شناسهٔ خبر: 43619033 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هشدار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره آلودگی هوا؛

بیماران قلبی و تنفسی در اصفهان از خانه خارج نشوند

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پیرو اطلاعیه جوی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر سکون و پایداری هوا از روز پنج شنبه مورخ ۸ آبان ماه تا روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۹۹، توصیه‌های بهداشتی را به منظور کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا بر سلامت جامعه را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، معاونت بهداشتی این دانشگاه پیرو اطلاعیه جوی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر سکون و پایداری هوا از روز پنج شنبه مورخ ۸ آبان ماه تا روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۹۹، توصیه‌های بهداشتی را به منظور کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا بر سلامت جامعه را اعلام کرد.

بر این اساس به شهروندان توصیه شده تا از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود تا شرایط به حالت مطلوب برگردد، خودداری و  تا حد امکان از خروج  غیر ضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند.

همچنین بیماران قلبی و تنفسی، مبتلایان به آسم، کودکان و سالمندان در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری و در منزل استراحت کنند؛ کلیه ورزشکاران و شهروندان از هر گونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی در این شرایط در هوای باز خودداری کنند.

در همین راستا نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شست‌وشوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد؛ از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اطلاعیه خود آورده است: ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد و آلاینده‌های موجود در هوای خیابان‌های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود؛ بنابراین حتی المقدور در شرایط  آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه‌داری شود و ضمن نگهداری کودکان در منزل، درها و پنجره‌ها رابسته نگاه دارند و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند.

همچنین در این اطلاعیه افزوده شده است: هنگام آلودگی هوا، از میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنند. آنتی اکسیدان های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه‌ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثرات آلاینده های هوا دارند.

در پایان این اطلاعیه آورده شده است: ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی ‌وانند مانع ورود آلاینده‌های هوا به سیستم تنفسی شوند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود؛ لذا ماسک‌های ویژه‌ای که با عنوان P1 , P2 (ماسک‌های سوپاپ‌دار) که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود برای این شرایط تا حدی مناسب است. (مخصوصا برای افرادی که مجبورند در فضای باز فعالیت داشته باشند).

نظر شما