شناسهٔ خبر: 43618510 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

مسعود کیمیایی فیلمسازی که به پایان خط رسیده

سامرست موام

صاحب‌خبر -

مسعود کیمیایی فیلم‌ساز، رمان‌نویس و شاعر ایرانی و کارگردان اعتراض، جرم، رئیس، بلوچ و گوزن‌ها هفت مرداد ۱۳۲۰ متولد شد.

به گزارش ایمنا مسعود کیمیایی از چهره‌های برجسته سینمای ایران و از چهره‌های اصلی موج نو سینمای ایران است. وی معروف به استاد قهرمان‌سازی در سینمای ایران است.

بیوگرافی مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی در ۷ مرداد ۱۳۲۰ در کوچه سید ابراهیم خیابان ری تهران به دنیا آمد. او در خانواده‌ای شش‌نفره به دنیا آمد و دو خواهر و یک برادر دارد. مسعود تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان بدر گذراند و دیپلم خود را از این مدرسه دریافت کرد. وی در زمینهٔ کارگردانی تحصیلات دانشگاهی ندارد و آموخته‌های فنی او از حضور در گروه دستیاران فیلم قهرمان به کارگردانی ژان نگولسکو و دستیاری ساموئل خاچیکیان برای فیلم خداحافظ تهران است. مسعود پس از پایان دبیرستان همراه چند تن از دوستانش گروه انتشارات طرفه را پایه گذاری کرد، از همان دوره به موسیقی هم علاقه‌مند شد و چند ساز مانند پیانو و گیتار را در حد غیر حرفه‌ای می‌نوازد. اما بیشترین کشش و علاقه او به سینما بود.

مسعود کیمیایی اولین فیلمش، بیگانه بیا، را در سال ۱۳۴۷ ساخت، که از ساختار مستحکمی برخوردار نبود و اقبال چندانی نیز نیافت. یک سال بعد فیلم قیصر شرایط را تغییر می‌دهد. قیصر گرچه در نمایش اول خود در میان عامه مردم پسندیده نشد، اما در اکران دوم در فروش رکورد شکست. قیصر به یک سمبل تبدیل، و داستانش هم به یک ژانر انتقام شخصی تبدیل شد. این فیلم با موسیقی اسفندیار منفر دزاده، تیتراژ عباس کیارستمی، میکس روبیک منصوری در دو سال متوالی روی پرده سینماها رفت و به اثری ماندگار و قابل توجه در تمامی ادوار تبدیل شد. قیصر دارای دیالوگ‌های پر از واژه به زبان کوچه بازاری تهران اصیل بود. قیصر اولین فیلمی بود که برای آن موسیقی متن ساخته شد. تیتراژ درست و حسابی داشت و تولد قهرمانان مسعود کیمیایی بود. فیلم سینمایی قیصر در جشنواره‌های مختلفی مانند فوروم دزامایژ، سینما توپیا پاریس و موزه ماچیدا حضور داشت، کیمیایی در سال ساخت قیصر بیست و هشت سال سن داشت. علی شریعتی، ابراهیم گلستان، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، اصغر فرهادی و نجف دریابندری از قیصر تمجید کرده‌اند.

یکی از بارزترین توانایی‌های مسعود کیمیایی در فیلم‌نامه‌هایش دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های خاص او است که اکثر آن‌ها جز دیالوگ‌های ماندگار سینمای ایران شده‌اند. پیام قهرمانان فیلم‌های کیمیایی در چند دیالوگ مهم و منحصربه‌فرد در لابه‌لای فیلم آشکار می‌شود. پیامی که آرمان‌های ناب ایرانی را به تصویر می‌کشد.

وی در سال ۱۳۵۰ داش آکل را کارگردانی کرد و در سال ۱۳۵۴ گوزن‌ها را خلق کرد، آخرین اثر او قبل از انقلاب فیلم سفر سنگ سال ۱۳۵۶ بود تا اینکه سال ۱۳۶۰ با کارگردانی فیلم خط قرمز دوباره پا به عرصه سینما گذاشت. تم اغلب فیلم‌های کیمیایی با باورها و ارزش‌های انسانی در جایگاه یک فیلمساز جامعه گرا ساخته شده‌اند و از جوانمردی، غیرت و رفاقت تا سر حد مرگ قصه می‌گوید.

همسر مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی تاکنون سه بار ازدواج کرده‌است. وی پس از طلاق از همسر اولش که دختری به نام گیلدا از او دارد، با گیتی پاشایی ازدواج کرد که حاصل آن پولاد کیمیایی بود و دو سال پس از فوت او با همسر سومش ازدواج کرد.

پسر مسعود کیمیایی

پولاد کیمیایی ۲۳ تیر ۱۳۵۹ متولد شد و بازیگر و کارگردان است.

آثار مسعود کیمیایی

فیلم

بیگانه بیا (۱۳۴۷)

قیصر (۱۳۴۸)

رضا موتوری (۱۳۴۹)

داش‌آکل (۱۳۵۰)

بلوچ (۱۳۵۱)

خاک (۱۳۵۲)

گوزن‌ها (۱۳۵۳)

پسر شرقی (فیلم کوتاه، ۱۳۵۴)

غزل (۱۳۵۵)

اسب (فیلم کوتاه، ۱۳۵۵)

سفر سنگ (۱۳۵۶)

خط قرمز (۱۳۶۰)

تیغ و ابریشم (۱۳۶۴)

سرب (۱۳۶۷)

دندان مار (۱۳۶۸)

گروهبان (۱۳۶۹)

ردپای گرگ (۱۳۷۰)

تجارت (۱۳۷۳)

ضیافت (۱۳۷۴)

سلطان (۱۳۷۵)

مرسدس (۱۳۷۶)

فریاد (۱۳۷۷)

اعتراض (۱۳۷۸)

سربازهای جمعه (۱۳۸۲)

حکم (۱۳۸۳)

رئیس (۱۳۸۵)

محاکمه در خیابان (۱۳۸۷)

جرم (۱۳۸۹)

متروپل (۱۳۹۲)

قاتل اهلی (۱۳۹۵)

خون شد (۱۳۹۸)

تهیه کننده

شیرک (۱۳۶۶)

معکوس (۱۳۹۷)

کتاب‌های مسعود کیمیایی

جسدهای شیشه‌ای، رمان، ۱۳۸۰، انتشارات آتیه

زخم عقل، دفتر شعر، دی ماه ۱۳۸۲، نشر ورجاوند

حسد بر زندگی عین‌القضاه ۱۳۸۴، نشر ثالث

سرودهای مخالف ارکسترهای بزرگ ندارند.

در باره کیمیایی حرف زیاده و علاوه براینکه طرفدارای سینه چاک زیاد داره ازونطرف مخالفای خیلی سرسختی مثل مسعود فراستی داره.

از نظر من بعد اژ انقلاب فیلماش بشدت بده.ولی قیصر و گوزنهاش عالیه.

شب خوش

نظر شما