شناسهٔ خبر: 43619922 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استاندار قم: برخی محدودیت‌ها در بوستان‌های قم برداشته‌ شد

گروه استان‌ها ـ استاندار قم گفت: برخی محدودیت‌ها در بوستان‌ها برداشته‌شده اما طبق پروتکل‌ها و با همراهی مدیریت شهری باید به ترویج و توسعه ورزش همگانی پرداخت تا سلامت مردم حفظ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، بهرام سرمست امروز در جلسه شورای ورزش همگانی استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، اظهار داشت: شکل‌گیری این جلسه برای ورزش همگانی اهمیت زیادی دارد و باید با هم‌افزایی بتوان آن را توسعه بخشید.

استاندار قم افزود: ورزش همگانی پایه ورزش قهرمانی و سبب نشاط اجتماعی و سلامت جامعه است و بی‌ارتباط با حفظ سلامتی در شرایط کرونایی نیست و بر اساس دستورالعمل‌ها باید ورزش همگانی را با شرایط فعلی تطبیق دهیم و برنامه‌های توسعه ورزش همگانی بر اساس دوران کرونایی بروز شود.

وی بیان کرد: همچنین بخش‌نامه‌ها و مصوبات نیز باید طبق مقتضیات استانی باشد و با اظهارنظرهای کارشناسی تدوین شود و سهم و رسالت دستگاه‌های اجرایی را نیز مشخص کرد.

سرمست عنوان کرد: برخی محدودیت‌ها در بوستان‌ها برداشته‌شده اما طبق پروتکل‌ها و با همراهی مدیریت شهری باید به ترویج و توسعه ورزش همگانی پرداخت تا سلامت مردم حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: مبلمان شهری به سمت توسعه ورزش همگانی پیش رود، با توجه به اهمیت ورزش معلولان و جانبازان نیز باید مناسب‌سازی بوستان‌ها و اماکن عمومی برای حضور جانبازان و معلولین در دستور کار قرار بگیرد چراکه مناسب‌سازی مبلمان شهری یک ضرورت و نشانه توسعه‌یافتگی شهر است.

استاندار قم با تصریح کرد: در این جلسه کلیات طرح حمایت از ورزش همگانی جانبازان و معلولین تصویب می‌شود و نحوه اجرایی شدن آن را مورد پیگیری جدی قرار می‌دهیم.

وی در مورد طرح غربالگری چاقی در جهت حفظ سلامت شهروندان نیز خاطرنشان کرد: برخی از خانواده‌های سنتی ممکن است چاقی را نشانه سلامت بدانند، چنین نگرشی در حال اصلاح است و باید مقابله با چاقی را در سطح استان اجرایی و برنامه‌های راهبردی آن را بومی‌سازی کنیم.

سرمست گفت: محوریت هدف ما در مقابله با اضافه‌وزن و چاقی، آموزش‌وپرورش است، بی‌تحرکی خطر زیادی برای کودکان و نوجوانان و جوانان دارد و تعداد کثیری از این قشر در مجموعه آموزش‌وپرورش در حال تحصیل هستند و جامعه هدف گسترده‌ای را شکل می‌دهند.

وی بیان کرد: باید این برنامه‌ها با محوریت آموزش‌وپرورش انجام شود و دستگاه‌های اجرایی نیز در حوزه غربالگری و کنترل چاقی ، آموزش‌وپرورش را حمایت کنند.

استاندار قم عنوان کرد: برای کودکان و سالمندان و کارمندان و سایر اقشار نیز باید برنامه‌ریزی شود و می‌توان از دستگاه‌های اجرایی وادارات آغاز کرد، یکی از برنامه‌های مهم جایگزینی کشمش و خرما به‌جای قند و شکر است.

هدف‌گذاری ورزش همگانی در قم، پوشش 35 درصد جمعیت تا سال 1400 است

‌رسول منعم مدیرکل ورزش و جوانان استان قم نیز  اظهار داشت: ورزش اهمیت زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های جسمی و روحی و آسیب‌های اجتماعی دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم افزود: توجه به امر ورزش مورد تأکید مسئولان نظام ازجمله رهبر معظم انقلاب است و دراین‌باره نسبت به فراگیر شدن ورزش همگانی آحاد جامعه به‌عنوان عاملی مهم در نشاط و سلامتی توصیه فرموده‌اند.

وی بیان کرد: به‌منظور توسعه و گسترش ورزش و نهادینه کردن ورزش همگانی در جامعه و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی، شورای ورزش همگانی با حضور 17 نهاد و دستگاه در کشور و توسط وزیر وقت شکل گرفت و در استان‌ها نیز با ریاست استاندار و دبیری اداره کل ورزش و جوانان تشکیل می‌شود و اهدافی را دنبال می‌کند.

منعم عنوان کرد: در جهت ضرورت استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرای استان، کمیته‌های 5 گانه ذیل شورا تشکیل‌شده است و کمیته تخصصی توسعه ورزش همگانی و توسعه ورزش بانوان و توسعه درون محلی و روستایی و عشایری و توسعه مساجد و محلات فعال‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه ورزش همگانی متناسب با نیاز جامعه دارای اهمیت زیادی است، تصویب سندی در افزایش نشاط و شادابی و تحرک، پاسخگویی شفاف به نیازهای جامعه است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم تصریح کرد: جمعیت فعال در ورزش همگانی قم 270 هزار نفر در میان اقشار مختلف برآورد شد که 21 درصد از جمعیت را شکل می‌داد و امروز هدف کلی 34 درصد از جمعیت کل استان است.

وی گفت: هدف‌گذاری ورزش همگانی در قم، پوشش 35 درصد جمعیت تا سال 1400 است و برای افزایش آمار باید سهمی را برای دستگاه‌ها در نظر گرفت و از فضاهای مناسب در ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیز درزمینهٔ توسعه ورزش همگانی استفاده کنیم.

منعم افزود: رویدادهای جمعی و ورزش همگانی و برنامه‌های ورزش صبحگاهی هر یک می‌تواند سهمی مهم در توسعه شاخص‌های استانی باشد، دراین‌باره صداوسیما و رسانه نقش مهمی در ترویج ورزش همگانی دارد.

وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم در دوران کرونایی، توسعه ورزش همگانی از طریق فضای مجازی است و باید بتوان با نهادینه کردن ورزش همگانی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در مجازی و از طریق رسانه، جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرارداد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم در ترویج ورزش همگانی آموزش‌وپرورش است و باید دراین‌باره تدابیری را اتخاذ کرد.

انتهای پیام/457/ش

نظر شما