شناسهٔ خبر: 43614769 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

ده خرید گران قیمت بارسلونا در دوره ریاست جوزپ ماریا بارتومئو

علیرضا نجاتی

خریدهای گران قیمت جوزپ ماریا بارتومئو در بارسلونا نشان داد هنر مدیریت فقط به معنای خرید بازیکن گران قیمت نیست

صاحب‌خبر -

جوزپ ماریا بارتومئو، رییس باشگاه بارسلونا پس از حدود هفت سال، علی رغم میل باطنی اش از ریاست این باشگاه استعفا کرد. در دوره بارتومئو، استفاده از محصولات لاماسیا کم تر از گذشته شد و به جای به کارگیری از جوانان آکادمی، سیاست خرید ستارگان بزرگ و گران قیمت در دستور کار قرار گرفت. این یکی از دلایلی بود که هواداران بارسلونا به مدیریت بارتومئو انتقاد داشتند.

با این حال بارتومئو در اوایل دوران ریاست خود، توانست از نظر مالی، باشگاه بارسلونا را تقویت کند و به پشتوانه این امر توانست خرید های بزرگ و گران قیمتی انجام دهد؛ خریدهایی که بعضا برای بارسلونا کاربردی نبودند و به ارزش پولی که برایشان پرداخت شد، نتوانستند نمایش درخوری در بارسلونا نشان دهند. در طرفداری، نگاهی داریم به ده خرید گران قیمت بارسلونا در دوره ریاست بارتومئو:

10) کلمنت لنگلت؛ 35.9 میلیون یورو (?-2018)

شاید کلمنت لنگلت ارزش پولی که برایش پرداخت شده را داشته باشد. لنگلت در سال 2017 از سویا به بارسلونا پیوست و با توجه به مصدومیت های اومتیتی، توانسته جایگاه ثابتی در ترکیب بارسلونا پیدا کند. لنگلت جزو بهترین مدافعان جهان نیست اما بازیکنی بی حاشیه و قابل اتکا برای بارسلونا بوده است. خرید لنگلت برای بارسلونا را می توان موفق دانست. 

کلمنت لنگلت کلمنت لنگلت مدافع فرانسوی بارسلونا

9) آندره گومز؛ 37 میلیون یورو (18-2016)

آندره گومز، هافبک پرتغالی والنسیا در تابستان 2016 با انتقالی پر سر و صدا به عنوان یکی از پدیده های لالیگا راهی بارسلونا شد و به نوعی بارسا توانست او را از یوونتوس هایجک کند. بارسلونا برای آندره گومز، مبلغی معادل 37 میلیون یورو به والنسیا پرداخت کرد، در حالی که می توانست میرالم پیانیچ که بازیکنی ثابت شده تر بود را با قیمت پایین تری به خدمت گیرد. آندره گومز در بارسلونا عملکردی فاجعه بار داشت و نتوانست به مهره ثابتی در این تیم تبدیل شود. بارسلونا ابتدا او را به اورتون قرض داد و سپس با انتقالی 25 میلیون یورویی، این هافبک پرتغالی را به تافی ها فروخت تا حداقل بخشی از مبلغ خرید او جبران شود. 

عملکرد آندره گومز در بارسلونا افتضاح بود

8) پائولینیو؛ 40 میلیون یورو (19-2017)

پائولینیو یکی از خریدهایی بود که تعجب هواداران بارسلونا را برانگیخت؛ هافبک تقریبا مسنی که در لیگ چین شاغل بود و سبک بازی اش با بازی همیشگی بارسلونا کاملا تفاوت داشت. همه این ها در حالی بود که بارسلونا برای جذب او 40 میلیون یورو به گوانگژو اورگرانده پرداخت کرد. با این حال پائولینیو خیلی هم بد کار نکرد و توانست گل های مهمی برای بلوگرانا به ثمر برساند. بارسلونا بابت خرید پائولینیو از نظر مالی ضرر نکرد و توانست با همان مبلغ 40 میلیون یورو، او را به گوانگژو بفروشد. خرید پائولینیو را می توان متوسط و البته غیر ضروری تلقی کرد.

پائولینیو بارتومئو خوشحال از جذب پائولینیوی برزیلی

7) مالکوم؛ 41 میلیون یورو (19-2018)

مالکوم برزیلی یکی از پر سر و صدا ترین خریدهای سال های اخیر بارسلونا بود. در حالی که رم به صورت رسمی خبر جذب مالکوم را اعلام کرده بود، بارسلونا توانست این پدیده بوردوی فرانسه را هایجک کند و برای جذب او 41 میلیون یورو هزینه کرد. با این حال ارنستو والورده، سرمربی بارسلونا اعتقادی به مالکوم نداشت و این وینگر برزیلی اغلب اوقات نیمکت نشین بود. مالکوم پس از سپری کردن یک فصل ناموفق در بارسلونا، با انتقالی 40 میلیون یورویی به زنیت روسیه پیوست تا حداقل پول خوبی از فروش او کسب شود. 

مالکوم مقابل رم، تیمی که اول قرار بود برای آن بازی کند

6) میرالم پیانیچ؛ 60 میلیون یورو (?-2020)

یکی از آخرین خریدهای بارتومئو در بارسلونا. میرالم پیانیچ می توانست در سال 2016 به بارسلونا بپیوندد اما راهی یوونتوس شد و سال های موفقی را در تیم تورینی سپری کرد. پیانیچ در تابستان 2020 در معاوضه با آرتور ملو به بارسلونا پیوست و بارسا برای جذب او 60 میلیون یورو هزینه کرد. بسیاری از هواداران بارسلونا از خرید پیانیچ به خاطر سن نسبتا بالای او (30 سال) و از دست دادن آرتور ملو ناراحت هستند اما پیانیچ به تازگی راهی بارسلونا شده و زمان نشان خواهد داد که بارسلونا با جذب این هافبک بوسنیایی موفق بوده یا نه. 

میرالم پیانیچ میرالم پیانیچ، هافبک جدید بارسلونا

5) لوییس سوارز؛ 81.7 میلیون یورو (20-2014)

لوییس سوارز را شاید بتوان بهترین خرید بارسلونا در دوره ریاست بارتومئو و حتی بهترین خرید دهه بارسلونا دانست. سوارز پس از درخشش در جام جهانی 2014 و باشگاه لیورپول، در انتقالی گران قیمت و حدودا 82 میلیون یورویی به بارسلونا پیوست و البته ارزش هایش را هم ثابت کرد. سوارز با بارسلونا به تمام افتخارات ممکن رسید و سومین گلزن تاریخ کاتالان ها شد. سوارز در تابستان 2020 به خاطر درخواست رونالد کومان، بارسلونا را ترک کرد.

لوییس سوارز لوییس سوارز و زدن گل پیروزی بخش بارسلونا در فینال لیگ قهرمانان 2015

4) فرنکی دی یونگ؛ 86 میلیون یورو (?-2019)

فرنکی دی یونگ، استعداد برتر باشگاه آژاکس به تیم مورد علاقه اش بارسلونا پیوست. استعداد فرنکی دی یونگ انکار ناپذیر است اما هنوز این بازیکن هلندی نتوانسته تمام پتانسیل و توانایی هایش را در بارسلونا به نمایش بگذارد. دی یونگ را نیز می توان یکی از خریدهای خوب و منطقی دوران ریاست بارتومئو در بارسلونا دانست. 

فرنکی دی یونگ از پیوستن به بارسلونا خوشحال بود

3) آنتوان گریزمان؛ 120 میلیون یورو (?-2019)

آنتوان گریزمان که در اتلتیکو مادرید یکی از بهترین بازیکنان دنیا بود، در انتقالی جنجالی و گران قیمت، راهی بارسلونا شد اما عملکرد گریزمان در بارسلونا تا به امروز اصلا در حد انتظار نبوده است. گریزمان در بارسلونا هرگز در پست تخصصی اش به میدان نرفته و این مسئله باعث افت شدید این مهاجم فرانسوی شده است. گریزمان با والورده و ستین به مشکل خورده بود و ظاهرا با کومان هم رابطه خیلی خوبی ندارد. شاید بتوان گفت که انتقال گریزمان به بارسلونا آن هم با مبلغ هنگفت 120 میلیون یورو اشتباه بوده است و بارسلونا می توانست به جای خرید غیر ضروری گریزمان، یک وینگر چپ خریداری کند. سن گریزمان هم کم کم به 30 نزدیک می شود و شاید بارسلونا نتواند از فروش گریزمان، مبلغ قابل توجهی کسب کند. 

آنتوان گریزمان، خریدی غیر اصولی از سوی بارتومئو

2) عثمان دمبله؛ 130 میلیون یورو (?-2017)

عثمان دمبله به عنوان جانشین نیمار راهی نیوکمپ شد اما این وینگر جوان فرانسوی حتی یک درصد هم عملکردی مشابه با نیمار در بارسلونا نداشته است. دورتموند وقتی فهمید بارسلونا با فروش نیمار پول دار شده، قیمت هنگفتی برای فروش دمبله طلب کرد و بارسا هم ناگزیر به موافقت بود. دمبله در بارسلونا حواشی، بی نظمی ها و البته مصدومیت های متعددی داشته و هرگز نتوانسته درخششی که در دورتموند داشت را در بارسلونا تکرار کند. شاید این فصل، آخرین فرصت دمبله در بارسلونا باشد و در صورت عدم درخشش، دمبوز باید بارسا را ترک کند.

ناامید کننده؛ کلمه ای که شاید به خوبی توصیف کننده دوران حضور دمبله در بارسلونا باشد

1) فیلیپه کوتینیو؛ 145 میلیون یورو (?-2018)

گران ترین خرید تاریخ بارسلونا و دومین خرید گران قیمت تاریخ فوتبال، عملکردی نزدیک به فاجعه داشته است. با وجود کشمکش های طولانی بر سر انتقال فیلیپه کوتینیو از لیورپول به بارسلونا، این هافبک برزیلی اصلا نتوانست در ترکیب بارسلونا جا بیفتد. بازی در پست های غیر تخصصی و نمایش های ضعیف باعث شد بارسلونا تنها پس از یک فصل و نیم به فکر فروش کوتینیو بیفتد. راه حلی جز انتقال قرضی به بایرن مونیخ پیدا نشد و البته کوتینیو در بایرن مونیخ هم نتوانست عملکردی نزدیک به دوران حضورش در لیورپول ارائه دهد. دردناک ترین قسمت ماجرا، بریس کوتینیو مقابل بارسلونا در شکست 8-2 مقابل بایرن مونیخ بود. حالا رونالد کومان در تلاش است با بازی دادن به کوتینیو، او را به روزهای خوبش نزدیک کند.

فیلیپه کوتینیو در حال باز کردن دروازه تیمی که دو هفته بعد قرار بود به آن بازگردد

نتیجه

 جوزپ ماریا بارتومئو مستقیما در خریدهای بارسلونا نقش نداشت اما مدیران ورزشی که با نظر مستقیم او در بارسلونا فعالیت کردند، مشخصا از تجربه و کفایت لازم مدیریت باشگاه بزرگی چون بارسلونا برخوردار نبودند. اریک آبیدال، مثال خوبی در این خصوص است؛ او بدون تجربه کافی، خریدهایی انجام داد که با وجود پرداخت ارقام بالا، کارایی چندانی در ترکیب بارسلونا ندارند و در عین حال نقاط ضعف بارسلونا همچنان پابرجاست. شاید بتوان عملکرد بارتومئو در زمینه اقتصادی بارسلونا را موفق دانست اما عملکرد مدیریت ورزشی بارسلونا در زمان ریاست بارتومئو، یک افتضاح کامل بود. از ده خرید گران قیمت زمان ریاست بارسلونا، فقط لوییس سوارز فوق العاده عمل کرده و خرید فرنکی دی یونگ و کلمنت لنگلت را هم می توان خوب ارزیابی کرد. 

همچنین بخوانید:

 

نظر شما