شناسهٔ خبر: 43615030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرانسه پیشنهادهای روسیه درباره پیمان آی ان اف را مدنظر قرار می‌دهد

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: فرانسه پیشنهادهای طرح شده از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به منظور تنش‌زدایی در اروپا بعد از خاتمه "پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد" (INF) را مدنظر قرار می‌دهد و درباره این موضوع انتظار داده‌های بیشتری از سمت مسکو دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این وزارت‌خانه اعلام کرد: در این راستا ما از پیشنهادی که از سمت روسیه درباره این مسئله مهم مطرح شده - که باید گفت‌وگوی عمیقی پیرامون آن صورت گیرد-، یادداشت‌برداری می‌کنیم. ما همچنان از طرف روسی انتظار اطلاعات مفصلی در خصوص این پیشنهاد داریم.

وزارت امور خارجه فرانسه همچنین از آمریکا و روسیه خواست بر سر تمدید "نیو استارت" یا پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک بعد از فوریه ۲۰۲۱ توافق کنند.

اوایل این هفته، کاخ کرملین تعهد روسیه به مهلت قانونی برای استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد، به شرط عدم وجود موشک‌های آمریکایی در همان مناطق به دنبال تهدیدات جدید علیه امنیت اروپا، را مورد تأیید مجدد قرار داد. پوتین همچنین گفت که روسیه با توجه به اتخاذ اقدامات متقابل از سمت ناتو، آماده است تا همچنان از استقرار موشک‌های ۹M۷۲۹ در روسیه اروپایی خودداری کند.

پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد سال ۱۹۸۷ بین آمریکا و روسیه (در آن زمان شوروی)، دو طرف را متعهد به کنار گذاشتن تمام موشک‌های بالستیک و کروز زمینی مرسوم با برد ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر کرد تا از امنیت هسته‌ای در اروپا اطمینان حاصل شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۹ با وجود تماس‌های مکرر مسکو و جامعه بین‌المللی از جمله فرانسه برای مذاکره مجدد درباره موضوع، به صورت یک‌جانبه از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد خارج شد.

انتهای پیام

نظر شما