شناسهٔ خبر: 43620784 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

شایعه مبادله زندانیان ایران و آمریکا از سوی محمدجواد ظریف تکذیب شد

تکرار یک ادعا در آستانه انتخابات آمریکا

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی – محمدحسین روانبخش: با نزدیک شدن به پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و افزایش احتمال شکست دونالد ترامپ در این انتخابات، به نظر می‌رسد که تیم رسانه‌ای وی سعی دارد با انتشار شایعاتی تازه، نتیجه این انتخابات را – ولو به اندازه ای اندک – تغییر دهد. از جمله این شایعات این است که برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر مدعی شدند که دو جاسوس جنجالی در ایران به زودی با آمریکا تبادل خواهند شد. انتشار این خبر البته با واکنش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روبرو شد که تاکید کرد: این خبر صد در صد دروغ است.
ظریف در کنار این تکذیب، تصریح کرد: ما پیشنهاد مبادله جامع زندانیان طرفین را دادیم. ما در کشورهای مختلف به دستور آمریکا زندانی داریم و در خود آمریکا هم زندانی داریم، افرادی را نیز در ایالات متحده آمریکا داریم که حتی مدت محکومیت غیر قانونی آنها هم تمام شده اما آمریکایی‌ها مانع برگشتشان به ایران شدند.
وی افزود: بر همین اساس پیشنهاد کردیم که تمامی زندانیان دو طرف در همه جا مبادله شود و بر روی این موضوع تاکید داریم اما موضوع معامله دو جاسوس بازداشتی با آمریکا کذب 
محض است.
اشاره محمدجواد ظریف به سخنانی است که وی در شهریور ماه گذشته بیان کرده بود. وی در آن زمان در گفت‌وگویی مجازی با فرید زکریا در شورای روابط خارجه در نیویورک اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی تبادل کامل زندانیان را با ایالات متحده
 دارد.
ظریف در آن گفت‌وگو تصریح کرد: من پیشنهاد یک مبادله جهانی را داده بودم. ایرانیایی هستند که به دلیل جاسوسی نکردن برای آمریکا زندانی شده‌اند. ما حاضریم که تمام آن‌ها و کسانی که زندانی شده‌اند را مبادله کنیم.
سابقه شایعه گفت‌وگو بر سر زندانیان 
در اردیبهشت ماه گذشته موضوع مبادله دو زندانی ایرانی و آمریکایی با انتشار مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز بر سر زبان‌ها افتاد. این  روزنامه آمریکایی در آن زمان و در گزارشی مدعی مذاکره ایران و آمریکا برای تبادل زندانی شد. این روزنامه مدعی شده مذاکره برای تبادل مایکل وایت 48 ساله و یک پزشک ایرانی- آمریکایی با هویت نامشخص در 
جریان است.
پس از آن سخنگوی دولت اعلام کرد: «ما اعلام کردیم بدون هیچ پیش شرطی آمادگی تبادل برای همه زندانیان و گفت‌وگو برای این آزادی وجود دارد اما آمریکاست که تاکنون از پاسخ، خودداری 
کرده است.»
مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا البته در آن زمان هم موضوع جدیدی نبود. پیشتر در آذرماه سال 98 مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه زندانی در آمریکا، با ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی محبوس در ایران میان دو کشور مبادله شده بودند. 
پیش از انتشار مقاله نیویورک تایمز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری اعلام کرد دولت سوئیس به‌عنوان حافظ منافع  آمریکا در جمهوری اسلامی ایران، از مقامات ایران درخواست کرده است که با تمدید مرخصی زندانیان آمریکایی- که به‌دلایل بشردوستانه و با موافقت مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران در مرخصی به‌سر می‌برند- موافقت کنند.
وی در ادامه از تلاش‌های دولت سوئیس برای تمدید مرخصی تنی چند از اتباع آمریکایی زندانی در ایران تشکر کرد. همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، گزارش مجله تایم درباره آمادگی ایران برای مبادله زندانی با آمریکا را در توییتر بازنشر کرد؛ که همین موضوع شائبه تبلیغاتی بودن این خبر را بیشتر کرد. 
یک ماه پس از آن سیروس عسگری، دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا آزاد شد اما پس از این آزادی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که آزادی «سیروس عسگری»، دانشمند ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا در قالب مبادله زندانی با ایران نبوده است.
همزمان سید عباس موسوی سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران ادعاهای مطرح‌شده درباره تبادل سیروس عسگری با متهمان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را رد کرد و گفت آزادی دانشمند ایرانی پس از تبرئه ایشان از اتهامات صورت گرفته است. 
موسوی عنوان کرد که عسگری با رایزنی‌های دیپلماتیک و تلاش دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و نمایندگی دائم ایران در نیویورک، از اتهامات واهی تبرئه و آزاد شده است.
 

نظر شما