شناسهٔ خبر: 43619420 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار اسفراین: پست‌بانک در مسیر سرمایه‌گذاران سنگ‌اندازی می‌کند

بجنورد - ایرنا - فرماندار اسفراین با انتقاد از عملکرد پست بانک خراسان شمالی، گفت: این بانک با تعلل و سنگ‌اندازی در مسیر اعطای تسهیلات به طرح‌های سرمایه‌گذاری این شهرستان، موجب معطلی و سرگردانی دوساله سرمایه‌گذاران و تضرر آنان شده است.

صاحب‌خبر -

طاهر رستمی، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان اسفراین چندین پروژه اشتغالزا در حوزه های مختلف داشته که با خلف وعده و سنگ اندازی های پست بانک به نتیجه نرسیده است.
وی یکی از این پروژه های اشتغالزای شهرستان را طرح تولید کفپوش های بیمارستانی در شهرک بام ذکر کرد و افزود: این طرح که نیاز و ضرورت این روزهای کشور است توسط سرمایه گذار بخش خصوص از ۲ سال گذشته پیگیری و کلیه مراحل پذیرش طرح در کارکردهای اشتغال و سرمایه شهرستان، استان و کشور طی شده و برای دریافت ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به پست بانک ارجاع داده شده، اما بانک عامل تاکنون از پرداخت تسهیلات به بهانه های مختلف شانه خالی کرده‌است.

وی با انتقاد شدید از رویه پست بانک استان در پرداخت نکردن تسهیلات به سرمایه گذاران شهرستان به بهانه های مختلف، گفت: زمانی با این توجیه که چون مبلغ تسهیلات بالاست به فرد پرداخت نمی شود و باید شرکت ثبت شود، پرداخت تسهیلات به تعویق افتاد.

رستمی افزود: پس از برطرف شدن مشکل ثبت شرکت، کارشناسی در پست بانک تهران مانعی دیگر ایجاد کرد و خواست تضمینی برای فروش محصولات از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته شود که وزارت بهداشت در پاسخ اعلام کرد فروش مصحولات هیچ واحدی را تضمین نمی کند و این امر بر عهده خود شرکت است.

نماینده عالی دولت در اسفراین گفت: برای حل این مشکل پس از پیگیری های فراوان تصمیم بر آن شد با نامه ای از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان این مشکل برطرف شود اما با وجود کسب تایید سازمان صمت، بهانه های دیگری برای پرداخت نشدن تسهیلات آورده شد.

رستمی گفت: برای شتاب دادن به حل مشکل سرمایه گذاران با این بانک، این مسائل در مصوبات سفر رییس جمهوری به استان و تفاهم‌نامه ها گنجانده شد ولی همچنان مشکل حل نشده باقی مانده است.

وی گفت: پس از آن‌ در سفر ۲ ماه پیش استاندار به اسفراین، مشکل شماری از سرمایه گذاران بخش خصوصی مطرح و با وجود تاکید استاندار بر حل این مشکلات و پیگیری های فراوان همچنان با خلف وعده های پست بانک استان، مشکل سرمایه گذار با این بانک پابرجاست و پاسخی برای سرمایه گذاران این طرح ها نداریم.

فرماندار اسفراین افزود: پس از چندین ماه پیگیری فرمانداری و سرمایه گذار و معطلی ۲ ساله سرمایه‌گذار و چندین برابر شدن نرخ ارز نسبت به زمان تصویب طرح، که سبب ضرر و زیان‌ سرمایه گذار شده، تنها پاسخ شفاهی پست بانک برگشت به نقطه آغاز است.

رستمی گفت: آخرین پاسخی که پست بانک در جواب پیگیری های فراوان شهرستان، به صورت شفاهی داده آن است که سرمایه گذار باید طرح خود را به‌روزرسانی کرده و همه مراحل را از ابتدا طی کند.

وی با انتقاد شدید از رویه پست بانک استان در پرداخت تسهیلات اشتعالزایی گفت: ۲ سال است که بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبارات اشتغالزایی شهرستان در این بانک مسدود شده است.

رستمی افزود: پست بانک استان اگر توان پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران را نداشته و یا شرایط بسیار سختی را در این باره دارد باید ابتدا این موارد را اعلام کند تا سرمایه گذاران به این سمت هدایت نشوند.

وی گفت: عملکرد پست بانک با سرمایه گذاران سبب فرار سرمایه‌گذار و کندی اشتغالزایی در شهرستان شده و سرمایه گذاران ۲ پروژه اشتغالزای دیگر شهرستان از جمله ایجاد ترمینال پسته نیز به دلیل سنگ اندازی و سخت گیری های زیاد این بانک انصراف داده اند.

پاسخ پست بانک استان 

مدیر شعب پست بانک خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار داشت: نامه پرداخت تسهیلات به پروژه تولید کفپوش های بیمارستانی در اسفند سال ۹۷ به بانک ارجاع شده و باتوجه به اینکه تسهیلات ۱۵۰ میلیارد ریالی بیش از حد اعتباری استان بود،  به تهران ارسال شد.
محمود کریم پور افزود: با توجه به مبلغ تسهیلات باید ثبت شرکت انجام می شد که فرآیند انجام ثبت شرکت و طی شدن پیش‌فرآیندهای تکمیل پرونده یکسال طول کشید و در فروردین ۹۹ پرونده طرح تکمیل، به‌روزرسانی و به تهران ارسال شد.
وی گفت: امسال نیز به دلیل اینکه تسهیلات این پرونده ریالی، اما پرداخت آن ارزی است برخی مشکلات در پرداخت وجود داشت و تغییرات نرخ ارز، فرآیند پرداخت را طولانی و مشکل کرده است.
کریم‌پور افزود: به دلیل تغییرات نرخ ارز سرمایه گذار دوباره باید طرح خود را به‌روزرسانی کند و هزینه تجهیزات مورد نیاز را با نرخ جدید ارز محاسبه و اعلام و سودآوری و غیرسودآوری آن مشخص شود.

وی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای پیگیری مشکل پرداخت تسهیلات این طرح اشتغالزا گفت: در نشستی که امروز (چهارشنبه) با مدیرعامل پست بانک مرکز در تهران داشتیم تصمیم گرفته شد مشکلات طرح به طور کتبی به سرمایه گذار اعلام تا نسبت به رفع آن اقدام شود.  
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

نظر شما