شناسهٔ خبر: 43619315 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

بورس، ابزار سهم‌خواهی برای ریاست جمهوری قالیباف؟

صاحب‌خبر -

شاخص بورس این روز‌ها با همان شتابی که سقف‌های صعودی را طی می‌کرد حال به کانال‌های نزولی رسیده است، مسئله‌ای که اعتراض خیابانی سهامداران را نیز در پی داشت و البته کارشناسان زیادی معتقدند بازار بر مدار نوسان قرار گرفته است.

با این همه بازار سرمایه طی دو دهه گذشته از این افت و خیز‌ها زیاد تجربه کرده است، هرچند به دلیل استقبال کم‌سابقه مردم از ورود به بورس مدت و شدت نوسان کوتاه‌تر شده است. سهامداران، اما معتقدند به واسطه حمایت‌های دولت و تبلیغات صورت گرفته وارد بازار سرمایه شده اند و حالا انتظار دارند تا این حمایت‌ها تداوم داشته باشد.

این در حالی است که سیگنال‌ها برای بازار مثبت است، اما این خبر‌ها و سیگنال‌ها هیچ کدام از هیجان فروش کم نکرده است.

در این بین برخی کارشناسان معتقدند روند بازار سهام تا انتخابات آمریکا سینوسی است و بعد از انتخابات آمریکا نتیجه هرچه باشد روند بازار سهام بهتر خواهد شد. هرچند کارشناسانی نیز معتقدند روند بازار چندان ارتباطی به انتخابات آمریکا نخواهد داشت.

علی حیدری، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به اقتصاد۲۴ می‌گوید: اقتصاد ایالات متحده طبق برخی از تحلیل‌ها حدود ۵۰ درصد از GDP یا رشد اقتصادی دنیا را در بر می‌گیرد، ولی با این وجود به نظر می‌رسد انتخاب جو بایدن یا ترامپ تا انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر چندانی بر شاخص سهام ایران ندارد.

وی می‌افزاید: البته انتخاب بایدن یا دونالد ترامپ می‌تواند ابزار مناسبی باشد برای مسئولان و منصوبان لایه‌های دوم حکومتی تا هرگونه ضعف مدیریتی در اقتصاد را منصوب به هرکدام از این دو مرد کروات قرمز یا کروات آبی کنند.

سهامداران بورس چه کنند؟

حیدری در توضیح وضعیت بازار بورس می‌گوید: آنچه در شاخص بازار سهام اتفاق افتاده این است که قیمت‌ها با فروکش کردن قیمت‌های هیجانی دولت (که با هدف کسب سود یک سویه برای دولت بود) اکنون شاخص به سمت اقتصادی شدن پیش می‌رود، به این معنا که شاخص در حال هضم کردن تورم موجود در جامعه است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که سهامداران بازار سرمایه در شرایط فعلی چه کار باید کنند؟ اظهار می‌کنند: اگر سهام دار به صورت شانسی وارد بازار شده است به همان صورت شانسی هم از بازار خارج شود، اما اگر با دلیل وارد شده با استناد به همان دلایل همچنان حضور داشته باشد. اما اگر انتظار این را داشته باشید که از ترامپ یا بایدن فرجی نصیب بازار شود باید گفت این یک اشتباه بزرگ است.

 

حیدری با تاکید بر اینکه سهامداران بورس می‌توانند رویکرد بانک مرکزی را ملاک قرار دهند، می‌گوید: بانک مرکزی در حال اعمال سیاست‌های انضباطی است. این سیاست‌ها طی سال‌های گذشته بر تورم، نرخ ارز و حتی حرکت‌های نوسانی بر بازار سهام نیز اثرگذار بوده است.

ابزار بورس برای ریاست جمهوری قالیباف؟!

حیدری همچنین تصریح می‌کند: جدا از تحولات خارجی که اثر چندان عمیقی بر مسائل داخلی ندارد، سهامداران می‌توانند امیدوار باشند به حرکت‌های عجیب و غیر علمی برخی نمایندگان مجلس که به دنبال سهم خواهی از هر نهادی، اکنون بازار سرمایه را هدف قرار داده‌اند و با خلق قوانین و دستورالعمل‌های خلق الساعه می‌کوشند تا پروسه ریاست جمهوری برای آقای قالیباف را ساده‌تر کنند!

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: این حرکت‌ها که از سوی نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد می‌تواند اثرات لحظه‌ای بر بازار سرمایه بگذارد بنابراین سهامدارانی که در ضرر هستند می‌توانند با استفاده از این حرکت‌ها سود ببرند.

وی خاطرنشان می‌کند: وجود تحلیل‌های متعدد می‌تواند به دلیل اجتناب از واقعیت بازار باشد که در خوش‌بینی به آینده و فرافکنی از وضعیت فعلی نمود پیدا می‌کند. ساده‌ترین و بهترین فرمول، پذیرش وضعیت فعلی است که حاصل ضعف مدیریت اقتصادی منصوبین لایه‌های دوم تصمیم گیری است.

حیدری یادآور می‌شود: اما متغیر دیگری که سهامداران می‌توانند آن را ملاک قرار دهند نوسانات قیمت نفت است که در شرایط فعلی این نوسانات اقتصاد ایران را تا سال ۱۴۰۰ به صورت کج دار و مریز به پیش خواهد برد و البته این نوسانات و عدم برگشت دلار‌های نفتی در انتخابات سال ۱۴۰۰ اثرگذار خواهد بود.

تحلیل‌ها قابل اعتمادند؟

حیدری تصریح می‌کند: در شرایط فعلی تحلیل و بیان سناریو‌های مختلف حتی از سوی کارشناسان محترم، تنها تعمیم احساسات و نظرات هیجانی است که گاه به صورت عامدانه و گاه به صورت ناخودآگاه بیان می‌شود.

وی می‌گوید: به سهامداران پیشنهاد می‌کنم به تحلیل‌ها فقط به عنوان یک ابزار نگاه کنند و تنها بر مبنای سیاست‌های پولی بانک مرکزی و نوسانات قیمت نفت عمل کنند. زنگ خطر بزرگ این است که تحریم‌ها با همراهی خزانه داری ایالات متحده آمریکا است.

این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند: اما شاخص بازار می‌تواند روند صعودی داشته باشد اگر بنگاه‌های حاکمیتی مانند آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان و چند بنگاه دیگر وارد بازار شوند می‌توانند شاخص را حرکت دهند. در غیر این صورت ورود بنگاه‌های دولتی چندان سودده نخواهد بود.

حیدری می‌گوید: توصیه به سهامداران این است که هرگونه تحلیل از شبکه بلومبرگ تا کانال‌های بی نام و نشان تلگرامی را صرفا یک ابزار در نظر بگیرند و در مرحله دوم بهتر است از صندوق‌های سرمایه گذاری استفاده کنند.

وی تصریح می‌کند: همچنین سهامداران بهتر است مطالعه در جهت علم اقتصاد داشته باشند و در بازار یک چیز را در اولویت قرار دهند و آن این است که در حال حاضر مصالح اقتصادی ایجاب می‌کند شاخص به همین صورت باشد بنابراین هرگونه امیدواری کاذب نوعی خوشبینی توهم آمیز است.

نظر شما