شناسهٔ خبر: 43619775 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آیت الله حسینی قزوینی:مراقب باشیم که با سخنان خود، آبروی افراد را نبریم

صاحب‌خبر -

شفقنا- تولیت حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران که در کلاس اخلاق هفته گذشته بر حفظ حرمت مراجع تقلید و بزرگان تأکید کرده بود، مجددا روی این مهم تأکید کرد و گفت: طبق روایات، کسی که به آبروی یک مؤمن خدشه وارد کند و باعث شود با آن بازی شود، خداوند آن فرد را از ولایت خود خارج می کند و داخل ولایت شیطان می کند تا حدی که خود شیطان هم آن فرد خطاکار را قبول نمی کند.

به گزارش خبرنگار شفقنا، آیت الله سیدمحمد حسینی قزوینی در جلسه درس اخلاق خود که به صورت مجازی برای اساتید و طلاب حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم به بالاترین درجات کمالات انسانی برسیم، باید سعی کنیم در زندگی مان تا حد ممکن گناه و معصیتی صورت نگیرد.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه اضافه کرد: مادامی که فردی در زندگی خود آلوده به گناهان از جمله گناه غیبت و تمسخر دیگران یا گناهان دیگر باشد، نه ذکر او برای خدا، ذکر واقعی است و نه این که می تواند مسیر الی الله را به درستی طی کند؛ چرا که اولین شرط طی کردن مسیر کمال انسانی، مراقبت انسان بر رفتار و اعمال خویش است.

تولیت حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با بیان این که علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به سؤال یکی از شاگردان خود که پرسیده بود شرط رسیدن به مراحل بالای کمال انسانی چیست؟ گفته بودند مراقبت از نفس، گفت: یعنی هر روز که ما از خواب بر می خیزیم، باید مراقب اعمال ظاهری و باطنی خود باشیم؛ مراقب چشم، گوش، زبان و … که از آنها خطا سر نزند همچنین  ، باید مراقب باشیم که فکر و قلب ما آلوده به گناه نشود و افکار بد را به جان و قلب خود راه ندهیم.

*خلاصه تقوا

آیت الله حسینی قزوینی با اشاره به آیات دوم و سوم سوره طلاق، و با بیان این که خلاصه تقوا یعنی عمل به واجبات و ترک محرمات، گفت: طبق وعده خداوند، کسی که تقوا داشته باشد، راه نجات از هر مشکلی برای او قرار داده خواهد شد و روزی من حیث لایحتسب نصیب او خواهد شد.

مدیر شبکه تلویزیونی ولیعصر(عج) در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه ۱۲۴ سوره طه، گفت: هر کس از یاد خدا اعراض کرده و آن را نادیده بگیرد،  در دنیا زندگی سختی برای او خواهد بود و در آخرت هم به صورت نابینا محشور می شود.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه با تأکید مجدد بر در نظر گرفتن یاد خدا در همه امور زندگی گفت: طبق تأکیدات قرآن کریم، هر ملتی که خداوند به آن ها برکات و نعمت های خاصی عطا کرده، اگر از یاد خدا اعراض کنند، خداوند برکات و نعمات خاص خود را از آن ملت سلب خواهد کرد.

آیت الله حسینی قزوینی با اشاره به سخنانی از مرحوم بهاری مبنی بر این که تقوا اساس کمالات در زندگی مقربان درگاه الهی است گفتند: استاد بزرگ علم اخلاق مرحوم شیخ محمد بهاری می فرماید: کسی که می خواهد متقی باشد، باید چند امر را رعایت کند. اول ترک گناهان که پایه ی تقوی و اساس دنیا و آخرت بر آن بنا شده است و مقربین درگاه خداوند متعال به چیزی بالاتر و بهتر از آن تقرب نجستند. از این جاست که حضرت موسی از حضرت خضر سؤال می کند که چه کرده ای که من مأمور شدم از تو تعلّم کنم؟ خضر فرمود: به ترک معصیت.

احوالات خاص محدث قمی بعنوان الگوی روحانیون

در احوالات محدث قمی(ره) آمده است که در فصل تابستان ، در مشهد مقدس مسجد گوهرشاد نماز جماعت می خواندند روز نماز جماعت ظهر را خواندند ولی  از خواندن نماز جماعت عصر صرف نظر کرده و به طرف منزل حرکت کردند و وقتی هم که از او علت این کار را پرسیدند گفت که وقتی در رکوع نماز ظهر صدای یا الله از آخر مسجد شنیدم ، متوجه شدم که جمعیت زیادی پشت سرم نماز می خوانند و یک لحظه از این اتفاق خیلی خوشحال شدم و در دلم گذشت که جمعیت زیادی پشت سر نماز می خوانند؛ فهمیدم تمام این نماز به صورت خالص برای خدا نبوده و لذا از خواندن نماز جماعت عصر منصرف شدم؛ حالا ما باید بدانیم که بزرگان ما اینچنین مراقب اعمال و رفتار خود بودند و ما باید چنین افرادی را الگوی خود قرار دهیم.

تولیت حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران اضافه کرد: همچنین مرحوم محدث قمی کتاب منازل الآخره را نوشته که حقیقتا مطالعه این کتاب، انسان را از وابستگی به دنیا کم و از سوی دیگر اخلاص انسان نسبت به خداوند متعال را بالا می برد و باعث می شود که انسان نسبت به گناه و معصیت، دقت بیشتری داشته باشد و از انجام آن ها تا حد زیادی خود داری کند؛

محدث قمی برای فرزند بزرگش نقل کرده است که: وقتی کتاب منازل الاخره را تألیف و چاپ کردم و به قم آمده به دست شیخ عبدالرزاق مسأله گو افتاد. مرحوم پدرم کربلایی محمدرضا از علاقه مندان شیخ عبدالرزاق بود و هر روز در مجلس او حاضر می شد. شیخ عبدالرزاق روزها کتاب منازل الاخره را گشوده و برای مستمعین می خواند.

یک روز پدرم به خانه آمد و گفت: ای شیخ عباس! کاش مثل این مسأله گو می شدی و می توانستی منبر بروی و این کتاب را که امروز برای ما خواند، بخوانی. چند بار خواستم بگویم که آن کتاب از آثار و تألیفات من است، اما هر بار خودداری کردم و چیزی نگفتم. فقط عرض کردم: دعا بفرمایید که خداوند توفیقی مرحمت فرماید.

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: با توجه به آیه سوم سوره طلاق {قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا} خداوند برای هر کار و هر چیز اندازه و حسابى قرار داده است همانگونه که انسان برای سیر شدن غذا بخورد و برای  سیراب شدن باید آب بنوشد، برای رسیدن به مقامات بالای کمالات انسانی، باید تقوا پیشه کند و اصل اساسی تقوا داشتن هم، گناه نکردن است؛ البته برای طلاب نباید فقط بحث گناه نکردن باشد بلکه باید بگوییم حتی عمل مکروه بلکه بالا تر از آن عمل به مباح هم نباید از سوی یک طلبه علوم دینی صورت گیرد.

*اثرات گناه در زندگی

آیت الله حسینی قزوینی با بیان این که طبق روایاتی از امام صادق(ع) هر عملی که از ما انسان ها سر می زند، بر زندگی مان اثر وضعی دارد، گفت: امام باقر(ع) هم فرموده اند که وقتی بنده ای گناه می کند، روزی های خاص او قطع می شود : إِنَّ الْعَبْدَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُزْوَى عَنْهُ الرِّزْقُ . الکافی ج : ۲ ص  ۲۷۰ ح ۸.

و در روایت دیگری می بینیم که گناه باعث می شود تا دعاهای مستجاب و حاجتهای قبول شده ما به ما نرسد.

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْعَبْدَ یَسْأَلُ اللَّهَ الْحَاجَهَ فَیَکُونُ مِنْ شَأْنِهِ قَضَاؤُهَا إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ أَوْ إِلَى وَقْتٍ بَطِی‏ءٍ فَیُذْنِبُ الْعَبْدُ ذَنْباً فَیَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى لِلْمَلَکِ لَا تَقْضِ حَاجَتَهُ وَاحْرِمْهُ إِیَّاهَا فَإِنَّهُ تَعَرَّضَ لِسَخَطِی وَاسْتَوْجَبَ الْحِرْمَانَ مِنِّی .

الکافی ج  ۲ ص ۲۷۱ ح ۱۴.

امام صادق هم در روایت دیگری می فرمایند که خدا هیچ نعمتی را که به انسان می دهد، پس نمی گیرد مگر به سبب گناهانی که انجام می دهد؛

قال الصادق علیه السلام مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَهً فَسَلَبَهَا إِیَّاهُ حَتَّى یُذْنِبَ ذَنْباً یَسْتَحِقُّ بِذَلِکَ السَّلْبَ

الکافی ج  ۲ ص ۲۷۴ ح ۲۴.

و این واقعا درد بزرگی است که انسان به خاطر انجام گناهانی، از حاجت قبول شده، محروم شود.

مدیر شبکه تلویزیونی ولیعصر(عج) گفت: در روایت موثقی داریم که اگر گناهی به ذهن مان می آید انجام ندهیم که چه بسا آن گناه، از دسته آن گناهانی باشد که خداوند بعد از انجام آن گناه بگوید قسم به عزت و جلالم که هرگز این بنده را نخواهم بخشید و ما نمی دانیم آن گناه، کدام است:

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ هَمَّ بِسَیِّئَهٍ فَلَا یَعْمَلْهَا فَإِنَّهُ رُبَّمَا عَمِلَ الْعَبْدُ السَّیِّئَهَ فَیَرَاهُ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَتَعَالَى فَیَقُولُ وَعِزَّتِی وَجَلَالِی لَا أَغْفِرُ لَکَ بَعْدَ ذَلِکَ أَبَداً .

الکافی ج  ۲ ص ۲۷۲ ح ۱۷.

وی اضافه کرد: ما باید مراقب باشیم که اگر حتی فکر گناه به ذهن مان رسید، به شدت با آن مبارزه کنیم و بدانیم که این کار جهاد اکبر است که از حضور در جبهه جنگ که جهاد اصغر محسوب می شود، با ارزش تر است.

*بدترین شکنجه جهنم، بوی تعفن عالم بی عمل

آیت الله حسینی قزوینی یادآور شد: یکی از بدترین شکنجه های فرد گناهکار در آخرت این است که وی به خاطر یک گناه یکصد سال در جهنم و در حال عذاب شدن است اما ببیند که خانواده و آشنایان او در بهشت از نعمات الهی بهره مند هستند و این اتفاق حتی از خود عذاب جهنم هم دردآور تر است:

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ | إِنَّ الْعَبْدَ لَیُحْبَسُ عَلَى ذَنْبٍ مِنْ ذُنُوبِهِ مِائَهَ عَامٍ وَإِنَّهُ لَیَنْظُرُ إِلَى أَزْوَاجِهِ فِی الْجَنَّهِ یَتَنَعَّمْنَ

الکافی ج  ۲ ص ۲۷۲ ح۱۹.

همچنین این عذاب برای عالمانی هم خواهد بود که در بالای منبر مردم را به خدا دعوت می کنند اما خودشان عامل به آن توصیه ها نبودند؛  و در قیامت بالاترین شکنجه برای عالمی است که در دنیا به توصیه های خودش به مردم عمل نکرده و می بیند که مردم با توصیه های او به بهشت رفتند اما خودش در جهنم است و جدای از این، بوی تعفن این فرد حتی از عذاب آتش هم سخت تر است.

عن أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یُحَدِّثُ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وآله: … وإِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَیَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِیحِ الْعَالِمِ التَّارِکِ لِعِلْمِه وإِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَهً وحَسْرَهً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّه فَاسْتَجَابَ لَه وقَبِلَ مِنْه فَأَطَاعَ اللَّه فَأَدْخَلَه اللَّه الْجَنَّهَ وأَدْخَلَ الدَّاعِیَ النَّارَ بِتَرْکِه عِلْمَه.

الکافی  ج ۱ ص ۴۴.

امام خمینی در یکی از سخنرانی ها فرمودند: در روایات هست که آخوند فاسد و ملّای فاسد در جهنم از بوی تعفّنش اهل جهنم در عذاب هستند.

صحیفه امام – ج ۱۰ – ص ۲۷۸

*مراقب بلاهایی باشیم که به ذهنمان نمی آید

این استاد خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام هشتم شیعیان امام رضا(ع) گفت: اگر انسان گناهانی جدید که تا کنون کسی مرتکب نشده را انجام دهد، خداوند آن انسان را به بلایی گرفتار می کند که تا کنون به ذهن هیچ انسانی نیامده است؛ و لذا همواره باید مراقب کارهای خودمان باشیم.

عن الرِّضَا علیه السلام قال: کُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ.

الکافی ج  ۲ ص ۲۷۵ ح ۲۹.

*نتایج بسیار سخت بازی با آبروی برادر دینی

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به روایتی در کتاب بحارالانوار، گفت: روایتی در این کتاب که روی زندگی من خیلی اثر گذاشت این بود که وقتی انسان جمله ای می گوید که با آن جمله، با آبروی برادر دینی اش خدشه دار شده و با آن بازی شود، خداوند آن فرد را از ولایت خود خارج می کند تا حدی که خود شیطان هم آن فرد خطاکار را قبول نمی کند؛

عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّه × مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَایَهً یُرِیدُ بِهَا شَیْنَه وهَدْمَ مُرُوءَتِه لِیَسْقُطَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ أَخْرَجَه اللَّه مِنْ وَلَایَتِه إِلَى وَلَایَهِ الشَّیْطَانِ فَلَا یَقْبَلُه الشَّیْطَانُ.

الکافی  ج ۲ ص ۳۵۸.

بنابراین ما بعنوان طلاب و روحانیون که ممکن است منبرهایی در اختیارمان باشد، باید مراقب باشیم که با حرف ها و سخنان خود، آبروی افراد اعم از مردم عادی یا مسئولان را نبریم و البته همینطور در جلسات داخلی خود، برای علما و مراجع تقلید، حرف نادرستی نزده و برای ایشان تعیین تکلیف نکنیم، چرا که این کارها برای سرنوشت انسان خیلی خطرناک است و طبق فرمایش امام خمینی(ره) در نجف اشرف، هر کس غیبت یک مرجع تقلید کند، دست او از رشته ولایت اهل بیت(ع) قطع خواهد شد.

آیت الله حسینی قزوینی با بیان این که عبودیت خداوند و گناه نکردن، راه رسیدن به مقام قرب الهی است، گفت: ما بعنوان طلاب و روحانی و مبلغ علوم دینی، نه تنها نباید گناه کنیم، بلکه باید خود را به گونه ای بسازیم که از سوی ما اعمال مکروه هم صورت نگیرد و در درجه بعد، عمل مباح هم انجام ندهیم و همه اعمال ما پیوسته برای رضای خداوند باشد؛ یعنی حتی اگر می خواهیم بخوابیم و چیزی بخوریم، بگوییم خدایا این کارها را برای تقویت جسم و ایجاد توانایی در خودم برای انجام بندگی تو انجام می دهم.

تولیت حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با بیان این که خداوند اجابتش را در دعا و غضبش را در گناهان قرار داده است، گفت: ترک گناه در  روایات داریم که ترک گناه دو هزار رکعت نماز مستحبی افضل است.

قال الصادق علیه السلام: تَرْکُ لُقْمَهِ حَرَامٍ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی مِنْ صَلَاهِ أَلْفَیْ رَکْعَهٍ تَطَوُّعا؛

بحار الأنوار ج ۹۰ ص ۳۷۳.

و بهترین راه گناه نکردن هم تقویت ایمان و این که احساس کنیم خداوند همواره ما را می بیند و شاهد اعمال و رفتار ماست؛ توضیح بیشتر این همان طوری  که ما جلوی یک بچه ۳ یا ۴ ساله هم  کار نادرتست انجام نمی کنیم چون می دانیم او کار ما را می بیند اما اگر خدا را هم به اندازه همان بچه کوچک، ناظر بر اعمال و رفتار خود ببینیم، قطعا تا حد زیادی فکر گناه به سر ما نخواهد زد.

نظر شما