شناسهٔ خبر: 43613345 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۷ آبان

بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهرماه ۹۹/سامانه پذیرش آنلاین شرکت‌ها در بورس راه‌اندازی شد

قیمت جدید ۵ محصول سایپا در سه ماهه سوم سال اعلام شد، بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهرماه ۹۹، سامانه پذیرش آنلاین شرکت‌ها در بورس راه‌اندازی شد، همراهی کرونا و افزایش ذخیره نفت در کاهش قیمت طلای سیاه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۷ آبان شبستان به شرح زیر است:

سامانه پذیرش آنلاین شرکت‌ها در بورس راه‌اندازی شد

مجید نوروزی از راه اندازی سامانه پذیرش آنلاین شرکت‌ها با تلاش شرکت بورس تهران خبر داد و افزود: این سامانه در نشانی اینترنتی http://Listing.tse.ir با ارائه درخواست پذیرش شرکت به همراه قرارداد مشاور پذیرش و نامه معرفی نماینده توسط مشاور پذیرش، در دسترس مشاور پذیرش قرار گرفته و با تکمیل مستندات پرونده پذیرش (مطابق ماده ۲۵ دستورالعمل مربوط)، پرونده پذیرش شرکت در دستور کار هیات پذیرش قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه شرط لازم برای طرح موضوع در جلسه هیات پذیرش، تکمیل مدارک و مستندات اشاره شده در دستورالعمل پذیرش و بر اساس فرم‌های مصوب است، کسری مدارک پرونده پذیرش هر شرکت به شیوه آنلاین (استخراج شده از سامانه پذیرش) در تارنمای بورس تهران با عنوان «شرکت های متقاضی پذیرش» قرار داده شده است که  از منوی «ناشران و پذیرش» بخش «پرونده های پذیرش سهام» نیز در دسترس است.

 به گزارش ایرنا، بورس تهران برنامه توسعه سامانه مزبور با هدف سهولت بیشتر در کاربری، دسترسی کلیه شرکت‌های متقاضی به تمامی فرآیند و فرم های پذیرش، پاسخ دهی آنلاین به سوؤالات کلیه کاربران (اعم از شرکت های متقاضی فعلی و بالقوه)، سوؤالات احتمالی در فرآیند پذیرش (frequently asked questions) و ... را اکنون در دستور کار دارد.

 

بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهرماه ۹۹

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در مهر ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٦١,٥ رسید که نسبت به ماه قبل ٧.٠ درصد افزایش نشان می­ دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان غربی با ١٠.٣ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٤.١ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤١.٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کرمانشاه (٤٨.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مازندران (٣٦.٩ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٧.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٢.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ آذربایجان غربی (٢٣.١ درصد) است.

خانوارهای شهری

در مهر ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٦٠,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٧.١ درصد افزایش نشان می­ دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان آذربایجان غربی با ١٠.٢ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٤.٧ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤١.٣ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان کرمانشاه (٤٨.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان یزد (٣٥.٧ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای شهری به عدد ٢٧.٣ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان  (٣٢.٣ درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان  آذربایجان غربی (٢٣.٣ درصد) است.

 

قیمت جدید ۵ محصول سایپا در سه ماهه سوم سال اعلام شد

براساس مصوبه شورای رقابت خودروسازان می‌توانند متناسب با نرخ تورم بخشی هر سه ماه یک بار درخواست افزایش قیمت خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

بر همین اساس، در سه ماهه سوم امسال نیز درخواست افزایش قیمت خودروسازان به وزارت صنعت ارسال و در نهایت بعد از جمع بندی‌های انجام شده با بانک مرکزی در دریافت نرخ تورم بخشی مجوز افزایش حداکثری ۲۵ درصدی برای خودروسازان صادر شد.

بر همین اساس، شرکت سایپا در لیست قیمت گذاری خود قیمت تیبا هاچ‌بک را ۹۵ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان تعیین کرده درحالی که قیمت این خودرو در شهریور ماه ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

علاوه براین، ساینا EX قیمت آن ۹۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان تعیین شده در حالی که قیمت این محصول نیز در شهریور ماه ۷۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

کوئیک معمولی نیز از ۹۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۱۳۰ میلیون و ۱۵ هزار تومان رسیده است، همچنین در کوئیک معمولی با رنگ سفید قیمت از ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۱۲۹ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان رسیده است. تیبا صندوق دار هم از ۷۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۷۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

 

همراهی کرونا و افزایش ذخیره نفت در کاهش قیمت طلای سیاه

در روزهایی که بازارهای جهانی به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا، نگران کاهش تقاضای نفت هستند، آمارهایی که از آمریکا درباره ذخیره نفت به گوش می رسد باعث تضعیف بیشتر قیمت طلای سیاه در بازار شده است.

آمارها نشان می دهد که تعداد فوتی های ناشی از کرونا در اروپا با ۴۰ درصد افزایش همراه شده و این موضوع نگرانی ها را نسبت به بازگشت محدودیت ها و اعمال قرنطینه افزایش داده است.

در کنار آن اما افزایش ذخیره نفت در آمریکا باعث شده تا قیمت نفت تضعیف شود.

همچنین پیش بینی ها نشان می دهد به دلیل روند کند دستیابی به واکسن کرونا، در ما ه های پایانی سال ۲۰۲۰، شاهد تغییر محسوس در تقاضای سوخت نخواهیم بود و این موضوع باعث می شود تقاضا برای نفت پایین بماند.

با توجه به این عوامل، ‌ قیمت نفت برنت امروز ۲.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و ۴۰ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

نفت شاخص آمریکا نیز با افتی ۲.۹ درصدی با قیمت ۳۸ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه به فروش رسید.

 

۱۳۸۰۰میلیارد ریال تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در استان تهران

ایرج شیخ‌زاده معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون در جلسه ارزیابی عملکرد مدیریت شعب استان تهران اظهار داشت: استان تهران به عنوان مهم‌ترین قطب اقتصادی و اجتماعی کشور، سهمی در حدود ۶۰ درصد جریان‌های مالی و چرخه نقدینگی اقتصاد را به خود اختصاص داده است.

شیخ‌زاده عملکرد مجموعه مدیریت شعب استان تهران را مساعد ارزیابی نمود و افزود: همکاران استان در سطح مدیریتی و اجرایی راهبردهای مناسبی را در راستای بانکداری توسعه‌ای به اجرا در آورده‌اند و تلاش شده است با توجه به ابزارهای در اختیار، شاخص‌های عملکردی در حد متعادل محقق گردیده و کارنامه استان حائز انسجام خاصی در تحقق شاخص‌ها باشد.

وی با اشاره این که مطابق برنامه سطح عملیات بانکی شعب در استان تهران قابل افزایش است افزود: تسهیلات پرداختی استان تهران طی شش ماهه ابتدایی سال جاری ۱۳۸۰۰ میلیارد ریال بوده است و طی این مدت به ارزش ۱۳۷۷ میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر گردیده است.

شیخ‌زاده در ادامه نسبت مصارف به منابع در استان را در حد متعارف نظام بانکی اعلام نمود و افزود: ترکیب بهینه سپرده‌ها در حد مناسبی رعایت شده است و این شرایط موجب گردیده هزینه تمام‌شده پول در استان پایین آمده و بستر مناسبی برای بانکداری توسعه‌ای فراهم آید.

محمد شیخ حسینی مدیر شعب استان تهران در این جلسه گفت: همکاران استان بر اهمیت مأموریت و نقش توسعه‌ای بانک در سطح استان واقف هستند و با آگاهی از کمبودها و برخی نقاظ ضعف در صدد هستند عملکرد بانک در استان را ارتقا بخشیده و نقش‌آفرینی بانک توسعه تعاون در حمایت از تعاونگران و کارآفرینان استان تهران ارتقا یابد.

 

 

پایان پیام/50

نظر شما