگ و پر خطر داریم. 

     اوضاع بحرانی‌تر خواهد شد

تقریبا یک ماه پیش بود که عضو ستاد مقابله با کرونا از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها خبر داد. البته وزیر بهداشت تنها دو روز بعد از این اظهارنظر، خبر را تکذیب کرد. اما حالا وزیر بهداشت هم به این مساله اشاره می‌کند که شرایط بغرنجی را در پیش داریم. به هر حال به نظر می‌رسد اوضاع بحرانی‌تر خواهد شد و متاسفانه ما رکورد مردن را هم زده ایم. مسعود مردانی در این رابطه به تعادل می‌گوید: وضعیت اصلا خوب نیست. نمی‌دانم چرا مسوولان به توصیه‌های ستاد گوش نمی‌کنند و هر چه زودتر قرنطینه کامل را اعلام نمی‌کنند. تا زمانی که قرنطینه کامل اجرایی نشود باید منتظر مرگ و ابتلا افراد بیشتری باشیم. این آمارها دقیق نیستند، امروز که آمار 415 نفری اعلام شده باید حداقل آن را دو برابر کنیم. یعنی بیش از 800 مرگ در یک روز. این فاجعه است و اگر همین روند را ادامه دهیم به رقمی خیلی بیشتر خواهیم رسید.  او در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: مردم هم اصلا رعایت نمی‌کنند. همه فکر می‌کنند فقط دیگران مبتلا می‌شوند و آنها مصون هستند، این طرز فکر اشتباه است. در حال حاضر خطر تمامی افراد جامعه از هر سن و هر جنسی را تهدید می‌کند. افراد مسن‌تر بیشتر در معرض خطر هستند اما این دلیل نمی‌شود که جوان ترها یا بچه‌ها در امان باشند. از ابتدای پاییز تا کنون آمار ابتلا جوانان هم سیر صعودی داشته و حتی در بین آنها مرگ و میر هم بیشتر شده است. 

   شمارجانباختگان به 33 هزار و 714 نفر رسید

بر اساس آماری که که روز گذشته از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شد، 415 نفر طی 24 ساعت جان خود را از دست داده و نزدیک به 7هزار مبتلای جدید داشته ایم. این آمارها دقیق نیستند و به گفته مسوولان وقت وزارت بهداشت باید آنها را 2 تا 2و نیم برابر افزایش داد. به این ترتیب شاید عمق فاجعه را بیشتر درک کنیم.

سیما سادات لاری گفت: علاوه بر آمار مرگ و میر و ابتلا 2 هزار و 490 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 588 هزار و 648 نفر رسید. هر چند در این بین 467 هزار و 917 نفر بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند، اما همچنان 5 هزار و 12 نفر از این بیماران در وضعیت شدید بیماری و تحت مراقبت قرار دارند. از سوی دیگر تا کنون 4 میلیون و 821 هزار و 681 آزمایش تشخیص کووید 19 در کشور انجام شده است. 

 لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند. 

   افزایش نسبت فوتی‌ها در ایران

کرونا در حال تبدیل شدن به یک فاجعه بین المللی است و در این بین نسبت تعداد فوتی‌ها به مبتلایان در ایران نسبت به سایر نقاط جهان بیشتر است. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این مطلب می‌گوید: در صورت جدی تلقی نکردن این بیماری بعید نیست که به زودی به یک فاجعه در سطح بین الملل تبدیل شود. در حال حاضر بیش از نیمی از تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشور مربوط به تهران است؛ در حالی که طی 8 ماه گذشته 33هزار نفر از هموطنانمان را از دست داده ایم که طی جنگ تحمیلی سالانه 30 هزار نفر از هموطنانمان به درجه شهادت نائل می‌شدند. کرمی محمدی، با تاکید بر اینکه ستادهای مقابله با کرونا در مناطق باید به صورت فعال‌تری عمل کنند، می‌افزاید: ستادها باید مصوبات ستاد ملی کرونا و نیز شهرداری را در این خصوص کاملا رعایت کنند.

  جایی برای فرار نیست

نمی توانیم از فاجعه‌ای که در حال رخ دادن است فرار کنیم. اصلا جایی برای فرار وجود ندارد. تمام دنیا درگیر این ویروس وحشتناک هستند و هر کدام سعی می‌کنند با روش‌های خود آمار ابتلا و مرگ و میر را پایین بیاورند. البته بسیاری از کشورها از همان روزهای اول قوانین سختگیرانه‌ای را وضع کردند و تا جایی که توانستند مانع از بالا رفتن آمار مرگ و میر شدند، اما حالا دیگر مردم خیلی از کشورهای اروپایی و امریکایی هم از محدودیت‌ها خسته شده‌اند. 

دکتر علی ارجمند، متخصص بیماری‌های عفونی در این باره به تعادل می‌گوید: ایران از همان ابتدا هم راه را اشتباه رفت. اگر می‌توانستیم در ماه‌های اول محدودیت‌های سختگیرانه وضع کنیم حالا با این بحران مواجه نبودیم. آمار مرگ و میر با این شرایط به بیش از روزی هزار نفر هم خواهد رسید. متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها داغدارند و بسیاری دیگر منتظر بهبود عزیزانشان. از طرفی مگر دکترها و پرستارها چقدر توان دارند که یک سال تمام بدون مرخصی و استراحت در خدمت بیماران باشند. وضعیت در حال حاضر اصلا خوب نیست و متاسفانه نه تنها دولت که مردم هم همکاری نمی‌کنند. اگر حساب آن افرادی را که به دلیل مشکلات مالی مجبورند هر روز از خانه خارج شوند و به سر کار بیایند از بقیه جدا کنیم باز هم می‌بینیم که تعداد بی‌شماری از افراد بدون توجه به کرونا زندگی عادی خود را ادامه می‌دهند. کسی که ماشین چند صد میلیونی در خیابان تردد می‌کند و یا موقع تعطیلی راهی مسافرت می‌شود، نیازمند نیست و می‌تواند یک ماه در خانه بماند تا این زنجیره قطع شود. از سوی دیگر دولت هم آمار درستی از افراد بی بضاعت در اختیار ندارد و البته بودجه‌ای هم ندارد که بخواهد به این افراد کمک کند. در حالی که بسیاری از کشورها بودجه هنگفتی برای این دوران هزینه کردند در ایران خبری از این هزینه‌ها نبود. شرایط اقتصادی هم آنقدر وخیم است که دیگر هیچ کس نمی‌تواند به وعده‌ها و شعارها باور داشته باشد.  او در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مردم می‌گوید: اگر واقعا جان خود و عزیزانتان برای شما اهمیت دارد هر طور که شده حداقل برای 2 هفته از خانه بیرون نیایید. ویروس کرونا اگر به ریه‌های شما حمله کند، احتمال بهبودتان بسیار پایین می‌آید. در حال حاضر آلودگی هوا هم مزید بر علت شده و می‌تواند این بیماری را دو چندان خطرناک کند. در حال حاضر کودکان هم در معرض خطر هستند و والدین باید بیش از پیش به آنها توجه کنند و مانع از رفت و آمد آنها به بیرون از خانه شوند. متاسفانه در حال حاضر دیگر هیچ تخت مراقبت‌های ویژه‌ای برای بستری کردن بیمار جدید در بیمارستان‌ها باقی نمانده و خیلی از بیماران بدحال هم در اورژانس نگهداری می‌شوند تا زمانی که بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه جانش را از دست بدهد و یک تخت خالی شود. این شرایط کاملا واقعی است و مردم باید برای حفظ جانشان هم که شده این هشدارها را جدی بگیرند.

 

نظر شما