شناسهٔ خبر: 43619868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته سیاسی ایمنا؛

ماموریت انتخاباتی مجمع روحانیون مبارز

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

امیری: گمان نمی‌کنم کسی در دولت خواسته باشد در حوزه زنان رویکردی غرب مابانه داشته باشد

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور روز سه شنبه در دیدار با فراکسیون زنان مجلس افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌ها و امتیازات جامعه ایرانی اهمیت دادن به جایگاه خانواده است. خانواده اصلی است که تاکید نظام دینی و جمهوری اسلامی و رهبران ما بر اهمیت آن بوده است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: هیات وزیران اساساً به نوعی با رای مجلس مشروعیت پیدا می‌کند و در طول تشکیل دولت مجلس در حوزه وظایف نظارت دارد و تقنین بخش قابل توجهی از اختیارات و وظایفی است که مجلس شورای اسلامی دارد که انجام این وظایف و اختیارات می تواند مثمرثمر و گره‌گشا باشد.

امیری افزود: یکی از قدرت‌های مجلس که به آن کمتر توجه می شود قدرت فضاسازی مجلس است. تریبون مجلس بسیار مهم است و بخشی از ایجاد فرهنگ در جامعه از طریق همین تریبون مجلس اتفاق می‌افتد. تربیون مجلس و نمایندگان مجلس تنها تریبونی است که در آن هیچ محدویتی برای هر نوع اظهارنظر نسبت به مسائل کشور وجود ندارد. نمایندگان در اظهارنظر در راستای وظایف قانون‌گذاری کاملاً آزاد هستند. لذا تریبون مجلس می تواند بخشی از مسائل مربوط به حقوق زنان که ریشه فرهنگی دارد را اصلاح کند.

وی ضمن اشاره به دغدغه‌هائی که مطرح شد ادامه داد: بخشی از مشکلاتی که وجود دارد به خاطر مشغله خیلی زیادی است که بخش هایی از دولت به خصوص در شرایط تحریم و از سال گذشته هم کرونا به آن اضافه شده با آن مواجهه است. این مشکلات موجب شده که اولویت‌ها در کشور و در دولت در برخی موارد تغییر کند و پرداختن به بعضی از ضرورت‌ها در مقطع کوتاهی کمرنگ شود بنابراین بخشی از کارهای نشده ناشی از این مشغله‌ها که شرایط محیطی و بیرونی تحمیل نموده است می باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور یادآور شد: گمان نمی کنم کسی در دولت خواسته باشد در حوزه زنان و خانواده رویکردی غرب مابانه داشته باشد و در این حوزه رویکرد توام با محوریت آموزه های اسلامی و فرهنگ ایرانی‌مان بارها در برنامه‌های دستگاه‌های متولی این امر متجلی شده است.

وی بر نگاه باورمند شخص رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید جهت انتصاب مدیران زن در راستای بهره‌مندی همه جانبه از توانمندی آنها در فرآیند توسعه تاکید کرده‌اند و افزوده‌اند: اگر وضعیت مطلوب در این حوزه محقق نشده است، ریشه در مباحث فرهنگی دارد که باید به حل آن پرداخت و تریبون مجلس در این حوزه می تواند به خوبی نقش آفرین باشد.

امیری افزود: دولت ضمن ضرورت توجه به حضور زنان در حوزه اجتماعی و مدیریتی تاکید بر توجه به تحقق سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه جمعیت و خانواده دارد.

لیست خانه‌های خالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز (چهارشنبه ۷ آبان‌ماه) در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون ساماندهی بازار مسکن و طرح ملی مسکن، گفت: روندی که مردم حساب باز می‌کنند و پول به حساب واریز می‌کنند سرعت گرفته است و با اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که شده، ما در دو گروه اصلی مردم را تعیین تکلیف کردیم.

وی افزود: یک گروه آنهایی که زمین در اختیارشان قرار گرفت و در مجموع ۱۳۵ هزار نفر هستند که در زمین‌هایشان در حال ساخت هستند و یا در حال تحویل گرفتن زمین هستند. ۲۶۵ هزار نفر نیز به پروژه‌ها معرفی شدند و در حال معرفی هستند و بعد از اینکه پرونده تشکیل می‌دهند، به پروژه متصل می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خانه‌های بخشی از این افراد ساخته و تحویل داده شده است، تصریح کرد: حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحدی که افتتاح شد از همین نوع است و امیدواریم برای باقی‌مانده واحدها هم مردم پرداخت‌های خودشان را به موقع انجام دهند تا سازنده بتواند پروژه را تکمیل کند و در زمان‌بندی تعیین شده، خانه‌ها را به ۴۰۰ هزار نفری که متعهد هستیم تحویل دهیم.

اسلامی در پایان تاکید کرد: سامانه جامع املاک و اسکان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بارگذاری شد و در دو مرحله لیست خانه‌های خالی را از طریق سیستم به سازمان امور مالیاتی ارسال کردیم. از نظر ما لیستی که ارائه شده یک لیست پالایش شده است.

مشی رهبری، تعامل قوا

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی دراین‌باره می‌گوید: نمایندگان مجلس یازدهم دو رویکرد دارند؛ یک دسته از آنان معتقدند همه مشکلات کشور به دلیل عملکرد دولت روحانی است و تا تغییر نکند مشکلات حل نمی‌شود. دسته دوم معتقد است اگرچه دولت نقاط ضعفی دارد اما با توجه به شرایط کنونی کشور، بحران‌ کرونا و تحریم‌ها باید قوای حاکم برکشور با تعامل و هم‌افزایی با یکدیگر و ارائه راهکار، ضعف‌ها را جبران کنند.

ترقی ادامه می‌دهد: همچنان که رهبری نیز با همین نوع رویکرد، در موقع بحران کرونا همه مجموعه‌های زیرمجموعه خود اعم از سپاه را در خدمت کنترل کرونا قرار داد.

او همچنین معتقد است، با این نوع رویکرد یعنی هم‌افزایی و تعامل قوا که مورد تأکید و توصیه رهبری نیز هست، مردم آسیب کمتری می‌بینند و مشکلات زودتر حل می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد مجلسی‌ها و نخبگان سیاسی باید این خط‌مشی را سرمشق خود قرار دهند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه می‌افزاید: برخی از نمایندگان مجلس باید بدانند که برخوردهای حذفی، تند و اهانت‌آمیز درست نیست و باید از آن پرهیز کنند؛ به ویژه در شرایط کنونی که تحریم‌ها و بحران کرونا مشکلات کشور را دوچندان کرده و مردم نگران وضعیت خود هستند، نباید سطح تنش‌های سیاسی در کشور بالا باشد.

از نظر قانونی و شرعی منعی برای ریاست جمهوری زنان در انتخابات وجود ندارد

فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ایران در آینده رئیس‌جمهور زن داشته باشد، گفت: هر چیزی ممکن است به شرطی که باور و اراده جدی وجود داشته باشد.

صحبت آقای کدخدایی درباره کاندیداتوری زنان بار اول نیست، در گذشته نیز اشاره‌ای به این موضوع داشته‌اند. از نظر قانونی، شرعی و عرفی منعی برای ریاست جمهوری زنان در انتخابات وجود ندارد.

به شرط آنکه حرف‌های اخیر آقای کدخدایی مانور تبلیغاتی نباشد. بسیاری معتقدند به دلیل کاهش مشارکت در انتخابات اخیر، طرح کاندیداتوری زنان سیاستی برای کشاندن مردم به پای صندوق‌های رای است، اگر چنین نیست، شورای نگهبان باید گفته‌های شفاهی سخنگو خود را براساس قوانین و آئین‌نامه‌ها تبدیل به تفسیری رسمی، حقوقی و قانونی بکند تا نهادینه و ماندگار بشود.

اینکه ما بتوانیم در آینده رئیس‌جمهور زن داشته باشیم که بحث دیگری است بستگی به رای مردم دارد. کشورهای اندکی در دنیا هستند که رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر زن دارند.

نکته بعدی شرکت در انتخابات است، اینکه مردم رای خواهند داد یا نه، باید دید شرایط در آینده چگونه خواهد شد. برای نمونه سیاست من در انتخابات قبلی این بود که رای ندهم و در چندین مصاحبه گفتم دلیلی برای رای دادن وجود ندارد. همان‌ موقع گفتم به عنوان یک استراتژی نباید رای داد نه به دلیل ناامیدی از شرایط کشور، اگر با همین سیاست‌ها و همین شرایط پیش برویم بازهم دلیلی برای رای دادن وجود ندارد.

اینکه ما دنبال تفسیر رسمی شورای نگهبان در این خصوص هستیم، یک طرف ماجرا است و اینکه در انتخابات آتی شرکت کنیم طرف دیگر. زنان زیادی شرایط رئیس‌جمهور شدن را فارغ از تأیید صلاحیت شورای نگهبان دارند. خانم ابتکار، خانم وحید دستجردی، خانم‌هایی که چندین دوره نماینده مجلس بودند و یا کار در سطح معاون وزیر را تجربه کرده‌اند.

صدور تفسیر رسمی و حقوقی شورای نگهبان در حال حاضر مدنظر است و لذا این موضوع در این مرحله فراجناحی است. نکته مثبت این است که درباره این موضوع هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب وارد شده‌اند. انتخابات هم که بحث خودش را دارد و ارتباطی به این موضوع ندارد.

مجمع روحانیون میدان‌داری می کند؟

محمدعلی ابطحی عضو جامعه روحانیون مبارز درباره جلسه اخیر تشکل خود به جماران توضیح داده است: «مجمع مدت هاست که جلسات نوبه ای دو هفته ای مربوط به بحث انتخابات را از طریق اسکایپ و فضای مجازی دنبال می کند. اما بعد از بیانیه آیت الله موسوی خوئینی ها این موضوع جدی تر دنبال شد و نظرات مختلف بر اساس محورهای این بیانیه مطرح شد.»

ابطحی در توضیحات خود به فضای حاکم بر بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان اشاره می کند و می گوید که مجمع روحانیون با علم به فضای موجود فعال شده است. به بیان او «در جلسه هم بحث شد که آنچه به چشم می آید روندی نیست که اتفاق جدیدی بیفتد و احتمالاً انتخابات ریاست جمهوری بر اساس همان حداقل آرا و حداقل کاندیداهای مطلوب پیش می رود. ولی از باب اینکه ما حتماً مسیر واقعی رسیدن به رأی مردم را طی کنیم، بحث این مطرح بود که شاید ضرورت نداشته باشد گذشته را قضاوت کنیم و نیاز دارد که به آینده هم نگاه کنیم، گرچه از نظر تحلیلی باور ما این است که اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.»

او ادامه می‌دهد: «به همین دلیل مجموعه ای تشکیل شده که بررسی کنیم با چه طرح هایی می توانیم در انتخابات ورود کنیم و ببینیم که آیا طرح هایی وجود دارد که مردم حس کنند با مشارکتشان می توانند تغییر جدی ایجاد کنند؟»

آسمان ایران خط قرمز ما است

امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد در بازدید از مرز اصلان‌دوز با بیان اینکه آسمان ایران اسلامی خط قرمز ما است اظهار کرد: آسمان کشور در تمامی نقاط چه در نقطه صفر مرزی و چه در عمق خاک ایران مقدس است و همه جا به یک حالت حفظ و حراست می‌شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیای ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در مرز اصلان‌دوز هم همچون ۳ هزار و ۷۰۰ نقطه پدافندی که نیروی پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد بهترین و مجهزترین پدافندهای هوایی مستقر شده است.

صباحی فرد با بیان اینکه نیروهای پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت شبانه‌روزی و بدون وقفه آسمان کشور را رصد و پایش می‌کنند و از این بابت به مردم ایران اطمینان می‌دهیم.

وی در توصیه‌هایی به مرزنشینان استان اردبیل گفت: از مرزنشینان می‌خواهیم همچون دوران هشت سال دفاع مقدس سعه صدر و بردباری داشته باشند چرا که ما تخلف، تعددی و تجاوز به آسمان کشور را بر نمی‌تابیم و این را در جای‌های دیگر به اثبات رسانده‌ایم.

نظر شما