شناسهٔ خبر: 43619000 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

ده برنامه خطرناک اندروید که هرگز نباید روی گوشی خود نصب کنید

makeuseof

صاحب‌خبر -

در این مطلب ده برنامه خطرناک و در عین حال محبوب اندروید را معرفی می‌کنیم که به تلفن همراه یا سیستم شما صدمه می‌زنند و هرگز نباید آن‌ها را نصب کنید.

برخی برنامه‌های اندروید اگرچه بسیار محبوب هستند و کاربردی بنظر می‌رسند اما در حقیقت به تلفن همراه شما و اطلاعاتی که در آن ذخیره کرده‌اید صدمه می‌زنند و شما هرگز متوجه آن نمی‌شویید. اخیرا برنامه پلی استور (Play Store) از گوگل که به عنوان بزرگ‌ترین مرجع دانلود و بارگیری برنامه‌های مختلف شناخته می‌شود؛ در این زمینه مورد انتقاد قرار گرفته است. متاسفانه اکثر این برنامه‌ها که موجب آسیب به شما می‌شوند در این مرجع قابل دانلود و دسترسی هستند و نظارت مناسبی بر سر این موضوع انجام نمی‌شود. بسیاری از این برنامه‌ها مشکلات سیستماتیک و امنیتی دارند که استفاده از آن‌ها را برای شما خطرناک می‌کنند. با گجت نیوز همراه باشید تا ده برنامه خطرناک اندروید که در عین حال محبوب هستند و هرگز نباید روی گوشی خود نصب کنید را به شما معرفی کنیم.

QuickPic Gallery

برنامه خطرناک اندروید برنامه خطرناک اندروید

QuickPic Gallery چیست

QuickPic یک گالری پر کاربرد با  طرز استفاده آسان بود که شما از نصب آن در تلفن همراه خود لذت می‌بردید اما زرق و برق‌های اضافه و آپدیت‌های مکرر که  جهت بالابردن کارایی آن بود، برعکس عمل کرده و روز به روز از کیفیت این اپلیکیشن کاست. 

مشکل برنامه QuickPic Gallery چیست

در سال ۲۰۱۵ یک شرکت بدنام چینی به نام Cheetah Mobile امتیاز این برنامه را خریداری کرد و بلافاصله پس از آن مضرات این برنامه برای همه ثابت شده و مشکلات ناشی از آن شروع شد. این شرکت چینی داده‌های تمام کاربران را در سرور‌های خود ذخیره و آپلود می‌کرد و نهایتا یکی از کاربران برنامه Google Plus تعداد زیادی درخواست DNS که به این برنامه مربوط می‌شد را کشف کرد. برنامه Play Store در اواخر سال ۲۰۱۸ این برنامه مضر را پاک کرد اما متاسفانه در سال ۲۰۱۹ این برنامه خطرناک باز هم به پلی استور بازگشت و شرکت Cheetah Mobile حذف آنرا از پلی استور بنا به دلخواه خود شرکت اعلام کرد و گفت که دیگر از این اپلیکیشن پشتیبانی نمی‌کند و برنامه به دلیل جرائم تبلیغاتی حذف نشده است.

اکنون صدها نسخه از این برنامه موجود بوده که تشخیص برنامه اصلی از میان آنها بسیار دشوار است. اما بهترین راه ممکن جهت حفظ امنیت شما، این است که هرگز هیچ یک از آن‌ها را نصب نکنید. برنامه‌های زیادی برای گالری گوشی‌های اندروید وجود دارد، به عنوان مثال شما می‌توانید Simple Gallery را نصب کنید که دارای یک ویرایشگر، مدیریت فایل و چند تم متفاوت است.

ES File Explorer 

برنامه خطرناک اندروید برنامه خطرناک اندروید

ES File Explorer چیست

حدودا پنج سال پیش این برنامه بهترین برنامه‌ای بود که جهت مدیریت فایل‌های خود می‌توانستید دانلود و نصب کنید.

مشکل برنامه ES File Explorer چیست

شاید اولین و آزاردهنده‌ترین مشکل این برنامه خطرناک تبلیغات بسیار زیاد آن باشد و همچنین از طریق تعدادی پاپ آپ شما متحمل به دانلود برنامه‌هایی می‌شوید که تمایلی به دریافت آن‌ها ندارید و کاملا برای شما بی کاربرد هستند. متاسفانه راهی نیست که دانلود آن‌ها را کنترل کنید. علاوه بر همه این‌ها در سال ۲۰۱۹ اوضاع برای این برنامه بدتر شد و پلی استور به علت ارتکاب جرائم کلاه‌برداری در زمینه تبلیغات آنرا حذف کرد. این تخلف به این معنی است که برنامه بدون اجازه کاربران بر روی تبلیغات کلیک کرده و آنها را باز می‌کند. امروزه انواع مختلفی از این برنامه وجود دارد که می‌توانید همچنان در پلی استور دانلود و نصب کنید اما اگر به امنیت تلفن و وقت خود اهمیت می‌دهید می‌توانید از بسیاری برنامه‌های مشابه مانند  Files by Google یا Total Commander استفاده کنید.

UC Browser

برنامه خطرناک اندروید برنامه خطرناک اندروید

UC Browser چیست

UC Browser محبوب‌ترین مرورگر وب اندروید در چین و هند است. این برنامه ادعا می‌کند که با کمک روش‌های فشرده سازی، در مصرف اینترنت شما صرفه جویی می‌کند.

مشکل UC Browser چیست

اگر به دنبال یک مرورگر مناسب برای اندروید می‌گردید، طبیعتا گوگل کروم و فایر فاکس بهترین گزینه‌های جایگزین خواهند بود. و اگر همچنان نگران امنیت گوشی خود هستید می‌توانید از برنامه DuckDuckGo Privacy Browser استفاده کنید.

CLEANit

برنامه خطرناک اندروید برنامه خطرناک اندروید

 

CLEANit چیست 

این برنامه خطرناک اندروید به شما کمک می‌کند تا فایل‌های ناخواسته یا اضافی خود را پاک کنید و ۱۰ میلیون بار نصب شده و در ۸۵ درصد نظرات کاربران چهار یا پنج ستاره دریافت کرده است.

مشکل CLEANit چیست 

اکثر کارهایی که می‌توانید با این برنامه انجام دهید عملا برای تلفن همراه شما مضر است. به عنوان مثال پاک کردن حافظه پنهان درحالی که گوشی شما به بازسازی احتیاج دارد و این امر باعث می‌شود تا سرعت گوشی شما کم شود؛ پاک کردن RAM و بستن برنامه‌های درحال اجرا تنها باعث می‌شود تا مصرف باتری گوشی شما بیشتر شود و در صرفه جویی آن کمکی نمی‌کند.

Greenify می‌تواند برنامه جایگزین مناسبی برای این اپلیکیشن باشد و اگر به دنبال برنامه‌ای برای کاهش مصرف باتری گوشی خود هستید می‌توانید از SD Maid استفاده کنید.

Hago

برنامه خطرناک اندروید برنامه خطرناک اندروید

 Hago چیست

Hago برنامه‌ای است که با کمک آن می‌توانید با دوستان خود در کنار هم قرار گرفته، بازی کرده و در عین حال چت کنید.

 مشکل Hago چیست

هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که بر اساس آن عدم امنیت این برنامه را ثابت کنیم. با این حال این برنامه به گونه‌ای عمل می‌کند که در قبال شرکت در بازی‌ها و گروه‌های چت به شما پول داده می‌شود، اینجا است که زنگ خطر به صدا در می‌آید. علاوه بر این‌ها اگر بجای دانلود و نصب برنامه از طریق پلی استور از جای دیگری آنرا دانلود کنید پول بیشتری دریافت می‌کنید. مشخصا اندروید هیچ کمبودی در ارائه بازی‌های رایگان ندارد و اگر به دنبال برنامه مناسبی برای چت و گفتگو با دوستان خود می‌گردید به طور حتم برنامه واتس اپ بهترین جایگزین است. اگر هم به دنبال چت رندمی با افراد غریبه هستید می‌توانید Kik را امتحان کنید.

DU Battery Saver & Fast Charge

برنامه خطرناک اندروید برنامه خطرناک اندروید

DU Battery Saver & Fast Charge چیست

نزدیک به ۷.۶ میلیون از کاربران به این برنامه پنج ستاره داده‌اند و به تعداد بی‌شماری دانلود شده است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا در مصرف باتری تلفن همراه خود صرفه جویی کرده و آنرا سریع‌تر شارژ کنید.

مشکل DU Battery Saver & Fast Charge چیست

پاسخ این سوال کاملا واضح است زیرا هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند سرعت شارژ گوشی شما را تغییر دهد و این موضوع کاملا به تایپ شارژر و سیستم خود گوشی بستگی دارد. تقریبا نود درصد برنامه‌هایی که در تبلیغات دگر اپلیکیشن‌ها می‌بینید تقلبی و دروغین هستند اما متاسفانه به علت طراحی جالب و انیمیشن‌های جذاب اکثر کاربران به این برنامه‌های بی کاربرد جذب می‌شوند. این برنامه  نیز در سال ۲۰۱۹ به علت ارتکاب به جرائم تبلیغاتی از پلی استور حذف شد. با این حال هنوز هم نسخه APK آن موجود است و بسیاری از کاربران از آن استفاده می‌کنند و اگر شما یکی از آن‌ها هستید همین حالا برنامه را از تلفن خود پاک کنید.

 Dolphin Web Browser

برنامه خطرناک اندروید برنامه خطرناک اندروید

 Dolphin Web Browser چیست

این برنامه خطرناک اندروید نزدیک به پنج میلیون بار دانلود شده است و مرورگری است که از HTML 5 پشتیبانی کرده و هیچ تبلیغاتی در آن وجود ندارد.

 مشکل Dolphin Web Browser چیست

به طور حتم این مرورگر بدترین انتخابی است که می‌توانید در مقابل مرورگرهای بسیار مناسبی چون گوگل کروم یا فایرفاکس، داشته باشید زیرا این اپ کابوسی بیش نیست. این مرورگر با توجه به سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید کرده‌اید، به طور خودکار اطلاعاتی را در پوشه‌ای در قسمت فایل‌های شخصی شما ذخیره کرده و هنگام استفاده از VPN متاسفانه IP شما را مخفی نمی‌کند.

Fildo

برنامه خطرناک اندروید برنامه خطرناک اندروید

Fildo چیست

اپلیکیشنی برای دانلود و گوش سپردن به موسیقی، که متاسفانه به شکل غیر قانونی موسیقی را دانلود می‌کند.

مشکل Fildo چیست

این برنامه خطرناک اندروید برای مدت‌های طولانی با شرکت چینی Netease ارتباط داشت و از حیله backdoor API trick استفاده می‌کرد تا شما بتوانید موسیقی‌های مورد علاقه خود را از سرورهای Netease دانلود کنید. این برنامه به علت نقض قوانین حریم شخصی کاربران و سواستفاده از اطلاعات آن‌ها امن بنظر نمی‌رسد.

Clean Master

برنامه خطرناک اندروید برنامه خطرناک اندروید

Clean Master چیست

یکی دیگر از برنامه‌های کاهش مصرف باتری و افزایش سرعت گوشی. قبل از حذف در سال ۲۰۱۹ این برنامه ۶۰۰ میلیون کاربر و ۲۶ میلیون ارزیابی با پنج ستاره داشته است. با این حال که این برنامه هیچ کاربرد مناسبی نداشته اما هنوز هم فایل APK آن در دسترس قرار دارد.

مشکل Clean Master چیست

همانطور که پیشتر گفتیم این برنامه خطرناک عملا هیچ کاربردی ندارد و شرکت Cheetah Mobile، که پیش از این نیز در رابطه با آن صحبت کردیم سازنده آن است. این شرکت بارها به دلیل نقض حقوق کاربران مورد شکایت قرار گرفته و به خاطر تبلیغات آزار دهنده‌اش مشهور است. اگر به دنبال برنامه‌ی جایگزینی برای این برنامه هستید گفتنی است که به کل نیاز به چنین برنامه‌ای نخواهید داشت زیرا سیستم عامل اندروید، خود راهکار‌هایی را برای محافظت از سیستم گوشی شما تعبیه کرده است و شما نیاز به چنین برنامه‌ای ندارد.

تقریبا همه برنامه‌های آنتی ویروس 

پیش از محبوب شدن تلفن‌های هوشمند در میان مردم جهان، چنین برنامه‌هایی برای کامپیوتر‌ها و بر روی ویندوز استفاده می‌شد. اکنون برنامه‌های زیادی تحت عنوان آنتی ویروس بر روی گوشی‌ها اندروید نصب می‌شود که اکثر آن‌ها در واقع خطرناک هستند. به طور واضح‌تر این برنامه‌ها غیر ضروری هستند و تنها فضای داخلی تلفن شما را اشغال کرده و گاهی باعث کند شدن عملکرد آن می‌شوند. اگر برنامه‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود را همواره از منابع قابل اعتماد دانلود کنید دیگر نیازی به نگرانی از بابت ویروس‌ها و مواردی از این قبل نخواهید بود.

برچسب‌ها:

نظر شما