شناسهٔ خبر: 43614492 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان غذا و دارو | لینک خبر

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران:

50 تا ۶۵ درصد مرگ و میر سالانه به دلیل استعمال مواد مخدر، محرک ، الکل و عوارض ناشی از آن است

دکتر فتحی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: 50 تا ۶۵ درصد مرگ و میر در هر سال به دلیل استعمال مواد مخدر، محرک و الکل و عوارض ناشی از آن است و در رتبه بعدی مرگ و میر ناشی از قرص برنج و سموم دفع آفات نباتی، الکل، جونده کش ها و سیانور و دیگر سموم به میزان ۲۰ درصد مسمومیت ها را به خود اختصاص می دهند.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایفدانا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران :دکتر فتحی معاون غذا و دارو طی مصاحبه ای با روابط عمومی ضمن اشاره به فرارسیدن پانزدهمین دوره پیشگیری از انواع مسمومیت ها از یکم لغایت هفتم آبان ماه اظهار داشت: با توجه به اهمیت آموزش پیشگیری و درمان انواع مسمومیت های شایع از یکم لغایت هفتم آبان ماه هرسال به آموزش ها و ارائه آمار گزارشات فعالیت ها و رخدادهای مسمومیت های شایع در کشور اختصاص داده می شود تا ضمن آموزش اقدامات همه جانبه در خصوص شناخت انواع مسمومیت ها و روشهای پیشگیری، به آموزش اقدامات درمانی اولیه و کمک رسانی فوری به فرد مسموم پرداخته شود.

وی گفت : به رخداد مسمومیت ها می توان از دو جنبه هم سهوی و هم تعمدی پرداخت که در هر دو نوع، نجات فرد مسموم و استفاده از حداکثر امکانات و آموخته ها و از دست ندادن زمان طلایی امدادرسانی ، در اولویت می باشد. 

دکتر فتحی در ادامه به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور اظهارداشت: در طی سالهای اخیر همه ساله، ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ نفر از هموطنان در اثر بروز مسمومیت جان باخته اند و بیشترین مسمومیتی که در این سالها منجر به فوت شده است ، مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک بوده است..۵۰ تا ۶۵ درصد مرگ و میر در هر سال به دلیل استعمال مواد مخدر، محرک و الکل و عوارض ناشی از آن است و در رتبه بعدی مرگ و میر ناشی از قرص برنج و سموم دفع آفات نباتی، الکل، جونده کش ها و سیانور و دیگر سموم به میزان ۲۰ درصد مسمومیت ها را به خود اختصاص می دهند در حالیکه مسمومیت با قرص برنج به تنهایی علت ۱۱ درصد از کل مرگ های ناشی از مسمومیت ها را عهده دار می باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت :توزیع و خرید و فروش قرص برنج در سطح کشور ممنوع است و از سال ۱۳۸۵ واردات آن توسط وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده است و از سال ۱۳۹۰ نیز از جانب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالای ممنوعه به شمار می رود و بدیهی است که حتی یک مورد مسمومیت با قرص برنج نیز نباید مشاهده شود.لذا با عرضه کنندگان این سم قاچاق به شکل جدی برخورد شده و افرادی که این ماده سمی را در اختیار متقاضیان قرار دهند در مرگ ناشی از مسمومیت با سم قرص برنج شریک محسوب می شوند و مشمول عواقب قانونی و مجازات ناشی از آن می شوند.

دکتر فتحی در ادامه با اشاره به آغاز فصل سرما و مسمومیت های ناشی از منوکسید کرین پرداخت و گفت: با رعایت نکات ساده می توان از بروز این مسمومیت جلوگیری کرد .متاسفانه در سال ۱۳۹۸ تعداد ۷۸۴ نفر و در ۵ ماه اول سال ۱۳۹۹ ، ۲۳۵ نفر مرگ ناشی از مسمومیت با منوکسید کربن گزارش شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه ایران در ادامه به گزارش مسمومیت های ناشی از داروها پرداخت و اظهار داشت: مسمومیت دارویی اولین علت مراجعه به بخش مسمومیت ها می باشد و تا سقف ۴۰ درصد از مراجعان مسمومیت به بیمارستان های سراسر کشور با دارو مسموم شده اند و نکته مهم آن است که اغلب این موارد مسمومیت تعمدی بوده است و فرد به قصد خودکشی اقدام به مصرف دارو در مقادیر بالاتر از دوز درمانی نموده است.عمده ترین این داروها که منجر به مسمومیت دارویی شده اند عبارتند از بنزودیازپین ها، مسکن های غیر مخدر، داروهای ضدافسردگی، آنتی سایکوتیک ها، دیگوگسین، داروهای قلبی ، آمفتامین ها و محرک های CNS . در سال ۱۳۹۸ اصلی ترین عامل مسمومیت دارویی با اختلاف زیاد داروهای دسته بنزودیازپین ها می باشند. به طوریکه در سال ۹۸، ۳۰.۳ درصد شیوع مسمومیت های دارویی با بنزودیازپینها و درنیمه نخست ۱۳۹۹، ۳۵.۸ درصد مسمومیت دارویی با این گروه از داروها گزارش شده است.

وی گفت: به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، تقریباً ۸۰ درصد موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان و ۲۰ درصد در زنان رخ می دهد . مرگ ناشی از مسمومیت در مردان ۳ تا ۴ برابر زنان است یعنی عمدتاً مسمومیت های مردان با مواد خطرناک تر و با شدت بیشتر بروز می کند.

نظر شما